paard kopen met verbeend hoefkraakbeen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

paard kopen met verbeend hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 08:33

heey!
mijn lievelingspaard staat te koop, voor €2000 incl. alle toebehoren, het is niet duur, alleen er is 1 probleempje; ze heeft aan 1 voorbeen verbeend hoefkraakbeen.
Ze is 10 jaar, maar heeft er verder bij de eigenaresse waar ze nu staat geen last van gehad, ze staat daar nu ongeveer 2 jaar.
Maar is het slim om haar te kopen, ik weet natuurlijk niet hoe erg het is enz.
Kan iemand helpen??

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: paard kopen met verbeend hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:35

ik zelf ken het niet. Kun je geen contact opnemen met een dierenarts?? Misschien dat hij het kan uitleggen.
Hou ook rekening met een evt verzekering. Komt misschien dan niet door de keuring

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:36

Dat wordt iig nooit meer beter en best grote kans dat ze er last van krijgt. Ik zou het niet doen. Als ze kreupel wordt is ze lichamelijk en genetisch ongeschikt als fokmerrie aangezien het een erfelijk gebrek is, dus wat moet je er dan mee?
Ik vermoed dat dat ook het advies is als je haar laat keuren bij de veearts of de rontgenfoto's laat zien.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:12

Ze hoeft er geen last van te krijgen. maar idd is de kans best groot aanwezig.

Dus het is nu kiezen tussen 2 dingen: je hart en je verstand. Sterkte daarmee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:35

Reken maar dat je hart ook pijn doet als je een grasmaaier van € 2000 hebt staan.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:48

[***] schreef:
Reken maar dat je hart ook pijn doet als je een grasmaaier van € 2000 hebt staan.

Er is nog helemaal niet gezegd dat ie 'grasmaaier' wordt Wij weten niet wát het paard al heeft gepresteerd en wat Ts er straks van gaat vragen. 2 dingen die toch ook erg belangrijk zijn in het nemen van die beslissing.

Ik zou met mn verstand beslissen en het risico niet lopen, maar misschien heeft TS compleet andere bedoelingen met haar paard, en vind ze het niet erg om straks een 'grasmaaier' te hebben staan.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:53

wat heeft het paard gedaan in zijn leven en wat wil je er mee gaan doen?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:32

ze heeft Z1 gelopen, en ze wilde haar verkopen naar Amerika (iemand die ik niet ken) daar was ze dus niet voor goedgekeurd, maar ze heeft dus wel Z1 gelopen, toen kwam ze bij een handelaar en is ze mishandeld geweest. Toen heeft de mevrouw waar ze nu staat haar gekocht. En ze staat daar nu 2 jaar, en in het begin heeft zij zelf erop gereden, zij rijd Z2, en als ik haar nu niet koop gaat haar dochter er mee starten (18jaar) ik ben zelf 12, dus rij L1, maar als ik wedstrijden met haar ga doen, begin k natuurlijk bij de B;) dus wil er wel verder mee komen, maar ze heeft er nu helemaal geen last van.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:35

het kan wel komen. Kun je niet overleggen met een dierenarts hoeveel procent kans ze erop heeft dat het tot uiting komt?
Misschien makkelijker om een keuze te maken

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:40

Ik heb zelf een paard gehad met ernstig verbeend hoefkraakbeen. Dit kwam er pas uit toen ik hem wilde verkopen en het op de foto's zichtbaar werd. De DA zei dat hij goed en slecht nieuws had, hij zei dat het slechte nieuws was dat het paard dus ernstig verbeend hoefkraakbeen had, in het ergste stadium, maar omdat hij er nooit last van had, het ook een kleine kans was dat hij er ooit last van zou krijgen.
Ik heb hem toch verkocht aan de koper, bij mij liep het dier Z2 dressuur, ik sprong ermee en ik reed SGW's. Bij zijn nieuwe baas je is hij M2 geworden en hij is nog jaren en jaren bij haar gebleven. Helaas is hij nu overleden, maar dat kwam niet door zijn hoefkraakbeen.

Dus, laat je goed voorlichten door je DA, maar weet dat je paard er niet perse last van hoeft te krijgen omdat de meeste paarden er prima mee kunnen leven.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:42

Storm76: Bedankt voor je reactie, ben gelijk blij dat het toch wel goed kan komen, want iedeeen zegt dat ze er waarschijnlijk last van zou krijgen:)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:43

ehm ik ben niet iedereen Bloos
overleg met dierenarts, hij heeft er vaak inzicht in en kan je advies geven

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:44

Kijk, goed komen doet het natuurlijk nooit meer, maar ze hoeft er geen last van te krijgen. Het merendeel van de paarden krijgt er namelijk geen last van. Maar weet wel dat dit geen gegeven feit is! Ze kán er natuurlijk wel last van krijgen. Maar aan de andere kant, als dit jouw lieveling is, en je kunt haar voor een leuk prijsje kopen, kan je altijd de gok wagen, wie weet heb je jaren en jaren een fijn rijpaard!

edit; en overleg idd met je dierenarts!

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 18:49

okj bedankt allemaal, misschien heeft de eigenaresse ook wel met de dierenarts gesproken en heeft die haar al advies gegeven, k zal het is navragen:)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:54

kan alleen wel belangenverstrengeling bij zijn.. zou een onafhankelijke dierenarts vragen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:54

Princes, als je van plan bent om haar te kopen, zou ik zelf naar die DA toegaan en hem vragen wat de prognose is voor het paard. Wees eerlijk tegen hem en zeg dat je van plan bent om haar te kopen en wat zijn advies is.
Dan weet je een hoop meer dan het verhaal van de eigenaresse, het zou toch zonde zijn als haar verhaal en het verhaal van de DA niet helemaal gelijk is...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:55

C_arola schreef:
kan alleen wel belangenverstrengeling bij zijn.. zou een onafhankelijke dierenarts vragen

Dat kan natuurlijk ook Lachen

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 19:01

okj, voorlopig ga ik haar nog niet kopen ivm verhuizing, maar misschien over een paar maanden:)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:29

vind de eigenaresse dat ook goed? ivm haar dochter en diens wedstrijden

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:39

ja, zoiezo duurt ene startkaart aanvragen een half jaar, en haar dochter moet anders toch eerst een beetje aan haar wennen:)
en haar dochter heeft ook nog 2 pony's een bijna paard, dus daar kan ze ook mee op wedstrijd

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:00

maar als die paard haar bevalt zal die waarschijnlijk niet verkocht worden.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:03

haar dochter heeft tegen mij gezegt dat als ik haar zou kopen dat ze niet met har zou starten, anders wel, maar als ik haar wel koop, gaat ze met een ander paard starten die daar oko nog staat.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:06

ok