Mijn paard heeft "frommels", help!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Mijn paard heeft "frommels", help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 07:41

Mijn paard heeft de laatste tijd iets heel raar, namelijk huidfrommels.

's Morgens als ik haar van stal haal, is vooral haar buik bezaaid met verdikkingen, die de
vorm van wolken hebben. Tussen de verdikkingen zie je een huidplooi, vandaar de naam frommel.
(sorry, ik kan het écht niet anders verwoord krijgen).

Het ziet er zo een beetje uit gelijk een dazensteek op je eigen arm.

Ik heb dit nog nooit gezien! Paard heeft in mei wel last van eiwitbulten, maar dit ziet er compleet
anders uit. De ene dag heeft ze het al erger dan de andere, en soms helemaal niet.
Het zijn ook geen 'dikke' bulten, maar eerder zo lichte zwellingen.

Verder lijkt ze er geen last van te hebben en voelt ze zich goed, maar wat moet ik hier nu mee?!
Da laten komen?
(dit laatste doe ik liever niet, omdat ik ergens vrees dat het om een allergie gaat, en dan krijgt ze meteen een cortisone-injectie. Aangezien de eiwitbulten ook geen kwaad kunnen, en vanzelf weer verdwijnen, vraag ik me af of dit misschien ook zo iets is?)

Wie of wie heeft dit al ooit gezien?

ponyparadijs

Re: Mijn paard heeft "frommels", help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:53

Ik weet niet of je eens een foto zou kunnen maken want zo is het moeilijk te oordelen.

Als ik dit zo lees dan zie ik de (zo noem ik ze tenminste) slaapkreukels van mijn paarden voor me. Van de liggen krijgen ze een soort kreukels die na een uurtje of 2 weer weg getrokken zijn.
Als dat het is dan is er niks om je zorgen te maken.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:58

willem had daar ook altijd last van. de ene groter dan de ander.
hij had ze wel dagelijk sin de zomerperiode en dat was van de insectenbeten.
hij was daar allergisch voor. hij zat over zijn hele lchaam onder de bulten en schijven.
heb een tijd prednison gebruikt en daar gingen ze mee weg.. maardas een heftig medicijn, dus als ze er geen last van heeft, gewoon laten zitten

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 12:31

Ik probeer er zo even een foto van te maken. De frommels zijn nog niet weg getrokken, dus van het liggen is het niet denk ik.

Van insectenbeten lijkt me ook sterk, omdat ze altijd met deken op buiten loopt.
Maar omdat eiwitbulten er zo iets van weghebben (als je ze zou platduwen) denk ik wel dat het een allergie zou kunnen zijn gekke_koei.

Voorlopig dus maar even aankijken dan? Ik ga haar zo borstelen en rijden, dan zal ik zeker merken of het haar echt niet geneert, maar zo op het eerste zicht dus niet.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:35

klinkt als een allergische reactie.
had de mijne ook, als gevolg van kuil.
heeft ze er last van? jeuk?
mijn paard heeft toen z'n hals, flanken en kont helemaal opengeschuurd.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 12:41

fojoe schreef:
klinkt als een allergische reactie.
had de mijne ook, als gevolg van kuil.
heeft ze er last van? jeuk?
mijn paard heeft toen z'n hals, flanken en kont helemaal opengeschuurd.

Nee zo op het eerste zicht zie ik niet dat ze er last van heeft. Ze schuurt niet, ik mag er over borstelen, ze rolt niet overdreven in de wei + er staan fruitbomen en ook daar zit ze niet tegen aan te schuren.

Denk ook aan een allergische reactie, maar de ellende is dan natuurlijk vinden van WAT.
Heb ander hooi sinds een tijdje, heel erg zoet ruikend en erg groen (maar nog van vorig jaar hoor) en al een maand of 2 geef ik ander voer als supplement bij mijn gewone muesli.
Misschien al eens eerst beginnen met dan andere voer weg te laten? Van het hooi lijkt me sterk, ik zie er namelijk geen kruiden of bladeren in, enkel maar lange stengels gras ...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 17:34

Ben dus gaan rijden en heb extra geborsteld (bedoel gewoon express wat harder geduwd om te zien of madam last had van de frommels). Niet dus.

En nu, na het rijden, zijn ze een heel stuk minder! Toch een raar fenomeen hoor! Kweet het echt niet ...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:24

als het nu al minder is en ze er geen last van heeft, zou ik me niet teveel zorgen maken.
als het erger wordt en/of ze er last van krijgt, haal je er natuurlijk beter de da bij, maar als het mijn paard was zou ik nog even afwachten.
ik zou eigenlijk ook niet veel krachtvoer bijgeven, maar wel veel hooi, liefst onbeperkt.

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:41

ponyparadijs schreef:
Ik weet niet of je eens een foto zou kunnen maken want zo is het moeilijk te oordelen.

Als ik dit zo lees dan zie ik de (zo noem ik ze tenminste) slaapkreukels van mijn paarden voor me. Van de liggen krijgen ze een soort kreukels die na een uurtje of 2 weer weg getrokken zijn.
Als dat het is dan is er niks om je zorgen te maken.

Zoals de ts het nu beschrijft lijkt het voor mij inderdaad ook erg op slaaprimpels. Ja Vooral paarden die op stro staan kunnen erg leuke vormpjes krijgen Knipoog

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:09

Mijn paardje heeft de laatste 2 weken ook elke keer bulten etc. Ik denk dat het of van insectenbeten komt of iets in zijn voer. Ben nu aan het kijken wat het is, door bepaald voer weg te laten.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:13

Kan het zijn dat ze allergisch is voor de ondergrond? Heb je pas ander strooisel of een nieuw pak stro of vlas geopend?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:11

Dit zijn echt slaapkreukels.. Heeft mijn paard ook. Zeker als ze op stro liggen krijg je de raarste bulten en 'frommels' Haha!

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:25

Idd klinkt als slaapkreukels. Mijn paard heeft na een tijdje nog alleen de vacht waar de kreukels zaten een beetje rechtop staan. 's Avonds bij het uit de wei halen is ook dit weg en begint het weer overnieuw

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:29

JoCo schreef:
Ben dus gaan rijden en heb extra geborsteld (bedoel gewoon express wat harder geduwd om te zien of madam last had van de frommels). Niet dus.

En nu, na het rijden, zijn ze een heel stuk minder! Toch een raar fenomeen hoor! Kweet het echt niet ...

Misschien van het lange stilstaan in de box? Variant op stalbenen misschien?