Stijfheid bij peesblessure

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JulienSVU

Stijfheid bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 08:08

Mijn paard heeft een peesblessure aan de diepe buigpees.
Mijn dierenarts heeft mij verteld dat het weer helemaal kan herstellen.
Ik ben inmiddels 4 maanden bezig. Dagelijks stap ik 15 minuten met haar een staat ze de hele dag buiten in een speciale paddock met bestrating. Daar geeft ze zichzelf de hele dag beweging. Stappen en af en toe wat draven.
Als ze de hele dag op de box staat (met bijv. slecht weer) en ik haar in de middag uit de box haal is ze aan haar blessure been iets korter (stijver) dan haar ander been. Als ik haar dan 5 minuten heb gestapt is de stijfheid weg.
Hoort dit bij een peesblessure of trekt dit nog helemaal weg? Of is dit nog een teken dat het nog niet helemaal hersteld is. (Ze loopt al niet meer kreupel, maar ik geef haar nog extra tijd)
Laatst bijgewerkt door JulienSVU op 24-08-08 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklebel

Re: Stijfheid bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:21

Goed dat je haar nog even tijd geeft, een peesblessure heeft namelijk heel veel tijd nodig. Op het moment dat ze niet meer kreupel loopt hoeft de pees nog niet genezen te zijn, en te vroeg weer beginnen zou een ernstige beschadiging kunnen veroorzaken. De stijfheid is iets wat me bekend voorkomt, dit wordt vanzelf minder meestal, tenzij er veel littekenweefsel is gevormd in de pees. Is ze gescand bij de VA? Misschien handig om tussendoor weer een scan te maken om de vooruitgang te bepalen en het opbouwschema aan te passen.

We hebben hier trouwens een huiskamertopic over, waar je je hart kan uitstorten als je het even niet ziet zitten, je vreugde kan uiten als er een goede uitslag is en gewoon alle peesellende kan delen: [HK] Peesblessures 2: Het enige topic waar je niet bij wilt horen

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 08:24

Bedankt Lachen ik zal me eens aansluiten bij het hoopje ellende :p haha

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:27

Een paard met een blessure gaat zijn lichaam ongelijk belasten. Mensen doen dat overigens ook, dat is iets heel natuurlijks. Mijn paard was na een half jaar weiderust door een peesblessure diagonaal gezien helemaal scheef in zijn lichaam. Zolang hij nog rust heeft kun je er heel weinig aan doen. Als je straks weer mag opbouwen, kun je met een combinatie van fysiotherapie en dressuur- en/of longeeroefeningen (een goede fysio kan je daar goed bij adviseren) je paard weer recht krijgen. Ook dat heeft bij mij vervolgens nog een half jaar geduurd, met één behandeling per maand en zelf een hoop geduld en training.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 08:33

Aii, zelfs dat komt er ook nog bij kijken..
Dus die stijfheid kan dus weer een andere oorzaak hebben. (door andere belasting) dan de pees zelf.

Jessica1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:59

Mijn merrie heeft sinds febr. dit jaar een peesblessurre aan het checkligament. Mijn dierenarts zei dat het 4 tot 6 maanden ging gaat duren. Maar dat het wel voledig zou gaan herstellen. Dus moest 2 x daags 10 min stappen en dan flink koelen. Dit 6 weken en dan weer scannen. Na die 6 weken zat er teweinig verbetering in. maar we ginegn wel vooruit. Dus weer 6 weken stappen alleen toen 15 min 2 x daags. Na 6 wk weer een scan. En toen zat er verslechtering in. Dat was balen. Dus weer terug naar 2x daags 10 min stappen. 6 wk later was het bijna voledig hersteld. Dus we kregen weer hoop. Tot een paar weken terug. Was het weer helemaal dik en warm. Dus waren we weer terug bijaf. Nu heb ik haar op het land gezet. Daar staat ze met goed weer een paar uur. En daarnaast stap ik nog iets van 20 min. Als het weer erg slecht is stap ik 2 x daags. En 2 x daags stappen. Ik laat haar eind sept weer scannen. Hopen dat het dan wel beter gaat.

Iedereen advieseerd weer iets anders. de een zegt box rust en de ander zegt wei.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 07:19

Dat is waar, dat was ook niet mijn specifieke vraag Knipoog
Ik vroeg me af of het verschijnsel stijfheid aan het betreffende been behoorde tot de peesblessure en of meerdere mensen dat bij hun paard herkennen.

Jolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:59

Sjap is nu net hersteld van een peesblessure, maar ze liep inderdaad stijf. Afgelopen maandag is de osteopaat en heeft haar gekraakt. Ze loopt nu super en ontspannen