Wat moet ik hier bij voorstellen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

Wat moet ik hier bij voorstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 18:53

Vanavond toen ik naar stal ging voeren, merkte ik dat ons veulen wat mankte met rechts achter.
Ik dacht ag die is te wild geweest( het is nu ook een beetje glad in de wei) of raar gelegen.
Toen ik me merrie brokken deed stond ik wat te kroelen met het veulen en vond hem toch wel
erg warm. Hij voelde wel erg warm voor zijn doen. Het is natuurlijk wel een beetje fris.
Voor de zeker heid even getempratuurd en het was 38,6. Een veulen heeft het altijd wel wat hoger,
wand vorge keer toen wij dachten dat er wat was had die ook wel rond de 38,1 of iets hoger.
Maar voel me hier toch nie hellemaal lekker bij. Hij wil wel uit zich zelf rennen en zo, zo als alle veulens doen.

Iemand misschien een idee wat het zou kunnen zijn. Ik hoop natuurlijk niet dat er wat is.

groetjes nienke

Krissie0

Re: Wat moet ik hier bij voorstellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:56

De veearts bellen....!! Ga niet eerst denken wat zal t zijn??
Het is een jong veulen dus daar zou ik gelijk de veearts voor bellen trouwens voor een ouder paard ook..
Groetjes en suc6

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:12

ik vind 38,6 niet schrikbarend voor een veulen. Een schommeling van 0,5 (in vergelijking met 38,1) is ook niet erg.
Als hij verder goed eet/drinkt, speels is en gewoon fit lijkt zou ik me er nog niet te druk om maken. Goed in de gaten houden en als hij ziek begint te lijken dan de DA erbij!

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:19

Zwerte, dit was ook mijn plan:)
Hij drinkt inderdaad goed en wil altijd mama z`n eten op eten en nu ook dus dat is goed, ook rent die nog veel rond.

Maar misschien is het veel, dat veulens van die kleine dingen hebben en alles zo schommeld.??

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:22

temp schommeling heeft iedereen, mens en dier. Bij sommigen kan het echt een hele graad varieren, het is o.a. afhankelijk van het tijdstip op de dag.
En het ene veulen heeft altijd wat, andere veulens nooit... wij hebben ook zo'n brokkenpilootje, hij is nu 2 maar heeft al van alles gehad.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:57

ik zou geen risico nemen en vragen aan de veearts of het kwaad kan , bellen en vragen kost niks!
ben benieuwd groetjes!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:46

Het is nu avond en weekend, ik zou het even aankijken.
De temperatuur is wel normaal en hij rent nog in de rondte, eet en drinkt goed.
Misschien idd. even wat verstapt. Kijken hoe het morgen is.
Hij is nu niet stok kreupel.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 08:03

Volgende morgen liep hij inderdaad stok kreupen en heb gelijk de DA gebeld. Moest weer tempraturen en dat was nu 38,7 dus 0.1 hoger. Moest veel koelen en als het nie minder werd of ik vond dat het nie meer ging zou die langs komen. Savonds belde iemand van stal dat hij lag te piepen en kreunen.
Gelijk heb ik de DA gebeld en hij was er met 5 min.
Tempratuur was weer met 0.1 gestegen.

Tijdens het goelen werd het helle been koud behalfe de knie dus ik dacht al dat dat het was. En ik had gelijk. Deze dieren arts dacht dat hij een trap had gehad en dat zijn kraakbeen beschadigd is. hij kreeg antibiotica en zou die morgen ochtend er na weer komen. Die ochtend er op zat ik op school en is mijn vader gegaan. Er was een andere DA. Deze dacht niet dat het door een trap kwam wand anders had die het wel gebroken. Ook gaf de andere DA nog de tweifel of het hellemaal goed zo worden. Maar deze DA had meer hoop.

Ook heeft hij een spuit gekregen omdat rustig te worden omdat hij zo druk was. Een pijnstiller mocht die niet wand dan zou hij zijn knie meer gebruiken.

Ook ben ik er achter gekomen dat hij echt hengst word. Hij fokt zoch hellemaal op bij mijn merrie krijgt een harde stijve piemel en straalt voor. Ook fleemt hij en wil hij op de merrie springen.

Dus ik dacht kan hem beter nu apart zetten wand anders blijft hij elke dag gek doen bij mijn merrie. Dan is het beter dat hij een of twee dagen gek doet. Wand anders kan die knie hellemaal niet genezen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:35

Als ik jou was zou ik hem in de trailer zetten en richting kliniek rijden, vooral omdat je toch twee verschillende meningen hebt van de veeartsen.
Ik kijk altijd even wat aan als het kan(advies had ik je ook gegeven) maar nu is het een totaal andere situatie.
In een kliniek hebben ze toch meer kennis en middelen om een diagnose te stellen.In ieder geval heel veel beterschap voor die kleine man.