Wat mij het laatste jaar bij mijn 19-jarige ruin opvalt, is dat hij in de flanken toch wat dunner wordt, alhoewel hij naar mijn mening genoeg te eten krijgt. Hij weegt nu 508 kilo en is een lipizaner, 162 cm schofhoogte. Omdat we natuurlijk over een paar maanden de winter weer ingaan, maak ik me toch een beetje zorgen. Overdag heeft hij 12 uur toegang tot gras (wat reeds korter is, natuurlijk, in winter onbeperkt hooi). De rest van de dag heeft hij onbeperkt toegang tot biologisch hooi, krijgt 1,5 kilo lucerne, 1 kilo haver, 0,5 kilo Haven's Reformuesli, 1 kilo biologische dinkel, verspreid over de dag en na het rijden halve emmer gewelde bietenpulp. Hij heeft een uitstekende conditie, is lui (ghele loeven geweest), kan gemakkelijk een dag tocht aan, maar wordt normaal door de week ongeveer 5 keer bereden, 1 uur intensief dressuurles met daarnaast 30 minuten stappen. 3 buitenritten van 2 uur en 1 buitenrit van 1 uur.
Wat zou ik aan het voer kunnen aanpassen, om hem toch wat dikker in de flanken te laten worden? Goed advies kan ik momentaan heel goed gebruiken.