Struikelt jou paard ook?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Struikelt jou paard ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 10:57

Mijn paard heeft een blessure aan de collaterale banden in de hoef.
Hier loop ik nu al een half jaar mee en het einde is inzicht *god zij dank*
Nou wil het feit dat ik dus niet meer objectief kan kijken naar hoe ik haar vind lopen.
Ik ben er zo mee bezig dat ze in mijn ogen of altijd niet goed loopt of juist wel.
Nu mag ik van de DA ook alweer een uur trainen in de bak.
Ik vind mijn paard teveel struikelen. Het gebeurd zeker 2x in een uur tijd.
Zoals ik hierboven al zij ben ik er zo mee bezig dat ik misschien dingen zie die er niet zijn.
Mijn vraag dan ook struikelen jullie paarden en hoe vaak? En waarvoor?
En is het struikelen een aanwijzing dat de blessure nog niet genezen is of dat het te veel wordt belast?
Naar mijn idee kan het ook aan de bak liggen omdat ze het niet constant doet.
Aan het begin van het uur een keertje en tegen het einde bijvoorbeeld.
Nu is er nog een factor die mij speelt. Mijn paard is nog niet volledig ontspannen en een beetje onrustig in haar lijf en doen en laten. Dit zou natuurlijk ook een rol kunnen spelen.
Ik wilde het in elk geval nog even aan kaarten volgende week op de kliniek (ze gaan een laatste echo maken).
Maar ben alvast benieuwd naar jullie ervaringen!

8nnemiek

Re: Struikelt jou paard ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:07

Er kunnen veel oorzaken zijn van struikelen..
Ongelijke ondergrond, teveel op de voorhand lopen, slecht evenwicht, niet goed opletten/snel afgeleid zijn, te lange toon aan de hoeven, geen gevoel in de hoeven door ijzers, pijnscheuten door blessures, en ook bij oa artrose gaan paarden sneller struikelen..

Die van mij wil ook nog wel eens struikelen. De ene keer helemaal niet, de andere keer 5x in een uur.. Bij ons gebeurt t vooral als hij met andere dingen bezig is, mensen ziet lopen enzo, of gewoon als hij aan t sloffen is.. En op de wei, daar is de grond wat ongelijk..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:10

Struikelen kan een teken zijn van teveel belasting, lijkt mij zo. De spieren moeten ook weer gekweekt worden. Bouw het minder snel op.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:50

MysticTinker schreef:
Er kunnen veel oorzaken zijn van struikelen..
Ongelijke ondergrond, teveel op de voorhand lopen, slecht evenwicht, niet goed opletten/snel afgeleid zijn, te lange toon aan de hoeven, geen gevoel in de hoeven door ijzers, pijnscheuten door blessures, en ook bij oa artrose gaan paarden sneller struikelen..

Die van mij wil ook nog wel eens struikelen. De ene keer helemaal niet, de andere keer 5x in een uur.. Bij ons gebeurt t vooral als hij met andere dingen bezig is, mensen ziet lopen enzo, of gewoon als hij aan t sloffen is.. En op de wei, daar is de grond wat ongelijk..

Het is een Jazz en ik heb af en toe wel het idee dat het komt door het kijken naar andere dingen. Soms gebeurd het inderdaad ook zomaar een paar dagen niet.

Wat het opbouwen betreft ik doe het volgens dierenarts voorschrift en met stopwatch dus op de minuut getimed en zoveel hoeft ze niet. 3 a 4x per week een uurtje in de bak 2 a 3 keer per week 25 min aan de longe. En ze mag maar 20 a 25 min draven in totaal. Dus het valt wel mee.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:31

Struikelen kan inderdaad ook goed komen door niet opletten/kijkerig zijn of door moeheid/slapheid.

Het paard dat ik rijd voor iemand struikelde de laatste tijd ook vaak en liep bij vlagen onregelmatig.
Van de week is de osteopaat geweest en ze blijkt een blokkade te hebben achter haar oren bij haar evenwichtsorgaan doordat ze regelmatig heeft gehangen aan het halster... (wat schijnt te resulteren in veel struikelen)
Dit wordt nu behandeld en ik ben heel benieuwd of ik verschil ga merken.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:50

Er rijdt een klein meisje op een shet die ik ken.. Die niet altijd luistert, en dan dus sjokt.. Dan struikelt die wel eens..

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 22:11

Ik heb net een uur gelest en ze is nul keer gestruikeld...
Er is geen peil op te trekken

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:32

Misschien moet je het dan toch in de activiteit zoeken. Wanneer je lest loopt je paard alerter en let beter op.
Heb je het er nog met je instructie over gehad?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:49

Mijn paard struikelt standaard als ik haar laat uitdraven. Ze is dan ontspannen en moe van het werken, let niet meer goed op en struikelt.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:59

Gisteren heeft Pablo nog geprobeerd om een koprol te maken met mij erop Clown ,
Met Pablo is het probleem dat hij heel erg snel is afgeleid dat gaat eigenlijk altijd gepaard met struikelen.

Smeess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:20

Mijn paard stuikeld ook wel eens , waarschijnlijk omdat ze niet in evenwicht is of omdat ze niet oplet Tong uitsteken
Als de rijbak slecht ligt kan het natuurlijk ook daardoor komen maar dat zie je meteen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:24

mijn trekpaard struikel erg vaak als ik hem niet genoeg bij elkaar rij. zolang ik hem goed bij elkaar rij niks aan de hand.