Paard wordt ouder en ook dunner

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paard wordt ouder en ook dunner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 07:09

Wat mij het laatste jaar bij mijn 19-jarige ruin opvalt, is dat hij in de flanken toch wat dunner wordt, alhoewel hij naar mijn mening genoeg te eten krijgt. Hij weegt nu 508 kilo en is een lipizaner, 162 cm schofhoogte. Omdat we natuurlijk over een paar maanden de winter weer ingaan, maak ik me toch een beetje zorgen. Overdag heeft hij 12 uur toegang tot gras (wat reeds korter is, natuurlijk, in winter onbeperkt hooi). De rest van de dag heeft hij onbeperkt toegang tot biologisch hooi, krijgt 1,5 kilo lucerne, 1 kilo haver, 0,5 kilo Haven's Reformuesli, 1 kilo biologische dinkel, verspreid over de dag en na het rijden halve emmer gewelde bietenpulp. Hij heeft een uitstekende conditie, is lui (ghele loeven geweest), kan gemakkelijk een dag tocht aan, maar wordt normaal door de week ongeveer 5 keer bereden, 1 uur intensief dressuurles met daarnaast 30 minuten stappen. 3 buitenritten van 2 uur en 1 buitenrit van 1 uur.

Wat zou ik aan het voer kunnen aanpassen, om hem toch wat dikker in de flanken te laten worden? Goed advies kan ik momentaan heel goed gebruiken.

123321

Re: Paard wordt ouder en ook dunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 08:58

Bij oudere paarden wordt het lastiger ze weer op gewicht te krijgen als bij wat jongere, probeer elke dag wat meer biks bij te voeren. Was hij vroeger ook al aan de dunne kant dan wordt het heel lastig, misschien is het dan een mogelijkheid wat minder te rijden.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:00

ik heb hetzelfde probleem met mijn 15 jarige ruin..
hij krijgt weidegang hooi brokken (hoeveelheid paard :S ) bietenpulp wortels enz..
hij heeft een mooi dik buikje maar die flanken..

dus wie heeft er goede raad ook voor mij!?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:02

Laat eerst zijn tanden nakijken. Als dat in orde is kun je eventueel mais bijvoeren. 19 jaar is nog niet zo oud. Mijn 23 jarige wordt ook nog niet dunner alhoewel dit natuurlijk van paard tot paard verschilt.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 10:21

Jezzi: Mijn paard was vroeger ook aan de dunne kant, niet heel dun, maar gewoon zeker niet dik. Met box heb ik juist het idee dat hij niet in de flanken gewicht krijgt, maar bij zijn buik en ik vind mijn hoeveelheid krachtvoer al veel, of niet?

Kimmie1: daar heb ik ook gedacht, heb zijn tanden na laten kijken (doe dat elk jaar) en die zijn in orde. Hij eet ook goed, langzaam, nmaar dat heeft hij altijd gedaan. Verder knoeit hij niet en eet alles op.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:24

Biks zet ook niet aan, daar kun je veel van geven, maar heeft weing zin. De bietenpulp is goed, een halve emmer is iets meer dan een kwart schep (ik weet niet hoegroot je emmers zijn), dus zou best omhoog kunnen. Zelf heb ik hele goede ervaringen met slobber en hele maiskorrels. Wat is dinkel?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:27

Ik zou mais en anders maismeel bijvoeren, dit is vaak een product dat oudere paarden helpt dikker te worden.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:27

ik zou als ik jou was eenns maismeel proberen. dat deed ik ook met mijn paard en die groeide daarna wel erug snel

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:28

Er is een centraal topic over voeding voor het oudere paard. Ik zal de link even opzoeken...

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:29

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:56

Mijn fjord van ruim 22 jaar krijgt over 3 voerbeurten verdeeld 1 kilo biks Na de arbeid krijgt hij nog 3/4 biks. daarnaast per voerbeurt een flinke krat hooi(2 plakken)totaal dus 6 plakken