Bedoel je niet een dikke vetlaag boven op de hals waardoor hij als het ware bijna omklapt. Ik denk dat het geen spier is maar een vet rand. Kun je niet zo veel aan doen als hij er eenmaal zit, zorgen dat hij niet dikker wordt dus oppassen met voer. Het is echt heel lastig weer weg te krijgen. Je kunt proberen de bovenhals spier goed te trainen waardoor die als steun dient voor die laag.
Heb je er geen foto van? Mijn paard is ook echt niet te dik maar is dat vroeger wel een tijd geweest( is toen ook bevangen geraakt). Nu is hij al jaren mooi in model, je ziet de ribben zelfs maar die vetkam blijft en krijg ik ook niet weg. Hij hangt bij hem niet maar ligt boven op de bovenhals spier.
Hierbij is de "band" die vanaf het hoofd naar de schoft loopt beschadigd. Niks aan te doen, het wordt ook niet beter. Vervelend voor het paard, probeer in ieder geval zijn manen naar 2 kanten te laten hangen, anders gaat het steeds meer doorhangen naar 1 kant. Je ziet het veel bij Andalusiërs, geen idee waardoor. Misschien erfelijk, misschien door trauma's? Ik heb eigenlijk geen idee.
Je ziet het ook veel bij friezen en je kunt er inderdaad eigenlijk niet veel aan doen. De zwaarte van de manen is wel vaak een mede oorzaak, want je ziet het niet vaak bij paarden die weinig behang hebben. De manen bovenop gevlochten houden of verdelen door een scheiding in het midden aan twee kanten en dan vlechten om te voorkomen dat het erger door gaat hangen is de enige tip die ik je kan geven.