Wat kan dit zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aiko

Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 18:26

Twee dagen terug viel het me op dat m'n paard op zijn bovenbeen een wondje had. Niet zo heel groot maar wel een beetje dik. De dag erna was het wondje groter geworden en kwam er gelig vocht uit (waarschijnlijk wondvocht) en was het ook nog steeds dik. Net was ik weer op stal en het wondje is nog groter geworden, is nog steeds dik en er komt nog steeds vocht uit.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn/ heeft veroorzaakt en of ik de dierenarts er bij moet halen of het eerst maar moet aankijken hoe het zich verder ontwikkeld.
Hieronder wat foto's van het wondje. Zijn niet van de beste kwaliteit (telefoon) maar het geeft een beeld.

Wondje is groter dan dat het lijkt op de foto, want er zit op ong 1/3 deel nog een korstje en dat is niet echt te zien op de foto.
Afbeelding

Afbeelding

Anya

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:17

Het zou een sarcoid kunnen zijn.. Of gewoon een onstoken wond. Toch even de da naar laten kijken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:36

Mag je er wel gewoon aanzitten?
Ik zou het even een keer wassen met betadine en daarna laten drogen.Paar dagen aan kijken en als het echt erger wordt even de veearts vragen. Maar je kunt het altijd een keertje wassen om te kijken wat er gebeurt.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:41

Misschien gestoken door iets wat is gaan jeuken en dat ze zelf met haar tanden heeft gekrauwd. Waardoor het wondje dus steeds groter wordt. Schoonhouden en wondspray erop en als je het niet vertrouwd DA erbij laten komen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:14

wassen met biotex en goed schoon spoelen met zachte straal koud water
de wond zelf met acederm insmeren en de zwelling met arnicazalf

mijn paard heeft dit sinds paar dagen ook maar dan kleinere wond en op de rug bij de schoft Verdrietig
heb vandaag de da gebeld en bovenstaande verzorgingstips doorgekregen
ik moest trouwens ook de temperatuur opmeten want als er verhoging was (alles boven de 38 graden volgens de da) dan heeft je paard koorts en dat wijst weer op een ontsteking
als je paard koorts heeft dan komt de da een antibioticaspuit zetten gedurende 2 dagen
gelukkig had mijn apard geen verhoging dus hanteer momenteel bovenstaande verzorging

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:13

Als het zo'n open plekje is kan het natuurlijk ook wat groter worden doordat de vliegen erop gaan zitten.
Wordt het nu nog steeds groter?

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:19

Lijkt volgens mij ook op iets van een insectenbult die open is gegaan en misschien door je paard aan wordt gekrabt. Als het niet veel groter meer wordt zou ik me er niet te druk over maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:23

het zit op een betrekkelijk gunstige plek. Inderdaad zou het een opengeschuurde muggenbult kunnen zijn.
ik zou idd wassen met betadine, goed spoelen en het verder met rust laten.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:23

ik zou het idd ook schoon maken met water met wat betadine erin om te ontsmetten.
daarna insmeren met betadinezalf of acederm.en dit 2x per dag.
en dit even een paar dagen blijven herhalen.
Word het erger of vertrouw je het niet, dan even de DA bellen.
Maar betadine of acederm kan absoluut geen kwaad.

aiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:44

Bedankt voor de reactie's.
Het is niet meer groter geworden en heb er acederm op gedaan. Zoals het nu lijkt valt het dus allemaal wel mee. Maar hou het nog maar wel even in de gaten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:46

Gelukkig maar.