hoe kan ik mn paard doen drinken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieven_

hoe kan ik mn paard doen drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:49

hey,
heb het probleem dat mn paard 'aan het uitdrogen is'.
Dit komt telkens terug wanneer het zomer word. Hij drinkt nauwelijks, hoewel hij genoeg (vers) water heeft om van te drinken.
Wat kan ik doen zodat hij gemakkelijker vocht binnenhoud, of hoe kan ik hem stimuleren om meer te drinken?
Paardje is 18j.

iemand enig idee??

Anoniem

Re: hoe kan ik mn paard doen drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:51

Ik zou het even met m'n veearts overleggen als ik jou was. Hoe heb je geconstateert dat hij uitdroogt?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:52

appeltjes laten happen.
heeft hij een zoutblok? krijgt hij ook meer dorst van.
misschien iets van appelsap in het water doen als hij dat lekker vind.

verder kan je altijd nog zn voer gaan weken of slobber erbij geven met heeeeeeeeeeeel veeeeelwater. dus goed geweekt en dan nog ruim water zo krijgt hij ook weer wat binen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:54

Voor een kat zou dat een goede tip zijn, water door het voer.
Maar voor een paard... Zelfs als je een portie slobber heel waterig aanmaakt, hoeveel gaat er dan in... laat het eens anderhalve liter zijn. Dat tikt niet aan op een lichaam van 600 kilo.
Als het paard echt zo weinig drinkt dat er uitdrogingsverschijnselen zijn, dan is er echt méér nodig.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:55

Naar de DA gaan, paarden zijn slim, als ze dorst hebben zullen ze drinken, dus ik denk dat er iets mis is Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:50

Ik hoorde laatst een goede tip voor oudere paarden: niercompositum. meer informatie hierover vind je op www.nmlhealth.com en dan bij groene os.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:52

Bij mijn hond doe ik roosvicee in het water zodat het lekker smaakt en ze dus meer dringt,weet niet of jij ook iets in het water kan doen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:56

Ik zou ook even laten kijken...ik zou niet zomaar lukraak de niercompositum geven, laat het dan even doormeten (Erik Laarakker, Eveline Hekkenberg). Ik denk ook dat er iets is als hij niet meer genoeg drinkt. Is het niet per ongeluk iets simpels waar je zo overheen kijkt als een bak die in zijn ogen naar ruikt of op een verkeerde plek staat zodat hij er niet heen wil?

Over de slobber. Als je een paard slobber geeft met een hele emmer water, dan zet het natuurlijk wel een beetje zoden aan de dijk. Maar dan moet je paard dat wel lekker vinden. Mijn grote paard vindt het fantastisch, mijn pony kijkt er met afgrijzen naar...zoveel water, dat zijn lekkere portie slobber ruineert! Maar ook 10 liter is niet genoeg natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:44

Hé Stella, wat leuk om je hier te zien! Hoe is het met je?
(sorry beetje offtopic Haha! )

Ik zou ook niet zomaar met niercompositum beginnen eerlijk gezegd, dan zou ik 'm toch even een keertje door laten meten Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:49

waar drinkt je paard dan uit?
uit de sloot, uit een emmer,waaruit?
word dat vaak genoeg schoongemaakt zodat het fris ruikt?

beetje brok in het water geeft een lekker smaakje,is makkelijk te doen

ik geef mijn pony sportmineralen van Subli door zijn voer, op de verpakking staat o.a. dit:

Voor aanvulling van elektrolyten om de vochthuishouding in het lichaam
na zware inspanning en fors zweten te corrigeren.

mijn pony is gevoelig voor te weinig drinken,nu ik dit supplement door zijn voer doe drinkt hij normale hoeveelheden.

hoe ziet de urine er uit?
denk dat je toch eerst es moet laten nakijken door een dierenarts

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:54

als je waterbak en alles eromheen schoon is (geen rare geurtjes e.d) dan heb ik 1 woord voor je... APPELSAP!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:00

In ieder geval geen zout of elektrolyten geven! Als je paard dan nog niet genoeg gaat drinken ontrekt het zout en de elektrolyten juist vocht aan het lichaam en ben je nog veel verder van huis.

Waaruit maak je op dat je paard aan het uitdrogen is? Zie je dat ergens aan (hoge hartslag, witte slijmvliezen...) of vind je gewoon dat je paard weinig drinkt?

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:03

Even een spuitje met zout en lauw water mengen en dan in zijn mond spuiten. Door de hoeveelheid zout gaan ze wel drinken, Bij ons doen alle paarden die soms wat moeite hebben met drinken het hier op

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:28

Zoals hier boven al eerder gevraagd; waar heb je aan gezien dat je paard uitdrogingsverschijnselen vertoond? Weet je zeker dat hij/zij te weinig drinkt, of denk je dat?
Ik zou eerst kijken naar de reden waarom het paard (te) weinig drinkt. Daarnaast is appelsap een fantastische drinkmotivator!
Succes!

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:54

vaak zijn er wel foefjes die je zelf al kan doen om te kijken of het paard genoeg drinkt of uitgedroogd is. Bijvoorbeeld op de nek een stukje vel pakken blijft het staan dan kan het inderdaad zijn dat je paard uitgedroogd is.

Om te kijken of je paard genoeg water drinkt is net zo makkelijk. Werken met emmers.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:58

ik kan me nauwelijks voorstellen dat een paard zichzelf laat uitdrogen. tenzij er geen schoon drinkwater beschikbaar is natuurlijk.
Daarom zou ik het drinkwater controleren; is de drinkbak misschien vervuild, of geeft hij een smaakje af?

Overigens is het zo dat paarden en met name de volbloeds, soms maar weinig keren drinken op een dag. eten doen ze urenlang maar paarden kunnen soms toe met 2 x drinken op een dag, zelfs als de de mgelijkheid hebben om vaker te drinken. zit in hun genen...

Tenslotte stimuleert het als je suiker aan het water toevoegt. maar nogmaals, een paard dat schoon drinkwater heeft, droogt echt niet zomaar uit.

Niicky_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:03

Klinkt niet normaal, ik zou er een DA bij laten komen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:13

TS

waar baseer je het op, dat je paard aan het uitdrogen is?
Hoeveel drinkt je paard dan per dag?

Lieven_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:18

heb altijd gehoord dat als je eens nijpt in het vel dit onmiddelijk moet terugkeren naar zijn oorspronkelijke staat als je dit loslaat..
Dit is dus niet het geval bij mn paardje...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:33

oei dat is wel apart. Mss toch maar even DA bellen morgen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:38

Lieven_ schreef:
heb altijd gehoord dat als je eens nijpt in het vel dit onmiddelijk moet terugkeren naar zijn oorspronkelijke staat als je dit loslaat..

heb je ook antwoord op mijn vragen over hoe dit dier zijn water krijgt aangeboden?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:44

Lieven_ schreef:

Blijft het staan? Of gaat het wel langzaam terug. En waar knijp je in het vel?
Eet je paard ook wel goed?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:47

Op de Olympische Spelen deden ze ook siroop in het water zodat de paarden genoeg dronken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:50

(dit doe ik altijd tijdens concour)

emmer met water vullen, appel erin. die proberen ze te 'eten' maar ze moeten eerst drinken voordat ze de appel echt kunnen 'happen'

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:52

Lieven_ schreef:

Maak je daar maar niet druk om hoor. Dat is heel normaal bij een wat ouder paard, de huid is gewoon iets minder strak en soepel. Net als dat oudere mensen rimpels krijgen.

Niks aan de hand dus.

Een betere graadmeter is de hartslag. Wanneer een paard aan het uitdrogen is wordt het bloed te dik, waardoor het moeilijker rond te pompen is en de hartslag dus heel hoog blijft. Als de hartslag in rust rond de 70-80 blijft zou ik me wel zorgen gaan maken. Maar niet om een huidplooi bij een paard van 18.
Zelfs bij mijn paard van 13 trekt de huidplooi niet meer helemaal glad en die is echt niet uitgedroogd.