Paard 4jr hoeveel/wat zouden jullie die voeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Paard 4jr hoeveel/wat zouden jullie die voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:55

Ben benieuwd wat en hoeveel jullie een paard van net 4 jaar zouden geven. Waar ik 2x per week half uur les mee heb/ 1x per week zelf rij en 1x per week longeer dus 4 dagen rij en 3 dagen vrij krijgt dan gaat hij de paddock/wei in.

Niisj

Re: Paard 4jr hoeveel/wat zouden jullie die voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:40

Veel weidegang, veel hooi, 2kg basismuesli ofzo ...
Eenmaal intensiever in training zou ik pas meer krachtvoer geven en overgaan op een sportvoer.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:46

hangt ook een beetje van het paard af,is het een paard wat snel dik word,is het een van zichzelf fris paard,daar moet je ook rekening mee houden,een normalen 4 jarige voer ik geen muesli,dat is alleen maar energie voeren!mits je een super sloom paard hebt,jonge paarden die niet vol in het werk staan,hebben geen muesli nodig,een goede brok en veel hooi is voldoende,van muesli worden ze alleen maar vervelend,ze zijn in het begin fris en hebben hun kuit dan zo verschoten,ook zien ze spoken haha

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:58

Je zult gewoon moeten kijken of je paard voldoende vitamines en mineralen enz. binnen krijgt. In gras zit van alles in hooi zit ook het 1 en ander en daarom zul je dus per paard moeten bekijken wat het dier nodig heeft. Ik vind het onzin om te zeggen dat een muesli niet goed zou zijn. Ik voer alleen nog maar nature's best en geen biks meer en hier zit alles ook in. En die van mij wordt er onder het rijden echt niet anders van. Op bijv. de website van Pavo zit een voedingscalculator. Die zou je kunnen invullen en dan krijg je een advies terug. Ik voer zomers ivm de weide wel minder krachtvoer als 's winters en bij training altijd wat meer na de training. Verder heb je ook speciale vit/min enz brokjes die je ook kunt geven als je weinig tot geen krachtvoer wilt geven. Kortom heel veel keuze.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:07

Ik zal het even uitleggen. Hij krijgt 3kg basisbiks en 3kg muesli, omdat hij toch wel snel aan de dunne kant is. Ik had hem eerst om 2kg biks staan, maar mijn instructrice zei dat dat veel te weinig was. Maar merk nu dat hij wel heel erg fris word. Hij krijgt ook 3x per dag veel hooi.

Maar ik wil hem denk toch wel minder op biks staan, maar dan word die zo weer te dun.

Ook het weer zit totaal niet mee en waar ik sta ligt niet echt op een goede plek, want alles staat echt heel snel onder oftewel de weidegang is niet meer mogelijk.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:13

Oei dat is wel een moeilijke situatie ...
Ik zou dan 4kg krachtvoer geven dus bv 2kg biks en 2kg muesli ...
Met onbeperkt hooi erbij zou ie dan normaal niet meer aan de dunne mogen gaan...
Het weer kan je natuurlijk nix aan veranderen, ik zou hem dan buiten zetten wanneer het weer het toelaat. Eventueel kan je plantaardige olie over zn voer geven dat houd hem op gewicht (olie = vet) maar olie heeft ook de goede eigenschap van energie te geven waar paarden niet heter van worden dus dan zal ie iets rustiger worden en kan je tegelijkertijd wel iets minder voer geven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:15

Je zou ook meer hooi kunnen voeren. Ik vind het zelf voldoende wat je aan je paard geeft qua krachtvoer.Waar is je paard te dun? Want dat maakt ook verschil, rond de buik en ribben te dun, meer hooi voeren en op de kont, rug en hals inderdaad meer krachtvoer. Maar sommige paarden blijven altijd wat schraal, ligt ook aan het type paard.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:22

Zammie schreef:
Je zou ook meer hooi kunnen voeren. Ik vind het zelf voldoende wat je aan je paard geeft qua krachtvoer.Waar is je paard te dun? Want dat maakt ook verschil, rond de buik en ribben te dun, meer hooi voeren en op de kont, rug en hals inderdaad meer krachtvoer. Maar sommige paarden blijven altijd wat schraal, ligt ook aan het type paard.

Oke. Dus kan ik beter terug naar bijv 2.5kg biks en 2.5kg muesli? Hij is bij zijn buik vooral dun de rest valt wel mee.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:27

Ik vind dat nog meer als voldoende. Ik zou zelf wat minder biks en muesli voeren en meer hooi. Vooral om dat de buik te dun is, daar werkt hooi erg goed voor en is ook het beste voor je paard. Maar hoe groot is je paard? Een groot paard heeft natuurlijk meer nodig als een kleintje Knipoog
Ik voer die van mij (= ruim 1.74) nu zomers 2,7 schep muesli (volledig voer) met halve schep zemelen en daarnaast nog wat extra vit. enz. in poedervorm. Veel hooi en dagelijks 5 uur weidegang en die van mij is hierop rond genoeg.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:31

Hij is 1.68 dus als ik bijv 3/4kg biks 's ochtends, 's middags en 's avonds geef en het zelfde met muesli zou dat dan goed zijn? Dan vraag ik op stal hoop dat dat wel mogelijk is dat ze hem dan meer hooi willen voeren.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:51

vooral lekker veel muesli voeren!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:57

knooopje schreef:
vooral lekker veel muesli voeren!

Heb je je weleens verdiept in muesli? Nature's best bijv. is zonder melange (suiker) en andere onnodige toevoegingen. Als je de gewone muesli voert, dan zul je inderdaad moeten oppassen met hoeveel je geeft. Als het voer van bijv. Master hebt, is ook muesli. Het gaat erom wat erin zit.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:11

ja ik rij alleen maar jonge paarden,dus ik weet wat er in zit,tevens maken wij veel paarden zadelmak(10 in de week)
en rijden veel jonge paarden bij,omdat de ruiter er een keer is afgedondert,en de meeste mensen voeren normaale muesli,die je gewoon om de hoek kunt halen.een jong paard wat niet vol in het werk staat,is een goede brok en vooral veel goed hooi.
en een beetje muesli is helemaal geen ramp,maar 2 kilo muesli????
en dan heb ik het nog niet eens over de spierproblemen,die een jong paard kan krijgen,weinig werken vollop voeren,dan moet ie eerst aan de longeerlijn want anders is ie te fris......

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:52

Oke. Maar wat raden jullie mij precies aan qua hoeveelheid? Dus hoeveel biks/muesli?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:50

Ja knooopje, dat had ik al gezien dat je steeds met jonkies bezig bent, en moet me al sterk vergissen, maar volgens mij voor een handelsstal...

TS: Ligt er aan zoals ik al zei hoe je paard verder gevoerd wordt. Bijv. kuil zit ook meer in als in gewoon hooi en ik vind zelf 2 tot 3 kg biks en 1 kg muesli (als je perse alletwee wilt voeren) genoeg, mits het goed voer is. Je zult dus ook naar de samenstelling moeten kijken en natuurlijk ook hoe je paard 's winters gevoerd wordt als hij nu op de wei komt. Er zit in biks veel verschil in de samenstelling en een onderhoudbrok heeft nu eenmaal meer "troep" als een goede sportbrok, maar dan zul je dus naar de inhoud/samenstelling moeten kijken.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:28

Knoopje, er zit enorm veel verschil in muesli hoor ...je hebt verschillende muesli's ...je hebt sportmuesli's en gewonde onderhoud of basismuesli's ...van die laatste zou een paard helemaal niet heet of dik mogen worden of spierproblemen mogen krijgen of wat dan ook. Bovendien heeft muesli heeft voordeel dat een paard beter moet kauwen op muesli dan op brok, wat de vertering ten goede komt.