Rontgen, Thermochrafie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Rontgen, Thermochrafie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 07:53

Hallo,

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met het maken van Rontgenfoto's en/of Thermochrafie?

Zojuist heb ik de dierenartspraktijk gebeld en wat informatie gevraagd hierover. Wat ik eigenlijk vergeten ben is hoe het in zijn werk gaat, voelt het paard er wat van? En in welke volgorde ik ze het beste kan laten maken of maakt dat niets uit?
Ik begreep dat de thermochrafie aangeeft of er ontsteklingen in het lichaam zijn, geeft dat verder nog wat anders aan?

Ik vind het toch allemaal wel wat eng en spannend, dat zal meer komen door de uitslag die je uiteindelijk gaat krijgen.

Alvast bedankt voor reacties!

dolor

Re: Rontgen, Thermochrafie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:40

voor thermografie kan je breghje@bokt pb'en. ze heeft dat een keer laten doen bij het been van haar paard.
bij mijn paard zijn wel eens foto's van zijn benen gemaakt. dus hoefgewricht, kogelgewricht, zeg maar het onderbeen. lessy moest met zijn been op een blok staan zodat zijn hoef schuin staat. op die manier is alles beter te zien op de foto's. het paard voelt van de foto's zelf niks. is het zelfde als rontgenfoto's bij mensen. het enige wat ze wel eens vervelend vinden is hun been op dat blok zetten, maar daar wennen ze ook zo aan. als paarden erg druk zijn, dan worden ze verdoofd zodat ze wat rustiger zijn en dus stilstaan, anders kunnen er namelijk geen foto's gemaakt worden.

wat heeft je paar dat je foto's etc laat maken? en waarvan worden de foto's gemaakt, dus benen of rug etc?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:43

Bij een thermo moet het paard (net als bij rotgen) stil blijven staan. De therom is een apparaat dat een scan maakt van het onderdeel van het paard dat je in beeld wilt brengen. Dan komt er op het scherm van de laptop een beeld van het paard maar dan in hitte gradaties te staan. De buitenkant van het paard verliest snel de hitte, dus dat is vaak geelachtig. Hoe dieper naar de bloedvaten, hoe warmer, dus dat is dan meer oranje en/of rood. Als een paard een ontsteking binnenin heeft, dan licht dat vaak op, van rood tot wit (heetst).

Wij hebben de thermo toen bij onze ruin op dierenkliniek de Vallei gedaan, van de rug en achterbenen. Bij ons kwam er niets duidelijks uit, maar dat kwam (bleek later) omdat het te diep zat om te zien.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:47

Bij mijn paard is er thermografie thuis gedaan, dat was makkelijk omdat meneer op dat moment weinig zit had in het laden. Er kwamen toen allerlei gegevens uit. Later ben ik naar de kliniek gegaan met mijn paard en na foto's kwam er op precied dezelfde plaatsen een probleem eruit. Het is alleen niet zo bij thermografie dat je kan zien wat er is maar je hebt wel aanwijzingen dat er wat is en waar het zit.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 16:20

Bedankt voor jullie reacties.