Geen optimale spier ontwikkeling...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amnesia

Geen optimale spier ontwikkeling...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 21:33

Hallo,
Ik zit al een tijdje met een probleem.
Mijn pony( 1.54) is een smal gebouwde nrps pony,
ik heb hem nu anderhalf jaar, toen ik hem kocht was hij echt bijna een skelet..geen spier en maar een beetje vet...
ik ben toen rustig begonnen met rijden en opknappen...
Sinds een jaar ben ik best wel grondig bezig met trainen...hoewel het heeel moeizaam gaat ivm niet bepaald nageefelijk en totaal geen ( goede) spier opbouw...enige dikke spieren die hij heeft is zijn dikke onder hals...zijn boven hals is heel dun en zit een kuil in ipv een boog...zijn ruggegraad ligt bloot, zijn kontje is niet bepaald gespierd terwijl hij zoveel kracht kan zetten met bv een paar hindernissen van 1.35m en veel crossen in de bossen, en racen op velden...en redelijk dressuur...wel zijn moeilijkste kant...
maaar na al dat komt er geen spier op...het is een slanke pony maar voller mag hij wel zijn!!!
Hij stond op 4 kilo per dag, flinke bult kuil..en elke dag 11 uur weidegang...dus aan het voer moet het niet liggebn

nu de grote vraag
wie weet er een oplossing voor? ik weet dat het ene paard er ) veel ) langer over doet als de andere met ontwikkeling in training, kracht en spier, maar die van mij gaat wel erg langzaam, niet bepaald gezond...
ik heb het niet zo op suplementen enzo..beetje duur en niet altijd de werking waar je op hoopt...

is er een oplossing voor dit probleem...?
wie o wie kan mij helpen..misschien moet het voer veranderd of toegepast worden of de training verandert worden?

unamie

Re: Geen optimale spier ontwikkeling...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:45

Het kan heel goed zijn dat je paard een spierprobleem heeft
En daardoor geen spieropbouw in de bovenlijn krijgt
Laat hem eens masseren door iemand van www.happy-athlete.nl
Werkt supergoed Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 07:46

Als je al zegt dat zijn ontwikkeling niet bepaald gezond is, waarom ben je nog niet naar de dierenarts gegaan dan?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:04

het kan zijn dat je pony een snelle stofwisseling heeft, mijn paardje had exact hetzelfde probleem. dierenarts er bij gehad, en we hebben alles gedaan. meer voer ander voer ander trainingsschema, maar wat we ook deden, het hielp niet. het paardje bleef smal en kreeg geen spieren. en altijd ribbig. ik reed er dressuur mee en uiteindelijk ben ik daar mee gestopt want ze kon het lichamelijk niet meer aan....kijk eens naar de mest van je pony, als ie een beetje dunnig is en je kunt haast het voer zien zitten dan heeft je pony missch ook een snelle stofwisseling. en daar kun je niet veel aan doen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:05

Je paardje even goed laten onderzoeken (bloedje) en evt voeding aanvullen met een supplement voor spier(opbouw)
Verder zijn er nog andere voersupplementen die ervoor zorgen dat je paard wat meer body krijgt.

annemarieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:47

Laat je paardje een keer controleren door de dierenarts. Bloedonderzoek en inderdaad ook mestonderzoek. Misshien heeft ze wel ergens een tekort. Bij bv een ijzer tekort zal een paard nooit goede spieren krijgen/houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:15

Laat bloed prikken. Ik heb precies hetzelfde met die van mij. Er willen maar geen spieren op komen en hij blijft maar mager.
Uit bloed onderzoek is gekomen dat hij ergens een ontsteking heeft, dus morgen beginnen we met een antibioticakuur.

Niet zo gek dat hij dun blijft als z'n lichaam constant aan het vechten is tegen iets.

Niicky_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:06

Longeren met bijv. bijzet voor de spierontwikkeling in de rug. Grondwerk is ook goed voor de bespiering en buiging, maar daar moet je paard wel goed los voor zijn. Zit je paard vast of is ie stijf; laat hem dan kraken, dat schilt ook.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:47

Ik ken dit paard en ook de eigenaresse. Ik weet zeker dat dingen zoals longeren met bijzet en op een bepaalde manier trainen of voeren al vele malen en ook op verschillende manieren uitgeprobeert zijn. Dit heeft niet geholpen. Mijn advies is inderdaad ook een bezoekje van de dierenarts, op een gegeven moment komt er gewoon een punt waar hij meer kennis heeft, omdat hij daar gewoon 10 jaar voor gestudeert heeft. En wij kunnen ook niet in een paard kijken.

amnesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:36

ja ik zal eens een dierenarts laten komen, dan maar een keer duur..maar dan heb ik tenminste zekerheid...
hij kan idd bloedarmoede- ijzer tekort hebb, ontsteking, spierziekte...
maar ik heb ook al gedacht aan kraken..maar hij is niet heel stijf ofzo..
ik wacht eerst bloedonderzoek af dan, en dan misschien kraken...
want zo is het zielig voor hem en frustrerend! voor mij!!
en dan wachten wat ik er aan kan doen...wat de dierenarts zegt...
thanks for thinking with me...op mn beste engels haha