Tinker loopt op 3 benen of helemaal goed

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Tinker loopt op 3 benen of helemaal goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 14:18

Sinds afgelopen zaterdag is er wat raars aan de hand met onze tinker. In eerste instantie viel me niks op zaterdag behalve dat hij met wandelen 2 keer reageerde met zijn linkervoorbeen alsof hij op iets scherps trapte. Hoef helemaal naagekeken niks te zien verder ook niet met draven op het harde of bochten.

Gisteravond hebben we hem voor de zekerheid toch maar binnengezet omdat hij iets stijver liep zodat hij een nachtje in zijn stal kon slapen. Vanmorgen met buitenzetten is er verder niets raars opgevallen door degene die hem uit zijn stal heeft gehaalt. Niet stijf of kreupel.

Omdat ik mijn laarzen was vergeten heeft zij hem rond 12en voor me uit de wei gehaald. En toen liep hij heel erg kreupel zowat op 3 benen als een hoefzweer. Paard op stal gezet terwijl zij de stalhoudster erbij haalde om ook even te kijken. Dat heeft denk ik 5 minuten geduurt. Maar weer was er met stappen en draven op het harde en op het zand niets te zien van kreupelheid terwijl hij wel zijn been stond te ontlasten in de stal.

Hoef weer helemaal afgespoelt en alleen op de bal van zijn hoef zit een mini wittig verkleurd plekje waar hij een keer wat gevoelig op reageerde met drukken. We hebben hem weer in de wei gezet en het eerste stukje door de blubber weer heel erg kreupel om daarna op het gras in een flinke draf volledig goed weg te draven. Erg vreemd dus.

Ik heb de dierenarts gebeld die er ook niet echt iets van kon maken. We moeten het aankijken nog even en als het zo blijft of erger wordt met hem langs komen.

Hij is al een paar keer spierbevangen geweest lang geleden maar daar lijkt het nu niet op omdat het echt alleen zijn linkervoorbeen is.H het kan een ontwikkelende hoefzweer zijn die nog niet "rijp" is of een ander soort ontsteking in zijn hoef of bal. Maar wie weet is het heel iets anders. Nadeel van onze tinker is dat hij zo hard is voor zichzelf dat hij nagenoeg geen tekenen van pijn vertoont.

Heeft iemand zoiets als eens meegemaakt?

CarpeDiem

Re: Tinker loopt op 3 benen of helemaal goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:10

Advies van Da opvolgen. Misschien komt er idd over tijdje prachtige zweer / kneuzing te voorschijn Ja

Zolang hij goed eet, drinkt en speelt zou ik me niet al te druk maken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 16:16

Ik maak me er ook niet druk over. Ben alleen nogal verbaasd dat dit zo ook kan. Ik heb genoeg kreupele paarden meegemaakt maar nog nooit een die wel en niet kreupel is. Spelen met de anderen doet ie nu niet in de wei, daaraan merk ik wel dat er iets niet helemaal goed zit. Maar voor de rest merk je weinig in de wei. Hij scheen vanmorgen in volle rengalop naar achter gegaan te zijn vandaar ook dat diegene zo verbaasd was toen ze hem er weer uithaalde zwaar kreupel.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:18

Ja snap best dat je dan even raar staat te kijken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zo snel ook niet echt een oorzaak kan noemen, waarvan ik denk: dat moet het zijn.

Houd ons op de hoogte van je Tover Tinker!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:24

Toch even goed blijven opletten. Het zou n.l zo maar kunnen dat er toch iets in de zool is gaan zitten en er nog in zit. Dus een hoefzweer tot gevolg. Dat kan n.l op sommige momenten niets te zien geven, maar bij bepaalde bewegingen juist weer wel. Is het echt een hoefzweer, dan zal hij aankomende dagen steeds slechter gaan lopen totdat hij doorbreekt. Maar dat zal je vast allemaal wel weten. Heb je hem ook al eens afgeklopt met een hamer?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:46

Aerdenhout, de pony van mijn zus heeft vroeger echt heel erg vaak een hoefzweer gehad. We werden er handig in de plek op te sporen. We hebben de hele hoef met een hamer afgeklopt en nergens reageerder hij behalve dan bij het plekje vlak onder de bal van zijn hoef. Daar is geen verwonding te zien.

De belangrijkste reden dat we zijn hele hoef hebben afgeschrobt is om te kijken of er ergens een wondje zat. Voordeel van witte hoeven is dat je er elke afwijking op ziet. Maar nergens iets van een steentje of iets anders dat erin zat, ook niet in de hoefrand of straal.

ALs het een zweer is komt ie er vanzelf een deze dagen uit en zal hij slechter gaan lopen. De belangrijkste reden dat we als ie met een paar dagen nog niet beter is maar ook niet slechter we naar de kliniek moeten is dat ze zijn hoef op de foto zetten of er toch niet ergens iets in zit wat we niet zien.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:48

Ik zou hem gewoon elke dag even laten weken in de biotex met die hoef, wie weet komt er een hoefzweer uitzetten Ja

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:01

Dat heb ik vandaag geprobeert met soda. Bloos resultaat een gesloopte emmer, 2 blauwe tenen en 650 kilo vlees dat me staat uit te lachen. Hij is gek op water maar niet met zijn been in een emmer.Morgen proberen met een stevige zak denk ik. Beter te vaak gedaan onnodig dan niet geprobeert.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:03

Gewoon ff hoefzak halen bij je dierenarts Ja Wel goed opletten met omdoen dat je zorgt voor watten tussen de huid en de (afgebonden) zak, anders staat ie binnenkort op 3 benen omdat de 4e afgestorven is Lachen

Betadine oplossing erin kan ook, en is stuk minder agressief dan Soda

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:05

Citaat:
Wel goed opletten met omdoen dat je zorgt voor watten tussen de huid en de (afgebonden) zak, anders staat

Anders staat wat? Bloos De DA heeft zo'n hoefzak natuurlijk ook. Wij hebben ook wel hoefsschonen voor hem die vindt ie ook niet erg om om te hebben. Zou dat werken met een oplossing of is dat laagje te weinig?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:14

Denk dat die hoefschoen niet water dicht is Dus dat het er gewoon uitloopt.
Als je een hoefzak , met flinke laag watten onderin, en dan dus die laag watten rondom de plek waar je de zak afbind, volgiet met oplossing (en dan gaat er best veel in). Sopt ze lekker de hele dag volop. En zou een evt zweer er toch wel binnen dag of 2 moeten zijn!

**bovenstaand bericht is aangevuld**

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:30

Is een idee. Eens informeren of de dierenarts hier zo'n zak heeft.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:11

Ik zou niet de hoefzak helemaal vullen maar een heel klein laagje betadineoplossing met een spons onderin.
Een van mijn paarden heeft nl. 2 keer een hoefzweer gehad en 2 keer dus in zo'n hoefzak gestaan met biotex. De eerste zweer had ik de biotex niet afgespoeld, met als gevolg enorme mok.
Dus de 2de hoefzweer keurig nagespoeld met schoon water en droog gemaakt, maar toch weer mok.
Biotex is blijkbaar flink agressief.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:19

Daarom kun je ook beter betadine oplossing pakken. Das veel minder irriterend dan Biotex

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:46

Zit meer aan hoefbevangheid te denken, hoe voelt de manenkam aan ??

Weken van paardenhoef met soda, of whatever gaat niet altijd zonder gevaar,
bij een bekende hier hadden ze dat ook gedaan en zo vaak dat de hoef in zijn geheel losliet van het been.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 11:28

Nek is soepel, net als de rest van zijn spieren. En van wat hij nu te eten krijgt kan dat ook zowat niet. Wei is kaal en het enige dat hij eet is enkelvoudig onbemest hooi juist om te voorkomen dat ie spierbevangen wordt. En met zijn bevangeheid was hij juist stijf als ie de stal uitkwam, het werd beter als ie een tijdje in de wei stond. Onze vorige pony was regelmatig hoefbevangen en die was anders kreupel en ook vooral stijf na lang stilstaan.

Ook de dierenarts vindt dat geen waarschijnlijk iets ook gezien zijn eetpatroon.

Weken doe ik hooguit nu 3 keer per dag. De hele dag met een ding om gaat niet werken vm de andere ruinen in de wei. En zijn haren die alles laten wegglijden en afzakken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:36

Janouk hier op bokt heeft een paard Image die haar hoefbeen is ontstoken geweest. Dit is (wordt nog steeds) behandeld door de gebroeders Nassau.
Als je er meer over wilt weten, haar hele verhaal staat op de website van Isapaardje en die vind je weer terug in het hoefbevangen topic.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 13:19

De dierenarts is net weg omdat hij niet beter en niet slechter ging lopen. Na veel gepuzzel en nadenken houden we het voorlopig op een lichte hoefbevangenheid (toch) ondanks dat hij die niet op de logische en gebruikelijke manier toont. Kan zijn dat er toch nog een hoefzweer broeit maar dat is erg onwaarschijnlijk. Daarnaast lijkt het erop dat ie op de een of andere manier ook de bal van zijn linker voorhoef gekneusd heeft.

Beide voorhoeven waren vanmorgen warm en achter ook niet helemaal zo koud als ze zouden moeten zijn. Nek was soepel, geen aderen die kloppen in de kootholte. Met de tang knijpen gaf op geen van de hoeven een resultaat. Kloppen daarentegen wel en dan vooral voor.

Het meest zeer doet het hem aan de achterkant van zijn hoeven richting de ballen. Juist de voorkant geeft geen krimp. Daardoor staat hij ook niet met voorbenen naar voren en achterbenen naar achter maar juist alles ietsje onder zich geplaatst. En daardoor doet het hem op zachte onregelmatige grond meer zeer dan op de harde ondergrond.

Nu 5 dagen stalrust voor hem met pijnstiller en bloedverdunner. hetzelfde recept als bij onze oude merrie. Van 24 uur per dag buiten nu dus een 24 uur per dag stalpaard, arm ding. En dan eens kijken hoe hij er aantoe is.

De oorzaak van de bevangenheid is waarschijnlijk een ongelukkige combinatie van dingen die hem net het zetje naar hoefbevangenheid hebben gegeven. Vanwege zijn allergie net gestart met een iets sterkere dosis homeopathie druppels, in combinatie met 2 nachten kouder waardoor het fructaangehalte van het gras is gestegen, wei is kaal maar waarschijnlijk net genoeg gras om last te geven.Daarnaast had hij vorige week 2 dagen zijn medicijnen in een mini plukje kuil gehad ipv in een spuitje. Het resultaat een bevangen knollie.