Hengstige merrie en dekkende ruin

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hengstige merrie en dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:41

Ik wist niet in welke categorie het thuis hoorde. Heb het hier maar neer gezet mocht het toch niet hier horen dan hoor ik het wel.

Ik heb dus een merrie en een ruin. Die met zijn 2 en op een wei staan. Heb ook niet de mogelijkheid om ze apart te zetten of met andere paarden te zetten.
Nu is het zo dat mijn ruin dekt. Dit doet hij alleen als mijn merrie hengstig is. Hij is verder ook heel lief voor haar Bloos Hij dekt niet met heel veel geweld en hij dekt haar ook niet elke 5 min. Wel dekt hij haar meerdere keren per dag.

Ik vraag me af hoeverre dit kwaad kan?
Of kan het geen kwaad en kan ze lekker laten doen?
En wat zou ik er eventueel aan kunnen doen. Dat zij minder aantrekkelijk word en hij niet meer zo'n drang heeft om te dekken.
Ik heb er zelf geen problemen mee als het geen kwaad kan.

RandyOrton25

Re: Hengstige merrie en dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:30

mijn ruin deed dit ook
het kan volgens mij weinig kwaad

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:33

De merrie kan last van haar rug krijgen, weet nie thoe voorzichtig en zwaar de ruin is?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:21

mijn ruin dekt ook haha..
tot nu toe, heb ik geen last ervan, geen merrie of ruin met klachten..
dus dan vind ik het geen probleem, ieder zijn pleziertje.
mocht een van de paarden last gaan krijgen, zou ik ze toch proberen ze uit elkaar te halen, en als dit niet het geval is, gewoon samen laten Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:43

mijn ruin doet het ook als de merrie in zijn wei hengstig is, ze heeft er nog nooit last van gehad, en hij gaat er ook niet in, dus ze wordt niet vuil ofzo. Op zich kan het niet zoveel kwaad geloof ik.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 11:46

De ruin kan de merrie een vuile baarmoeder bezorgen, door het vuil wat hij mee naar binnen brengt. ook kan hij haar rug beschadigen enzo. Zelf zou ik het niet willen hebben, mijn merrie staat ook met een ruintje, zijn de dikste maatjes maar gelukkig dekt ie niet. Ik zou zo snel ook even geen oplossing weten dan een draadje tussen die twee als je merrie hengstig is.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:11

Mijn ruin heeft het ook wel eens gedaan, maar ik vraag me af hoeveel kwaad het kan (behalve voor haar rug als de ruin te zwaar is). Het is iets zeer natuurlijks...

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:17

Ik heb een fjord te logeren die ook dekt. Naast dat het niet altijd goed is voor de merrie kan het ook schadelijk zijn voor de rug van de ruin! Als ik weet dat 1 van de merries hengstig is probeer ik hem er wel uit te halen. Hij was trouwens wel prima voor het schouwen van een van de drie merries, die kon toen zo geïnsemineerd worden Lachen (na drie mislukte pogingen)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:56

Mijn merrie is ongeveer 1.60 hoog. En niet zo heel iel gebouwd. De ruin is 1.75 hoog en een normale kwpner. Niet grof. Ik heb er weinig problemen mee als hun er geen last van krijgen.
Het is ook niet zo dat hij haar heel de dag dekt. Hij vind het veel lekkerder om te grazen. maar als mijn merrie flink hengstig is. Dan blijft ze aandringen en dan heeft hij zoiets van oke ik spring er wel even op. Om vervolgens zich om te draaien en verder te gaan met grazen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:03

Breghje schreef:
De ruin kan de merrie een vuile baarmoeder bezorgen, door het vuil wat hij mee naar binnen brengt. ook kan hij haar rug beschadigen enzo. Zelf zou ik het niet willen hebben, mijn merrie staat ook met een ruintje, zijn de dikste maatjes maar gelukkig dekt ie niet. Ik zou zo snel ook even geen oplossing weten dan een draadje tussen die twee als je merrie hengstig is.

hier ben ik het ook mee eens,zeker als je ooit een veulentje wil gaan fokken met je merrie,dan kan je er problemen mee krijgen door een vervuilde baarmoeder,zou dan ook een draadje spannen tijdens de hengstigheid van je merrie.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:13

Idd vervuiling.. OF wat denk je van misdekken..

Er zijn best wat merries in het verkeerde gat gedekt, of zodanig uitgescheurd dat ze wel ingeslapen moesten worden.. Dus ik zou er toch niet zo blij van worden En gewoon een draadje spannen als madam hengstig is Lachen