Afvallen hoe???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Afvallen hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:23

Mijn haflinger is niet super vet. Maar er mag wel wat af. Maar het lukt niet echt.
Ze is niet echt van me zelf dus kan niet alles veranderen, maar na mijn idee krijgt ze niet veel.
Ze staat echt op een kale wei.
Krijgt per dag 2 plakjes stro voor de buik vulling 1 s'morgens 1 s'avonds. En verder 1 summer vit koek per dag. en 4 keer per week een stevige buitenrit.
Wat kan ik nog meer er aan doen?

Hoiiij

Re: Afvallen hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:50

Die van mij was ook egt heel erg dik.. en dan bedoel ik ook egt dik.. die heb ik deze zomer op kort gras gezet.. en daarnaast wordt ze bijna elke dag gereden.. brok etc krijgt ze niet.. heel af en toe een paardensnoepje ofzow maar verder niks.. ze is nu wel heel erg afgevallen.. eerst zag je haar buik als je dr 8ter stond aan elke kant bijna een halve meter uitsteken.. nu is dat helemaal niet meer zo.. k denk dat veel beweging en kort gras al heel veel doen

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:56

tja de ene haf heeft dat toch wel meer als de andere,
de enige optie is gewoon heel veel met hem bewegen,
en misschien minder weidegang.
succes

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:56

Minder weidegang kan niet daar gaat de eigenaar niet mee accoord.
Dan moet ik toch maar meer gaan rijden.
Zou het kwaad kunnen om het stro weg te laten. Maar dan heeft ze wel heel weinig. Ik zal morgen eens een foto maken van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:58

In heel kort gras zitten JUIST meer suikers dan in langer gras. Misschien zit daar de dikmakende factor voor je paard in?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 23:00

Ow oké wist ik niet

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:31

Gewoon een kleinere wei. Nu mijn paard in een grotere wei staat met meer gras is ze echt een stuk dikker geworden.. vooral bij dr buik.
Van suikers wordt een paard niet echt veel dikker krijgt het meer energie van.
Ik probeer zelf veel te rijden met overgangen vooral van draf naar galop, wat hindernisjes en in het bos veel bulten rijden.. zowel in stap draf als galop.. Keer stappen op de bult en weer aandraven.
Van veel gras krijgen ze gewoon een grasbuik dat doet ze dikker lijken dan ze zijn vind ik vaak. Mijn haf heeft nu een grasbuikje, omdat ze een veulen heeft gehad eind juli (die loopt er dus nog bij) en vorig jaar onzettend is afgevallen van het veulen, hebben we haar bij voorbaat in een grotere wei gezet met wat meer gras. Tog zie ik de ribben als ik haar longeer boven op liggen.. maar ze heeft wel een grote (hang)buik door de ineens grotere hoeveelheid gras.
Die buikspieren kun je trainen door veel overgangen naar galop te maken en af en toe een hindernis meepakken of indd bult op te rijden.

Hier een stukje over suikers in gras, misschien heb je er wat aan.
Bijvoorbeelde de weidegang verdelen over de morgen en tegen de avond nog een keer. Dat je het paard bv 's morgens buiten zet van 8 tot 12 en dan naar binnen tot een uur of 5/6 en dat ie dan nog tot 10 uur ofzo naar buiten gaat..

Met het zonnige weer in mei en de relatief koude nachten werd het gras vrij plakkerig. Dit is een teken van
een hoog suikergehalte in het gewas. Overdag wordt er door gras onder invloed van zonlicht suiker
aangemaakt. Suiker wordt vervolgens 's nachts door het gras als energiebron gebruikt. Bij zonnig weer is
het suikergehalte 's middags het hoogst. Bij bewolkt weer wordt er minder suiker aangemaakt. Bij warme
nachten wordt er suiker verbruikt. Zelfs in gemaaid gras, maar nog niet droog gras wordt suiker verbruikt.
Bij koude nachten wordt er relatief weinig suiker door het gras verbruikt en loopt het suikergehalte in nog
ongemaaid gras op.
Naast het weer wordt het suikergehalte in gras door de volgende factoren bepaald:
· Het jaargetijde In voorjaar en zomer is het suikergehalte hoger dan in najaar.
· Het groeistadium Ouder gras heeft een hoger suikergehalte dan jong gras.
· De groeisnelheid Een snelgroeiend gewas heeft een laag suikergehalte.
· De bemesting Hoe hoger de N-bemesting, des te lager het suikergehalte.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:36

Ik zet mijn paard zelf trouwens om 8 uur in de wei en probeer haar er rond een uur of 3 altijd uit te halen.. Afgelopen week was ik op vakantie en heeft ze van 10 tot 5 in de wei gestaan dan zie ik tog dat ze een stuk is aangekomen...
Verder moet je kijken naar eiwit en haver arme brokken (als je paard brokken krijgt tenminste) Pavo koek zie ik. Ik geef daar 1 derde van op een dag met twee grote handen pavo natures best en een halve kilo basisbrok.

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:56

ohja jij zegt dat je paard stro krijgt, maar je bedoeld denk ik hooi?
stro is nl een stalbedekker, kan wel gegeten worden maar niet erg voedzaam je zou dit dus wel kunnen mengen met je hooi en dan wat minder hooi geven bijvoorbeeld. Het is namelijk wel belangrijk dat een paard het grootste gedeelte 80 % van de dag kan blijven eten, anders krijg je verveling en andere nare dingen.
Hier nog een stukje over hooi stro en gras.. Hopelijk heb je wat aan mijn info.

"Gras vormt een zeer voedzame voeding voor het paard en zorgt tevens tegerlijkertijd voor beweging. De voedingswaarde van gras is afhankelijke van het jaargetijde. de staat van onderhoud van de wei en het aantal paarden (of andere dieren) in de wei. Gras is het voedzaamst in de het voorjaar; het eiwitgehalte kan dan wel 28 % zijn en het energie gehalte kan gelijk zijn aan dat van een sportbrok!

Hooi is gras dat in de zomermaanden gemaaid en gedrgoogd is. het is een veel gebruikt ruwvoer voor in de winter. Tijdenes het drogen en bewaren van hooi gaat een deel van de witaminen verloren. de energiewaarde van hooi is afhankelijk van de graskwaliteit en het droogproces. je kunt goed hooi herkennnen aan de groengele kleur en de frisse geur.

Kuilgras is nog nat gras dat door fermentatie (proces waarbij bacteriën de natuurlijke suikers afbreken m.b.v. zuurstof tot melkzuur) geconserveerd wordt. Kuilgras is luchtdicht verpakt om bederf door teveel fermentatie te voorkomen en moet dan ook na opening binnen 3 tot 5 dagen worden opgevoerd. Kuilgras is relatief energierijk, maar bevat niet altijde hoeveelheid structuurijke vezels die een paard nodig heeft. Een bijkomend voordeel van kuilgras is dat het stofvrij is en om deze reden ideaal voor paarden die kampen met luchtwegproblemen.

Stro KAN als ruwvoer dienen voor een paard en voor afleiding zorgen als een paard dit eet terwijl het op stal staat. Stro is onder te verdelen in haverstro, tarwestro en gerststro. Vooral haverstro vinden veel paarden lekker. Stro levert weinig energie en voedingsstoffen; ongeveer de helft van wat hooi en kuilgras leveren. Alleen kan de hoeveelheid stof in stro een probleem zijn voor paarden met gevoelige luchtwegen. Verder wordt tarwestro veelal gebruikt als stalbodem omdat het veel vocht opneemt.

Luzerne is een vlinderbloemige plant en erg rijk aan eiwit. Het bevat tevens veel calcium en weinig fosfor; voor paarden is dit een ongunstige verhouding. Door naast luzerne voldoende granen aan et paard te voeren (die rij zijn fosfor en arm aan calcium) kan dit echter gecorriceerd worden. luzerne wordt als ruwvoer gebruikt, maar ook als krachtvoer.

EN ALSTEBLIEFT LEES DIT EVEN DOOR WANT IK HEB HET HELEMAAL OVERGETYPT, OMDAT IK NIET KON KOPIËREN!!

anders heb ik voor niks getypt. Vind het wel een goed stukje trouwens

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 12:41

ni3ki3 schreef:
ohja jij zegt dat je paard stro krijgt, maar je bedoeld denk ik hooi?
stro is nl een stalbedekker, kan wel gegeten worden maar niet erg voedzaam je zou dit dus wel kunnen mengen met je hooi en dan wat minder hooi geven bijvoorbeeld. Het is namelijk wel belangrijk dat een paard het grootste gedeelte 80 % van de dag kan blijven eten, anders krijg je verveling en andere nare dingen.
Hier nog een stukje over hooi stro en gras.. Hopelijk heb je wat aan mijn info.

"Gras vormt een zeer voedzame voeding voor het paard en zorgt tevens tegerlijkertijd voor beweging. De voedingswaarde van gras is afhankelijke van het jaargetijde. de staat van onderhoud van de wei en het aantal paarden (of andere dieren) in de wei. Gras is het voedzaamst in de het voorjaar; het eiwitgehalte kan dan wel 28 % zijn en het energie gehalte kan gelijk zijn aan dat van een sportbrok!

Hooi is gras dat in de zomermaanden gemaaid en gedrgoogd is. het is een veel gebruikt ruwvoer voor in de winter. Tijdenes het drogen en bewaren van hooi gaat een deel van de witaminen verloren. de energiewaarde van hooi is afhankelijk van de graskwaliteit en het droogproces. je kunt goed hooi herkennnen aan de groengele kleur en de frisse geur.

Kuilgras is nog nat gras dat door fermentatie (proces waarbij bacteriën de natuurlijke suikers afbreken m.b.v. zuurstof tot melkzuur) geconserveerd wordt. Kuilgras is luchtdicht verpakt om bederf door teveel fermentatie te voorkomen en moet dan ook na opening binnen 3 tot 5 dagen worden opgevoerd. Kuilgras is relatief energierijk, maar bevat niet altijde hoeveelheid structuurijke vezels die een paard nodig heeft. Een bijkomend voordeel van kuilgras is dat het stofvrij is en om deze reden ideaal voor paarden die kampen met luchtwegproblemen.

Stro KAN als ruwvoer dienen voor een paard en voor afleiding zorgen als een paard dit eet terwijl het op stal staat. Stro is onder te verdelen in haverstro, tarwestro en gerststro. Vooral haverstro vinden veel paarden lekker. Stro levert weinig energie en voedingsstoffen; ongeveer de helft van wat hooi en kuilgras leveren. Alleen kan de hoeveelheid stof in stro een probleem zijn voor paarden met gevoelige luchtwegen. Verder wordt tarwestro veelal gebruikt als stalbodem omdat het veel vocht opneemt.

Luzerne is een vlinderbloemige plant en erg rijk aan eiwit. Het bevat tevens veel calcium en weinig fosfor; voor paarden is dit een ongunstige verhouding. Door naast luzerne voldoende granen aan et paard te voeren (die rij zijn fosfor en arm aan calcium) kan dit echter gecorriceerd worden. luzerne wordt als ruwvoer gebruikt, maar ook als krachtvoer.

EN ALSTEBLIEFT LEES DIT EVEN DOOR WANT IK HEB HET HELEMAAL OVERGETYPT, OMDAT IK NIET KON KOPIËREN!!

anders heb ik voor niks getypt. Vind het wel een goed stukje trouwens

bedankt voor je info. Alleen weet ik heel goed het verschil tussen hooi en stro. En mijn haf krijgt stro. En geen hooi. Ze krijgt dit altijd al en doet het er prima op. Wij geven het inplaats van hooi. Ze worden er niet dik van. Maar ze hebben wel wat te eten. Ze heeft een kleine kale wei. Wordt de wei nog kleiner heeft ze bijna geen beweging. De wei is kaal dus echt veel te halen valt er niet. Bepaalde tijden op stal is geen optie. Dit vindt ik niet natuurlijk. Bovendien heeft ze last van vocht in de benen. Doordat die in het verleden verbrand zijn geweest. Dus in de wei is beter omdat dan de benen dunner blijven door de beweging.
Ik moet gewoon meer gaan rijden.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:57

Hoe klein is je wei?
Mijn haflinger ook te zwaar moest van de dierenarts in een piepklein weitje. Veel hooi en liever helemaal geen gras. Je ziet nu na een aantal weken dat er eindelijk iets af gaat. Maar veel bewegen(rijden) is erg belangrijk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:01

jomaro schreef:
Hoe klein is je wei?
Mijn haflinger ook te zwaar moest van de dierenarts in een piepklein weitje. Veel hooi en liever helemaal geen gras. Je ziet nu na een aantal weken dat er eindelijk iets af gaat. Maar veel bewegen(rijden) is erg belangrijk.

Ze is niet super vet. Niet ongezond vet. Maar er mag wel wat af. Maar klein weitje word hem niet. Hoe groot is het nu ja ik denk 20 bij 20. Moeilijk te schatten. Maar als ik het kleiner maak dan heeft ze niet veel beweging naast het rijden en dan krijgt ze 2 dikke benen. Die een keer verbrand zijn geweest.
Maar zou ze genoeg buik vulling hebben als ik het stro weg laat en ze alleen aan dat korte gras laat knabbelen

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:26

Stro kan ook verstopping geven. Let daar goed op. Ik heb het hooi in een grote bak met gaas erop. Zo moet hij lang doen om het op te eten. Daarnaast knabbelt hij natuurlijk op de kleine gras sprietjes die er nu nog staan. Mijn weitje is nu maar hooguit 15 bij 15. Ga veel wandelen en / of longeren. En natuurlijk rijden. Pas op de weegbrug geweest en 640 kg, dus daar mag echt veel af.
Mijn haflinger had problemen hoor met het lopen, wilde echt niet meer. De pavo koeken (gaf een halve per dag) mag ik van de dierearts niet meer geven. Niet goed en overbodig om te geven. Geld voor mijn haflinger, misschien is het wel goed voor die van jou Knipoog En kijk ook goed naar al het lekkers wat je misschien tussen door geef. Kwam erachter dat ook de buren zomaar een aantal boterhammer/appels/wortels per dag de wei in gooide. Tja een haflinger en denk elk paard laat zulk lekkers echt niet liggen Haha!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 17:35

Dingen tussen door heeft ik ze niet want daar worden ze zo bijterig van.
Hier in de buurt is ook een weeg brug. Zal er van de week onder het zadel eens over heen rijden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:23

Vaak lange buitenritten maken helpt bij die van mij het best om haar goed in conditie te houden. Ze wordt van de lucht al dik, dus die beweging heeft ze echt nodig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:56

HA --> VS

VMarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 10:18

Paarden hebben hooi nodig omdat er vezels inzitten die de darmflora actief houden en dat is noodzakelijk tegen koliek.
Haflingers zijn dikker in Nederland omdat wij vettig gras hebben. Eigenlijk moet het op zo'n kaal, droog mogelijke wei staan. Zorg er wel voor dat je paardje langzaam afvalt want snel afvallen is niet goed!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 15:24