iemand oplossing hiervoor

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tyfoon

iemand oplossing hiervoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 18:20

Wat kan je doen als je merrie op haar eigen voorhoeven getrapt heeft met als gevolg dat deze gescheurd is en daardoor 2 nagels van haar hoef los zijn komen te zitten ( deze nagels uit voorzorg verwijdert)

Daar nagelen is uitgesloten. en het zijn juist de buitenste 2 nagels ( dus aan uiteinde van het ijzer)

Nu hopen dat het ijzer vast blijft zitten tot de smid komt. Want haal het er liever niet onderuit tenzij het lost zit.

8nnemiek

Re: iemand oplossing hiervoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:54

Als het mogelijk is zou ik gewoon de ijzers eraf laten halen, de meeste paarden kunnen prima blootvoets lopen, ook buitenritten en wedstrijdjes.
Als je paard nu nóg eens op de voorijzers trapt dan scheurt de hoef nog verder..

Er zijn ook mensen die springschoenen gebruiken zodat het paard niet de ijzers kan aftrappen. Maarja, eigenlijk verschuif je zo alleen maar het probleem. Het is niet gezond om die dingen op wei om te laten, dus dan kan het alsnog gebeuren.

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 19:14

Ijzer eraf halen vind ik persoonlijk niet zo een goede oplossing daar merrie hoefbevangen is geweest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:18

Dat kun je dan het beste met je hoefsmid of DA bespreken.
Het moet gewoon kunnen als het hoefbeen niet door de zool heen is gekomen.
Ik heb pas nog gehoord dat het zelfs beter is om de ijzers dan eraf te halen, omdat de paarden dan eerder pijn voelen als ze opnieuw hoefbevangen raken, en daardoor kun je sneller ingrijpen.. Maar daar weet ik zelf niet zo veel vanaf.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:23

Mischien een ander ijzer en wat zegt je hoefsmid ervan? Tijdelijke oplossing tot de hoefsmid komt springschoenen.

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 07:02

hoefsmid komt volgende week normaal.

Maar als ijzer te los komt haal ik het er gewoon af. Om verdere schade te voorkomen.

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 20:47

Dus ik had het vandaag aan men been

Mocht ijzerke eraf halen.

Ineens het andere ijzer er ook maar afgehaald , dan kan ik tenminste nog wat in bak rijden en heeft ze geen last van het verschil dat ze aan 1 voorbeen wel ijzer had en aan het andere geen.