Mijt in het voer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Mijt in het voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:48

Volgens mij heb ik (weer) mijt in mijn muesli zitten. Iemand met ervaring hiermee? Is het (erg) schadelijk? En hoe kan ik het voorkomen?

gr_roos

Re: Mijt in het voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:50

Ik weet niet waar je je voer in bewaart, maar anders je ton wassen met kokend heet water.
Dat is het enige wat bij mij hielp.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 11:56

Hoe zag het er dan uit bij jou? Bij mij bewegen de brokjes en als ik de ton met heet water uitwas, drijven er hele kleine beestjes. Ben jij ander voer gaan geven oid?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:03

Gelukkig heb ik nog nooit bewegende brokjes gehad *krijgt jeuk*!
Ik weet wel dat mijten niet tegen kou kunnen, dus de voerton een nachtje in de diepvries moet de mijten eveneens dood maken. Heb je al contact opgenomen met de leverancier? Als je zeker weet dat jij jouw voertonnen beestjesvrij hebt en dat je het voer op een juiste wijze bewaart, dan zou ik contact opnemen met de leverancier. Misschien is er iets niet helemaal goed gegaan met de fabricage of levering? Het is zonde als je iedere keer een grote hoeveelheid muesli moet weggooien.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:15

Ik ruik het als er mijt inzit. Ik heb donkere tonnen en dan zit er bovenaan een lichte uitslag. Als je dat goed bekijkt zie je het bewegen.

Mijn voer heb ik zelf nog nooit zien bewegen en dat zou ik ook niet voeren.

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:18

dit heb ik ook nog nooit gehad krijg er
de kriebels van maar ik zou het inderdaad ook uitkoken
en eventueel een beetje dettol laten weken en
heel goed uitspoelen

succes

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:21

elke keer als de voerton op is, deze goed schoonmaken vorodat je er weer een volgende zak in leegkiept!!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:49

hum voer je havens meusli? dat is d eenige voer soort waar ik ooit mijt in gehad heeft en het betekend simpel wegsmijten Scheve mond

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:47

Ja klopt, inderdaad van Havens. Erg jammer, want ben erg enthousiast over het voer op zich.

Ik maak inderdaad iedere keer de ton schoon als het voer op is. In de vriezer is ie wat te groot voor. Zal morgen idd eens bellen met de leverancier, zonde. Het ruikt ook muf inderdaad.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:53

Je kunt ook direct met de fabriekant bellen. Een goede fabriekant zal je beslist een vergoeding aanbieden. Je hebt daarvoor wel het batchnummer van de verpakking nodig.

In paardenvoer worden granen verwerkt en bij een ongunstige opslag van dit produkt wordt dit makkelijk het doelwit van de larve (wat er uit ziet als een mijt) van de spekkever. Het larfje van de spekkever knaagt/boort zich moeiteloos een weg dwars door dik papier of karton waarin paardenvoer geleverd wordt.

Voor je paard is de spekkever relatief onschadelijk. Normaal gesproken zal de spekkever niet kunnen overleven in het maagzuur van je gezonde paard. Maar het is behoorlijk onsmakelijk om deze beestjes in je paardenvoer aan te treffen!

Je voerton goed ontsmetten met chloor of dettol doet wonderen om herbesmetting te voorkomen. Maar niet alleen je voerton moet goed bekeken worden, ook de omgeving waar je voerton staat. Wanneer de spekkever dit als zijn huis gemaakt heeft, blijf je met herbesmetting te maken krijgen.
Deze spekkevers (en hun larve) kunnen evenmin tegen warmte als tegen kou. Je voerton in de palle zon zetten helpt ook heel erg goed, evenals 3 dagen in de vriezer.

Succes!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:44

Ik heb het volgens mij gehad met de endurix van havens, tot 3 zakken aan toe. En toch tussentijds goed schoongemaakt. Vooer dat nu dus niet meer.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:27

Ik ben ook gestopt met het voeren van Havens en heb nu wat anders. Jammer.

Heb het nu 2x schoongemaakt met, bijna kokend, water. Chloor/ dettol ed begin ik liever niet aan, want dat krijg je nooit (alleen al de lucht) uit je ton en komt dan dus ook in het voer.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:30

Ik heb nu Cavalor en daar heb ik dus ook mijt in gevonden, Alleen niet heel veel.
Ik heb 2 bakjes in me ton leggen en een voerschep, 1 bakje met knoflook en 1 bakje met hoestkruide, een enkele keer zit daar een beestje op, maar als ik dan een schep meusli pak en het uitspit vind ik niets.. dan kan ik het toch gewoon door blijven voeren zonder dat het schadeljk is ?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 13:37

Als het echt een hele enkele keer is, oke. Maar ik eet ook geen beestjes, dus ik houd het zeker in de gaten. Enneuh, het begint met 1 beestje natuurlijk...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:15

Piaffe schreef:
Als het echt een hele enkele keer is, oke. Maar ik eet ook geen beestjes, dus ik houd het zeker in de gaten. Enneuh, het begint met 1 beestje natuurlijk...

Er zaten er eerst meerdere, daarna zag ik ze niet meer, meusli beweegt ook niet, en als ik met me hand erdoor ga zie ik ze ook niet, Daarna zi eik ze af en toe een enkele keer 1tje toevallig op me bakje knoflook zitten.