welk sarcoid is dit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vetboltsje

welk sarcoid is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 13:52

Hee hee,

ik las zonet een topic waarvan iemand zei dat die plek wel eens een sarcoid kon zijn.

nu heeft cindy ook een sarcoid gehad, foto:
Afbeelding
nu ben ik wel beniwud welk sarcoid dit is, ik heb al even op wiki gekeken maar ik zat te twijfelen tussen twee (weet niet meer welke namen).
ook zou ik wel graag ervaringen willen van andere mensen die een paard hebben/hadden met een zelfde soort sarcoid.
wij zijn er namelijk mee naar utrecht geweest voor een speciale spuit die maar een dag houdbaar is (wat is hier de naam ook alweer van?)

ook ben ik er nog niet helemaal uit wat een sarcoid nou precies is en hoe het is gekomen?
ik weet dat het een soort huidtumor is maar hoe het dan is gekomen... alle andere paarden hadden er geen last van en kregen er ook geen last van..

xoxo

Anya

Re: welk sarcoid is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:26

occult sarcoid, inmiddels al neigend naar verucose

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 05:26

MIjn paard heeft veel sacroiden, wo bij de ogen. Omdat de sacroid tussen dijbenen het agressiefste was (groeien, bloeden) ben ik begonnen met het behandelen daarvan met xxterrazalf (volgens mij soortgelijk produkt als liverpoolzalf) Ik ben er nu een paar dagen mee bezig en het grote sacroid (eigenlijk een verzameling van sacroiden, wo occult) wordt nu afgestoten. Naar omstandigheden ziet het er goed uit. Over de behandeling rond de ogen ben ik nog niet uit. De dierenarts zou daarover kontact opnemen met een professor die met dit produkt werkt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:17

xxterra is echt iets anders...
de liverpoolzalf is een zalf die (qua bestanddelen ook wordt gebruikt bij huidkankerpatienten). Er zitten o.a. celgroeiremmers en zwaarmetaalzouten in. Je mag het niet voor niets niet zelf opbrengen maar moet dit door je DA laten doen.

xx terra levert zeer wisselende resultaten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:40

hmm ik had die vraag al eens gesteld op bokt, maar geen antwoord op gekregen. Dacht dat het hetzelfde was. Heb je zelf meer info over xx terra, want ik kan er nergens iets op vinden. Heb nu de sacroiden tussen de dijbenen behandeld en het ziet ernaar uit dat die nu echt goed worden afgestoten. Vind bij liverpoolzalf ook die afstoting plaats.?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:31

xxterra heb ik niet specifiek meer info over. Is een speciale zalf ergens uit peru of zo toch..

Liverpoolzalf: het verschrompelt, droogt uit en valt af (foto's in de wiki zijn van behandeling mijn paard met de liverpoolzalf).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:52

er zit dus vooral bloedwortel in xxterra.. dus dat is heel wat anders.

XXTERRA™ is an herbal formulation of bloodroot powder and zinc chloride solution, combined and stirred into a smooth brown paste. Bloodroot contains sanguinarine (the primary component), chelarathrine and protopine, all of which are alkaloids. Zinc chloride promotes inflammation of the sarcoids surface and with the alkaloids, alters the sarcoid cells so they become antigenic to the host. Accordingly, XXTERRA™ alters the antigenicity of a sarcoid to stimulate the host's immune system and result in an immune rejection reaction of the sarcoid.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:00

AW4Ludes is dus plaatselijk aangebrachte chemotherapie:

Topical / Intra-lesional chemotherapy: vets have been attempting to treat sarcoids by slapping on highly toxic chemicals for over a hundred years. Liverpool University, under the guidance of Dr. Derek Knottenbelt, has developed a topical (surface application) treatment called AW4-LUDES. This consists of a number of “heavy metal” salts in combination with compounds preventing cell division. It is available to veterinary surgeons in private practice but only on an individual case basis and under strict guidelines. It is applied (and sometimes injected intra-lesionally) usually every 72 hours for 3 or 4 occasions to individual sarcoids and causes rapid cell death. The sarcoid usually “falls off” at any stage between 2 days and several weeks after treatment is complete, but can cause considerable inflammation during the process and scarring afterwards. A resolution rate of 80% is quoted and my experiences would concur with that. I have experienced some re-occurrence at the site and found that horses can become quite sore during the inflammation phase. These horses have often required courses of oral painkillers (usually “Bute”) and occasionally antibiotics if the inflammed lesions have become infected.

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 17:41

maar jullie weten niet welk middel er in het oog dan wordt gespoten? (of nja in het oog, in die bol op cindy haar oog is een middel gespoten) voor dat middel moesten we 3 keer heen en weer naar utrecht, perse op een dag (woesndag was dat geloof ik) omdat het middel maar een dag houdbaar was en ook alleen utrecht deed dat (en amersfoort?).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:45

BCG-injecties waarschijnlijk

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:22

De precieze omschrijving van xxterra had ik al en ik heb vandaag ook een rapport gelezen van een groot zweeds onderzoek bij de universiteit voor dierengeneeskunde hier. Ik had me er wel in verdiept, maar kon er op nl sites niets over vinden. Het komt overigens niet uit peru----
Bij het onderzoek zijn goede resultaten geboekt. Het mag overigens alleen op advies van een da gebeuren en daarmee moet ook overleg plaats vinden. Verder wordt je heel nauwkeurig over de werking en de huidveranderingen ingelicht Gelukkig... want het afstoten van het weefsel is niet niets en als ik niet had geweten hoe het eruit ging zien, had ik mij dood geschrokken. gelukkig merk je aan het paard verder weinig, behalve dan dat hij nu niet graag heeft dat je eraan komt. Maar voor de rest maakt hij geen zieke indruk en loopt hij niet moeilijk of zo. Maar de sacroiden die hij daar had waren ook al niet niets. Die sprongen doorlopend open, werden groter, en beurs...

vetbolsje... hoe ziet het er nu uit?