BHT, BHA en Ethoxyquine

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

BHT, BHA en Ethoxyquine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 18:45

Nadat ik bij mijn hondjes al deze stoffen uit het eten geweerd heb, zie ik het tot mijn grote schrik op allerlei voedingsmiddelen van mijn paarden staan.

Met name in Cavalor zit Ethoxyquine in de snoepjes, voedingssuplementen en de slobber en de Performix. Maar ook in de Havens zitten bij de Powermix en de Kruidenmuesli BHT en BHA.
Nu heb ik begrepen dat Pavo vrij is van deze stoffen.

Weet iemand hoe het zit bij andere merken? En is er een goed vloeibaar vitamine preparaat dat vrij is van deze conserveringsmiddelen?

Niisj

Re: BHT, BHA en Ethoxyquine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:21

Je zou de zoekmachine eens moeten gebruiken ...hier is al een topic over.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:27

volgens mij zit het op alle muslie's,ze gebruiken ook weleens vitamine E als anti-oxidant maar dat is in hondenvoer al niet te betalen...laat staan in paardenvoer,wat alleen maar uit granen bestaat....eet smakelijk!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 18:37

Niisj schreef:

Ja maar dat topic is al 2 jaar oud en ik neem aan dat ze het her en der wel veranderd hebben.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:04

Nikka schreef:
Niisj schreef:

Ja maar dat topic is al 2 jaar oud en ik neem aan dat ze het her en der wel veranderd hebben.

Daar heb je een punt Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:34

geerke schreef:
volgens mij zit het op alle muslie's,ze gebruiken ook weleens vitamine E als anti-oxidant maar dat is in hondenvoer al niet te betalen...laat staan in paardenvoer,wat alleen maar uit granen bestaat....eet smakelijk!

Overigens wordt er bij Subli wel vitamine E gebruikt in de muesli.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:47

Ik dacht dat Mijten geen bht, bha en ethoxyquine in zijn voeders gebruikt.
Er staat op de site dat er geen chemische of technische toevoegingen gedaan worden.
Je zou hun eens kunne mailen hierover ...

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 17:26

Ik hou dit even in de gaten, ben ook op zoek naar "verantwoord" voer.
Ik voerde Havens, maar nu Hippostar.
Het is zo jammer dat je nergens de ingrediënten op intenet kunt vinden

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:02

Niisj schreef:
Ik dacht dat Mijten geen bht, bha en ethoxyquine in zijn voeders gebruikt.
Er staat op de site dat er geen chemische of technische toevoegingen gedaan worden.
Je zou hun eens kunne mailen hierover ...

Wat niet wil zeggen dat het er niet inzit. Heel vaak zit het nl. wel in de aangeleverde grondstoffen. Als ik goed ben geinformeerd hoeft de fabrikant het dan niet te vermelden op het etiket. Alleen als die het zelf ook nog toevoegd.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:38

Pfff dan wordt het nog ingewikkelder....

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:08

Ja, het is echt moeilijk om een goed en verantwoord voer te vinden...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:17

ik heb een paar dagen terug Dynavena ge- maild ,over wat voor anti-oxydant zij er in doen.....nog geen antwoord gehad.
Dat is zogenaamd kwaliteits voer wat ze hier in frankrijk verkopen.
Zou het ook niet kunnen dat sommige bedrijven het gewoon niet zeggen of liegen?
Overgens zit er overal vitamine E in,dat wil niet zeggen dat ze dan als anti-oxydant vitamine E hebben gebruikt....dan zijn de concentraties heel hoog...en dat is erg kostbaar.
Ik geloof dat we er wel vanuit kunnen gaan dat het overal inzit,en dat ze wel uitkijken met het ons te vertellen...stel je voor tegenwoordig met internet..dat gaat als een lopend vuurtje,daar zijn de fabrikanten echt niet blij mee.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:50

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:06

De merken in het oude topic die het niet gebruiken, zijn het in de tussentijd (lijkt mij) ook niet gaan doen. Er zijn een maar merken die het wel gebruikten, maar die er in de tussentijd mee zijn gestopt. Waaronder PAVO dus.

Ik voer Marstall, dat is E-nummer vrij, maar er zijn gerust meer merken. Masters, Mijtens. Subli is ook E nummer vrij, maar gebruikt weer genetisch gemodificeerd graan. Fabrikanten zijn ook bij paardenvoer, verplicht om dit op de verpakking te vermelden. Om te kijken in hoeverre het in de grondstoffen zit, kun je je leverancier gewoon mailen. Je krijgt meestal gewoon een eerlijk antwoord, omdat ze zicht er niet voor schamen.

Maar Nikka, hoe doe jij dat met het hondenvoer? Bij kattenvoer staat er namelijk alleen maar op de verpakking dat er door de EG goedgekeurde E nummers in zitten. En dat zijn deze E nummers dus gewoon. BHT en BHA kun je ook tegenkomen in je eigen eten...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:26

wat is bht en bha dan? en wat is er slecht aan?

edit: zie dat stukje op de pavo site wel, maar wordt mij niet heel veel duidelijker. waarom zou je dat niet willen geven? wat is er zo slecht aan?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:30

Ik voer KVV, in mijn geval carnibest, en dat is vrij van E 320,321 en 324. De meeste duurdere voeders van honden zijn vrij van deze stoffen gelukkig. Als ik brokken geef, ga ik voor Farmfood overigens.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:30

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:49

Nikka schreef:
@ ikenindi : lees dit maar eens http://www.lifetimepetfood.nl/Chemische.htm

thnx voor de link. ik geef marstall vito zit t daar wel of niet in?

de waardes voor darmen, lever en nieren waren laatst goed bij indi, dus maak me eerlijk gezegd nog niet echt zorgen, maar wel goed te weten en evt voorkomen is beter dan genezen Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:56

Marstall is volgens mij schoon, maar kijk maar even op het etiket naar E 320, E321 of E 324. Waar je wel even op verdacht moet zijn dat het in zogenaamde paardensnoepjes zit. Ik gaf van die Cavalor snoepjes en daar zit Ethoxyquine in.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 20:06

Marstall zit het niet in, mede daarom voer ik het ook. Maar bij Cavelor zit het niet alleen in de snoepjes, ook in het gewone voer! Evenals het musli/voer van Hartog. Het zit niet in het groenvoer van Hartog, zoals de luzerne en de grasmix.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 20:09

Klopt, alleen zit het in de superforce niet volgens het etiket. Ik reageerde op de post van Ikenindi die Marstall voert en wilde haar erop wijzen dat er nog andere mogelijkheden zijn, waar je zo even niet aan denkt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:25

Maar hoe weet ik welk merk kattenvoer het wel of niet heeft? Want op zowel katten als hondenvoer verpakkingen staat het niet vermeld. Heb jij fabrikanten gemaild?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:59

Het stond er bij Royal Canin gewoon op. Fabrikanten zijn verplicht het aan te geven. Maar vaak staat het alleen als E nummer vermeld en niet de naam. Farmfood, Cavom zijn in ieder geval schoon.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:05

Nou, ik heb voor mijn kattenvoer nl ook gezocht en vond alleen een algemene vermelding, dat door de EG goedgekeurde E nummers zijn gebruikt. Maar geen specifieke nummers. Maar ik zal nog eens gaan kijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:10

bij honden en kattenvoer kun je het ook aan de prijs merken,hoewel er ook dure voeren zijn waar wel de bht's inzitten,ze staan dan inderdaad vermeld als door de eu goedgekeurd E nummer,wat nog niet wil zeggen dat het geen gif is.
je betaald voor voer met vitamine E als anti-oxydant al snel 50 euro voor 20 kilo.