Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ni3ki3 schreef:ohja jij zegt dat je paard stro krijgt, maar je bedoeld denk ik hooi?
stro is nl een stalbedekker, kan wel gegeten worden maar niet erg voedzaam je zou dit dus wel kunnen mengen met je hooi en dan wat minder hooi geven bijvoorbeeld. Het is namelijk wel belangrijk dat een paard het grootste gedeelte 80 % van de dag kan blijven eten, anders krijg je verveling en andere nare dingen.
Hier nog een stukje over hooi stro en gras.. Hopelijk heb je wat aan mijn info.
"Gras vormt een zeer voedzame voeding voor het paard en zorgt tevens tegerlijkertijd voor beweging. De voedingswaarde van gras is afhankelijke van het jaargetijde. de staat van onderhoud van de wei en het aantal paarden (of andere dieren) in de wei. Gras is het voedzaamst in de het voorjaar; het eiwitgehalte kan dan wel 28 % zijn en het energie gehalte kan gelijk zijn aan dat van een sportbrok!
Hooi is gras dat in de zomermaanden gemaaid en gedrgoogd is. het is een veel gebruikt ruwvoer voor in de winter. Tijdenes het drogen en bewaren van hooi gaat een deel van de witaminen verloren. de energiewaarde van hooi is afhankelijk van de graskwaliteit en het droogproces. je kunt goed hooi herkennnen aan de groengele kleur en de frisse geur.
Kuilgras is nog nat gras dat door fermentatie (proces waarbij bacteriën de natuurlijke suikers afbreken m.b.v. zuurstof tot melkzuur) geconserveerd wordt. Kuilgras is luchtdicht verpakt om bederf door teveel fermentatie te voorkomen en moet dan ook na opening binnen 3 tot 5 dagen worden opgevoerd. Kuilgras is relatief energierijk, maar bevat niet altijde hoeveelheid structuurijke vezels die een paard nodig heeft. Een bijkomend voordeel van kuilgras is dat het stofvrij is en om deze reden ideaal voor paarden die kampen met luchtwegproblemen.
Stro KAN als ruwvoer dienen voor een paard en voor afleiding zorgen als een paard dit eet terwijl het op stal staat. Stro is onder te verdelen in haverstro, tarwestro en gerststro. Vooral haverstro vinden veel paarden lekker. Stro levert weinig energie en voedingsstoffen; ongeveer de helft van wat hooi en kuilgras leveren. Alleen kan de hoeveelheid stof in stro een probleem zijn voor paarden met gevoelige luchtwegen. Verder wordt tarwestro veelal gebruikt als stalbodem omdat het veel vocht opneemt.
Luzerne is een vlinderbloemige plant en erg rijk aan eiwit. Het bevat tevens veel calcium en weinig fosfor; voor paarden is dit een ongunstige verhouding. Door naast luzerne voldoende granen aan et paard te voeren (die rij zijn fosfor en arm aan calcium) kan dit echter gecorriceerd worden. luzerne wordt als ruwvoer gebruikt, maar ook als krachtvoer.
EN ALSTEBLIEFT LEES DIT EVEN DOOR WANT IK HEB HET HELEMAAL OVERGETYPT, OMDAT IK NIET KON KOPIËREN!!
anders heb ik voor niks getypt. Vind het wel een goed stukje trouwens
jomaro schreef:Hoe klein is je wei?
Mijn haflinger ook te zwaar moest van de dierenarts in een piepklein weitje. Veel hooi en liever helemaal geen gras. Je ziet nu na een aantal weken dat er eindelijk iets af gaat. Maar veel bewegen(rijden) is erg belangrijk.
En kijk ook goed naar al het lekkers wat je misschien tussen door geef. Kwam erachter dat ook de buren zomaar een aantal boterhammer/appels/wortels per dag de wei in gooide. Tja een haflinger en denk elk paard laat zulk lekkers echt niet liggen