weidegang, supplementen en artrose

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

weidegang, supplementen en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:41

Mijn paard heeft 2 maand geleden de diagnose ernstige artrose in de sprong gekregen. Tildren infuus gekregen en 4 maand in de wei. Nu staat hij dus in de wei, maar zo nu en dan gaat hij helemaal uit zijn dak met de rest van de kudde om vervolgens weer een aantal dagen flink last te hebben (niet meer meelopen met de kudde, hoofd naar beneden, kreupel, langzaam lopen). Wat is nu wijsheid. Hem toch op een klein stukje wei zetten (dan staat hij alleen) of toch in de gewone wei bij de rest. Ik vind het erg lastig om dan te bepalen wat het beste is. Vrijdag komt mijn eigen dierenarts kijken, want de dierenarts die de diagnose had gesteld is niet mijn eigen (ging eigenlijk heen voor de paardenfysio en kwam terug met een paard die ernstige artrose had en was helemaal overdonderd)
Mijn eigen dierenarts vertelde dat Tildren alleen effect heeft bij beginnende artrose (voel me nu dus een beetje opgelicht) en dat er zeker vele andere behandelingen zijn zoals inspuiten van het gewricht.
Nu zoek ik op supplementen als glucosamine enzo, maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik weet dat er een centraal spat topic is, maar die is niet heel actief en heb toch wel specifieke vragen over de artrose. Hopelijk kan deze vraag dus blijven staan.
Ik maak me echt zorgen over de toekomst van mijn grote kameraad. Verdrietig

Nouvel

Re: weidegang, supplementen en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:45

Bij mijn paard is een paar maanden geleden artrose in de kogel (voor) geconstateerd, wel in mindere mate (ze liep alleen kreupel op de harde volte).

Zij is 2x ingespoten in de kogel met hyaluronzuur en onstekingsremmers.
Bij de 2e keer heeft ze ook een injectie Adequan (glucosamine) in de hals gekregen.
Bij de kliniek waar ik heen ben geweest werd dit gelijk geadviseerd met goed kans op verbetering voor langere tijd daarbij, dus ik heb dat dan ook maar gedaan.

Ze moest 6 weken rust en stappen (ik heb haar op een kleiner afgezet stukje gezet, niet bij de andere paarden, maar wel zo dat ze wat kon bewegen en de rest kon zien).
Sinds vorige week woensdag zit ik er weer op en ben ik aan het opbouwen volgens meegekregen schema.

Gisteren heb ik haar weer voor het eerst los gehad bij de andere paarden en ze ging echt vreselijk tekeer! (alleen, zonder dat ze meedeed met de rest of opgejaagd werd)
Dus ik had er al heel snel spijt van dat ik niet langer had gewacht, maar ja, je moet toch een keer die stap zetten en wat ze uit zichzelf doet zal hopelijk ook geen kwaad kunnen...
Het blijft altijd lastig waar je goed aan doet...

Sterkte ermee!

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:32

Misschien dat je je vraag ook in het artrose topic kunt zetten.
[JHK] [het eerste] Atrose topic..

Kan je hem niet samen met een shetlander ofzo apart zetten. Dan heeft ie toch nog een maatje.

Ik zit trouwens met hetzelfde probleem. Weet op het moment ook niet zo goed wat ik met de artrose van m'n paardje aan moet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:18

Onze merrie heeft kogeartrose, ze staat dag en nacht buiten met toegang tot een schuilstal, zodat ze zoveel mogelijk beweging krijgt. Als je geen schuilstal hebt kun je een regendeken opdoen wanneer er meer dan 8mm regen wordt voorspeld (dat betekent vaak langdurige regenval, een buitje is niet erg voor paarden).

Verder staat ze zonder ijzers en wordt ze door ons natuurlijk bekapt met een grote regelmaat.

We hebben enige tijd glucosaminesulfaat bijgevoerd (HCl vorm werkt NIET!), maar nu hoeft dat niet meer.

Ook had ze hoefschoenen van Smit met dikke rubberen zolen voor moeilijke ondergronden, zodat de schokken wat extra gedempt worden.

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:54

Mijn pony met arthrose staat ook 24 uur per dag op de weide. Beweging houden is heel belangrijk, ik raad je dan ook aan hem gewoon op de weide te laten lopen. Als je hem apart zet gaat hij misschien langs het draad heen en weer lopen wat ook niet bevordelijk is..
Onze pony heeft twee jaar lang gekreupeld ivm arthrose en nu al een jaar niet meer, we kunnen zelfs weer rijden! Dit komt o.a. omdat we naar een betere stalling zijn verhuist maar ook omdat we haar sinds een jaar natuurlijk laten bekappen, misschien iets om te proberen?

Succes

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:52

Mijn oude pony had ook artrose. Dat wist ik voordat ie bij mij kwam. Er werd mij sterk aangeraden om hem gewoon buiten te laten lopen en er als hij niet te veel last had mee buiten te stappen. Want als je hem stil laat staan of op een klein stukje word de pijn/ stijfheid alleen maar erger.

Ik heb toen PrimeVal Galatinaat voor paarden besteld, een poeder wat ik door zijn voer moest doen. En ik vond persoonlijk dat na een paar maanden hij soepeler ging lopen en minder pijn had. Ook is hij naar een kliniek geweest voor acupunctuur en je zag er de resultaten van!

Inderdaad moeilijk wat het beste voor je paard is.. Mischien toch buiten, en idd wat Zefana zei met een maatje?

Sucses ermee Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:34

Ballerin schreef:
Mijn pony met arthrose staat ook 24 uur per dag op de weide. Beweging houden is heel belangrijk, ik raad je dan ook aan hem gewoon op de weide te laten lopen. Als je hem apart zet gaat hij misschien langs het draad heen en weer lopen wat ook niet bevordelijk is..
Onze pony heeft twee jaar lang gekreupeld ivm arthrose en nu al een jaar niet meer, we kunnen zelfs weer rijden! Dit komt o.a. omdat we naar een betere stalling zijn verhuist maar ook omdat we haar sinds een jaar natuurlijk laten bekappen, misschien iets om te proberen?

Succes

Wij kunnen inmiddels ook weer rijden op het artrose paard. Ja Met de natuurlijke bekapping maak je de schokdemping van hoef, voet en onderbeen optimaal, waar door de gewrichten geen klappen meer krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:45

@arabesk, weet je zo in welke producten het glucosaminesulfaat zit? Kom eigenlijk alleen het ingredient glucosamine tegen.
Ik heb geen natuurlijk bekapper, maar hij laat de stralen wel vrij dik, dit zorgt toch voor hoefgroei? Gaat het daarom, dat je in dit soort gevallen natuurlijk laat bekappen?
Nu heb ik een paard, waarvan de stand van de benen niet meer goed is en 23 jaar, dus aan de hoeven sleutelen, zou bij haar een averechts effect hebben.

@Spetter, heb jij Rutgers? Ik zou even afwachten wat hij zegt, ik heb voor Debora een injectie gehad en ze heeft een week Neopren (geloof ik ) door het voer gehad en ze heeft daarna goed gelopen.
Ze voelen op een gegeven moment hun kunnen wel aan. Debora gallopeert ook, maar als het te ver gaat, gaat ze in een hoek staan en doet niet meer mee.

Beweging op zich is enorm goed, dat zorgt dat het smeersel in de gewrichten enigszins blijft. Het warm houden van benen is ook goed.
Je hebt ook beschermers voor op stal, met het specifieke doel de benen warm te houden, bij de paardendrogist.

Ik zoek me ook suf naar supplementen. Ik geef altijd easy action, appelazijn en olie en knoflookgranulaat standaard als supplement.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 19:40

mijn pony van 22 jaar heeft ook artrose,ze is al zekers 2 jaar met pensioen,en ze loopt dag en nacht buiten met een schuilstal,wat haar goed doet,zo kan ze zelf haar bewging aan passen,en ze krijgt ook glucosamine door haar voer elke dag.van ap-equine heet dat echt goed spul dit is het enigste middel waar ik goede resultaten mee heb,de rest hielp niet.kijk op www.shiraf.nl