Wat kan je het best doen als je paard kreupel is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Wat kan je het best doen als je paard kreupel is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:26

Ik heb al behoorlijk wat ervaring met paarden maar nu is mijn verzorgpaard kreupel en kom ik erachter dat ik van kreupelheid eigenlijk heel weinig af weet. Mijn verzorgpaard Odette is kreupel aan haar achterbenen. Ze heeft daar best wel pijn, er is al een dierenarts bij geweest en die heeft gezegt dat ze vooral veel beweging nodig heeft. Dus veel wandelen en dat soort dingen, nou vind ik dat helemaal geen probleem hoor maar zijn er nog andere dingen die goed zijn voor een kreupel paard? Wat helpt er nog meer?

Dan mijn 2de probleem. Ik heb geen geld voor de hoefsmid en de eigenaar vergeet het steeds. Ik wil de hoeven zelf bekappen want ze beginnen om te krullen, ik heb alleen geen kapschaar! Kan je ze ook bijsnijden of schuren ofzo? Weten jullie hier een oplossing voor?

Alvast bedankt!

Kelly & hoefje's Odette. OK dan!

PercyLeen

Re: Wat kan je het best doen als je paard kreupel is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:29

Hoeven die beginnen om te krullen? Dat klinkt als helemaal niet best!! Vindt het opeens helemaal niet vreemd dat het paard kreupel loopt! Ik zou de eigenaar maar eens achter de broek aan zitten! hoeven die omkrullen is in mijn ogen gewoon dierenmishandeling!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:31

Ik geloof niet dat de dierenarts erbij is geweest, sorry, maar als een dierenarts opgekrulde hoeven ziet zegt hij dat er SNEL een hoefsmid bij gehaald moet worden, dielaten dat iet zitten, dus gewoon een hoefsmid!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:31

tja kreupel lopen en omkrullende hoeven........mmm wat denk je zelf ?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:34

Ze krullen nog niet om maar ze zijn een beetje lang dus het zal niet lang duren. Vandaar 'bijna'. Ik heb de eigenaar achter de broek aangezeten alleen het helpt niet. Ik heb er zelfs ruzie over staan maken, ik heb alleens eerder hoeven bekapt dus ik weet wel hoe het moet maar ik heb zo'n schaar niet zelf. Zijn zulke scharen duur en waar kan je ze kopen? Ik wil er namelijk wat aan doen want ik ben ervan overtuigt dat dat al een heel stuk scheelt. Maar de dierenarts is er wel bij geweest, ik was er toen zelf ook. Hij zij wel dat ze eens geknipt konden worden.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 21-08-08 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:34

als de hoeven opgekruld zijn lijkt lopen niet de beste oplossing, elke stap doet onwijs pijn. een hoefsmid laten komen is niet zo duur hoor. 15 a 20 euro.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:35

Jeanine84 schreef:
Hoeven die beginnen om te krullen? Dat klinkt als helemaal niet best!! Vindt het opeens helemaal niet vreemd dat het paard kreupel loopt! Ik zou de eigenaar maar eens achter de broek aan zitten! hoeven die omkrullen is in mijn ogen gewoon dierenmishandeling!

ik ga helemaal met je mee jeanine84, maar ze zegt dat er een dierenarst is geweest snap niet dat die er verder niets van heeft gezegt.

het ligt eraan waar ze kreupel is komt het uit de hoef?????? knie rug heup, spieren, pesen, gewrichten. is het been dik of niet.

soms is is goed om te koelen maar dat ligt er geheel aan waar het paard kreupel is. soms is wandelen beter. maar laat eerst even een hoefsmid komen daar zal ze waarschijnlijk ook beter door gaan lopen.

als je de zoekfunctie gebruikt dan zul je vast meer te weten komen over dit onderwerp
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 21-08-08 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:36

Ik zou er niet zelf mee aan de gang gaan!!!
Jij bent geen hoefsmid!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:37

vooral niet zelf gaan kloten aan zo'n hoef je kan er meer aan verpesten dan je denkt !!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:39

Dat is inderdaad niet duur maar als een kapschaar goedkoper is, die kan je gebruiken en dan kost het niks meer. Ik heb het al best vaak gedaan, hoeven bekapt dus dat is geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-09-08 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:42

Als het alleen gaat om de randen die iets "omkrullen" dan kun je dit best zelf met een rasp iets bijwerken, let erop dat je de hoefwand gelijk met de zool houdt dan kunnen ze niet meer"omkrullen"

Maar beste advies lijkt mij idd haal er een gode bekapper bij!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:43

Hij heeft een beetje last van zijn onderbenen. Volgens mij zit het rond zijn kogel. Niet in het hoef. Voor de rest is er niks mis mee alleen worden ze ietsje te lang. Ik heb al vaker paarden bekapt dus dat zit wel goed hoor alleen heb ik zo'n schaar nodig.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:46

Lady1969 schreef:
Als het alleen gaat om de randen die iets "omkrullen" dan kun je dit best zelf met een rasp iets bijwerken, let erop dat je de hoefwand gelijk met de zool houdt dan kunnen ze niet meer"omkrullen"

Maar beste advies lijkt mij idd haal er een gode bekapper bij!

Bedankt voor je reactie want dat zocht ik! Mischien dat ik er alsnog een hoefsmid bijhaal maar ik moet maar even kijken naar hoe het er nu allemaal mee is.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:47

Ik heb eerlijk gezegt geen flauw idee watvoor schar jebedoel of bedole je een kniptang??
Tussen de kapbeurten door hou ik Jasper zijn hoeven zelf bij, daar gebruik ik alleen een rasp voor, werkt prima en zo haal je er niet te snel te veel vanaf.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:50

Ik heb geen enkele hoefsmid aan de gang gezien met een schaar.
Lady1969 was me dus net voor, maar als je zelf al niet weet hoe het werktuig heet, zal je er dan wel aan beginnen?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:52

Afbeelding
Dit kom ik tegen als ik op hoefschaar zoek, bbrrr daar ag je toch geen hoeven mee doen, hetlijkt wel een of andere snoeischaar.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:57

Hihihi!
Is dat geval wel voor paarden?
Mijn hoefsmid heeft dat ding echt niet om hoefjes te knippen, hoor!
Mijn advies: ga niet zelf klootviolen, maar haal er een hoefsmid bij.
Die hebben er verstand van, TS duidelijk niet.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:59

dat ding is voor koeienhoeven!!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:59

Zo'n ding heb ik weleens eerder gezien! En daar knippen ze idd de hoeven mee als ze erg lang zijn! Maar ik zou daar zelf nooit mee aan het werk gaan! Persoonlijk zou ik geen idee hebben tot hoever je dan 'kan' knippen! De eigenaren zijn verantwoordelijk voor dat paard, laat ze die verantwoordelijkheid dan ook nemen!

x__beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:02

je kan beter de hoefsmid erbij halen, want misschien is het wel duurder maar je bent er wel van verzekerd dat het goed word gedaan en zit je zelf niet met de twijfel of je hebt goed hebt gedaan of niet Knipoog

maar de eigenaar kan er wel een dierenarts bij halen , en geen hoefsmid Nagelbijten / Gniffelen ?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:06

Ik snap niet dat de eigenaar wel een da laat komen maar geen smid. Een da is vele malen duurder dan een hoefsmid. Het lijkt mij niet slim om zelf met de hoeven bezig te gaan. Je kunt ooit wel eens een hoef hebben bekapt, maar dat is geen garantie dat je ook weet wat je doet. En er bestaan geen scharen om een paard te bekappen! Wel een tang en een vijl. Wanneer loopt het paard kreupel? Alleen tijdens het rijden of ook in de wei? En in alle gangen?? Je zegt dat ze pijn heeft weet je ook waar precies??
Een paard bekappen kost maar 25 euro, dat is toch niet zoveel geld? Als de eigenaar dat er niet voor over heeft, dan moet hij ook geen paard houden!!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:10

Ga nu alsjeblieft neit zelf aan de hoeven klooien, hoefsmeden moeten niet voor niets eerst een opleiding hebben, want het is niet als mensennagels, die je gewoon een stukje afknipt.. het is een stukje vakwerk!..
en wat je kan doen als het paard kreupel is? ligt eraan waardoor die kreupel is..
koelen kan nooit kwaad!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:19

@ TS: als je ervaring zou hebben met 'bekappen' , waarom vraag je of iets bij te snijden is of te schuren?
Klinkt als juist GEEN ervaring. Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:09

TS, gisteren schreef je dit, in een topic waarin de stal waar je verzorgpaard staat niet zo heel best belicht werd:

KellyZ schreef:
Odette haar hoeven zijn inderdaad omgekruld maar dat is geen mishandeling! Het zou inderdaad even bijgekapt moeten worden, ik had het al een keer gevraagt aan Gijs maar hijwas toen nogal druk dus hij is het vergeten. Helemaal niks aan de hand, die man word ook een dag ouder.

Daarin zeg je dat de hoeven wél omgekruld zijn.

Ik zeg: afblijven, en wegwezen bij dergelijke eigenaren. Komt gezeur van...
Was je d'r bij toen de veearts er was? En wat was de redenatie achter meer bewegen, terwijl de voeten helemaal niet goed zijn?

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:21

Loopt ze echt kreupel of loopt ze heel voorzichtig? Ik zou met het oog op de kreupelheid niet zelf aan die hoeven gaan zitten klooien, straks zit het wel in de hoef.
Maar als ik dit verhaal zo hoor denk ik aan hoefbevangenheid?