Osteopaat ..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Osteopaat ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:30

Geen idee of het hier thuis hoort?

Maar, ik ben beniewd of jullie hier ervaringen mee hebben ..

Mijn pony is nogal aan de kleine kant .. Dat zit me al een tijdje dwars.
Niet omdat ik er moeite mee heb, maar meer wat hem betreft. Of het nog eerlijk is tegenover hem etc.

Dus nu ben ik opzoek gegaan naar een osteopaat.
Wordt meteen zijn rug nagekeken, en weet ik ook wat (wéér een ander) van mijn zadel vind, aangezien mensen daar over door blijven mekkeren (no offence).

Alleen, vind ik zo'n behandeling echt gígantisch duur ..
Vandaar mijn vraag of er mensen zijn die er ervaring mee hebben, en of zo'n osteopaat daadwerkelijk in staat zal zijn mij te vertellen of het eerlijk is te ja of te neen ..

Vind het wel heel confronterend, maar denk ik wel de beste oplossing.
Wat jullie?

Silence

Re: Osteopaat ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:32

Tja, paarden zijn nou eenmaal duur.

Ik vind wel dat een osteopaat standaard in je pakket hoort te zitten naast een smid, tandarts en zadelmaker.
Bij ons komt de osteopaat dan ook ieder half jaar voor een check-up.
Kost inderdaad wat, maar ik vind dat je er ontzettend veel aan hebt.

En als je er geen laat komen, maar er blijken uiteindelijk wel flinke problemen te zijn, dan is de dierenartsrekening geheid veel duurder.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:43

Bedankt voor je opmerking silence, maar dat paarden duur zijn dat weet ik heus wel.
Ik laat mijn pony altijd checken door een dierenarts, maar wist zelf niet wat een osteopaat precies inhielt.

Graag ervaringen, en of tips of hij mij duidelijkheid kan geven, ipv dingen die ik eigenlijk al lang gedaan zou moeten hebben, daar schiet ik niets mee op.

Je gaat mij niet vertellen dat heel nederland 2 maal per jaar een osteopaat laat komen ...

Het gaat mij uiteindelijk NIET om de rekening, maar dat mijn pony in orde is, en geen last heeft.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:45

Klopt en daarom omschrijf ik het ook als mijn mening Knipoog
Mijn ervaring schrijf ik er toch ook bij, niks dan goede ervaringen.

Je komt gewoon heel veel meer te weten, dan dat een DA kan zien/voelen/aangeven.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:47

Dus uit jou ervaring, denk je dat hij mij weet te vertellen, of het zadel goed ligt, en of ik daadwerkelijk zo reusachtig zwaar ben voor hem zoals bokt beweerd Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:49

Daar kan een osteopaat je inderdaad mee helpen.
Een goede osteopaat kijkt naar het gehele plaatje en alles wat daarbij hoort.
Dus ook bijv. het zadel, maar ook naar de ruiter. En niet geheel onbelangrijk, het gehele paard. En niet alleen de probleemgebieden.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:09

Heel belangrijk om je paard 1 x per jaar door een osteopaat na te laten kijken.
De kosten zijn idd wisselend. Ik zou je Martin van der Dungen aan kunnen bevelen. Is heel goed en ook heel eerlijk. Je krijgt in ieder geval antwoord op je vragen. Als je zijn naam Googled zul je hem wel vinden. Knipoog

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:57

ik ga over 2 weken ook de uitdaging aan met een osteopaat omdat mijn pony's rug helemaal vast zit ( moet van de DA eerst 2 weken rust en longeren dus vandaar pas over 2 weken)
ik heb nico speksnijder aan bevolen gekregen
hij kost 45 euro per keer
dus duur vind ik het niet echt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:04

Hier ook niets dan goeie ervaringen met een osteopaat.
Aan t einde van het jaar, begin volgend jaar wordt die van mij nagekeken omdat hij dan echt aan het werk gaat..
En ik wil gewoon dat mijn paard goed is, klaar.

Een osteopaat kan aan de hand van spieren zien, en voelen of alles los is, en of er evt een blokkade zit. Ook kan zij kijken naar het zadel, en hoe deze op de rug ligt.

Mijn advies: zeker 1x per jaar laten komen, en bij het serieuze werk toch wel 2x per jaar..
Is er niks aan de hand.. prima, dan weten we dat, en is er wel iets aan de hand, kunnen we er wat aan doen.

Persoonlijk vond ik de prijs niet tegen vallen, maarja.. als mijn paard maar ok is.. dat is het belangrijkst.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:07

Sinds dat Black van mij is en ze op een andere stal staat gaat ze braaf naar de osteopaat. (van de vorige eigenaar mocht het niet, vond ie onzin ofzo)
Volgende week zaterdag word ze voor de 3e keer behandeld.
1e keer zat ze zo verschrikkelijk vast. 3 plaatsen op haar rug, nek en heel erg haar bekken. Mijn osteopaat heeft toen uitgelegd dat ze met rijden haar kont er niet onder krijgt, niet omdat ze niet wil maar omdat ze domweg gewoon te vast zat. Kogel gewrichten zijn ook totaal niet flexibel, is van de artrose. Nu weet ik ook dat ze geen voltes 10 m meer kan lopen/meer moeite ermee heeft.
Ik vind het best veel geld, tegen de 100 euro. Maar vind het eigenlijk elke cent waard.
Bij mij komt Nethanja Pruissens of Pruissers. Hele goeie vind ik.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:21

blackstar schreef:
Sinds dat Black van mij is en ze op een andere stal staat gaat ze braaf naar de osteopaat. (van de vorige eigenaar mocht het niet, vond ie onzin ofzo)
Volgende week zaterdag word ze voor de 3e keer behandeld.
1e keer zat ze zo verschrikkelijk vast. 3 plaatsen op haar rug, nek en heel erg haar bekken. Mijn osteopaat heeft toen uitgelegd dat ze met rijden haar kont er niet onder krijgt, niet omdat ze niet wil maar omdat ze domweg gewoon te vast zat. Kogel gewrichten zijn ook totaal niet flexibel, is van de artrose. Nu weet ik ook dat ze geen voltes 10 m meer kan lopen/meer moeite ermee heeft.
Ik vind het best veel geld, tegen de 100 euro. Maar vind het eigenlijk elke cent waard.
Bij mij komt Nethanja Pruissens of Pruissers. Hele goeie vind ik.

Grappig, bij mij komt ook Nethanja.. en ook ik heb hier hele goeie ervaringen mee..
www.osteonet.nl

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:25

Ik laat mijn paard ook eens in de zoveel tijd nakijken door een goede osthepaat. Ze komt toch een paar keer per jaar op stal langs voor andere paarden, dus ze hoeft dan ook niet speciaal voor mijn paard te komen. Tot nu toe heb ik er alleen maar hele goede ervaringen mee en weet ze mij ook goed te vertellen waar ik op moet letten bij het rijden en welke punten bij mijn paard speciale aandacht verdienen.

Duur vind ik het overigens nog niet eens. Ze is op haar gemak een hele tijd mijn paard aan het masseren, behandeld haar rustig en met respect.. voor 50 euro heb ik dan weer een blij paard die lekker gemasseerd is en van eventuele drukpunten verlost, en ik weet weer dat alles in orde is.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:37

ja en dan nog de vraag wat is duur
ik bedoel als mijn DA iedere keer moet komen lees 1x in de maand omdat me paard niet lekker loopt kost het me meer dan 1x de osteopaat

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:45

Osteopaat standaard in je pakket??????
Nee bedankt!
Ga niet zeggen dat ze niet goed zijn, zitten ook zeker goeie tussen. Maar omdat het nu een hype is moet iedereen het maar doen...
Als een paard bijv. zuur doet met aansingelen, hoor ik al half bokt haal er een ostepaat bij, je zadel is niet goed, je paard heeft last van de rug ect.
Als je er echt achter wilt komen wat er mis is met je paard dan laat je geen ostopaat komen maar een echte afgestudeerde holitische dierenarts.
Maargoed dat is mijn mening, en je moet ook weten wie je laat komen. Knipoog
Als je meer info wilt, pb-box staat open.

Anne_Babke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:04

Ik heb niet zo'n goede ervaring met een osteopaat.
Ze heeft onze pony 3x behandeld; volgens haar lag het probleem bij de rug. Ze heeft wervels los gemaakt en 'gevoeld'.
Na de behandelingen hebben wij weinig verbeteringen gezien (we hebben haar ook keurig op rust gehouden na de behandelingen en zijn begonnen met longeren, dan rijden - stap draf- en uiteindelijk weer galop). Nu staat Babke op rust omdat ze lange tijd kreupel was. We hebben er een dierenarts bij gehaald die buigproeven heeft gedaan. Achter was er niets aan de hand maar voor zakte ze zo door haar benen.
Eigenlijk hebben wij het gevoel dat we op het verkeerde been zijn gezet...we hadden onze pony waarschijnlijk een hoop stress & pijn kunnen besparen als we er direct een da bij hadden gehaald.
Van anderen op stal hoorde ik wel goede ervaringen; bleek dat zij een osteopaat hadden laten komen die bij een dierenkliniek hoort.
Later heb ik onze osteopaat nog gemaild met het verhaal over Babke, gewoon informatief en om evt tips te vragen maar ik heb helaas nooit een antwoord gekregen.
Ik ben niet tegen een osteopaat maar als er iets is met mn pony dan ga ik naar de da...

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:18

Ook hier alleen maar goede ervaringen met een osteo. Ik laat zeker 1x per jaar Ellen Martens van Icreo komen. Mijn vorige paard bleek vast te zitten in de rug, is 2x behandeld en moest mijn zadel laten aanpassen (deze bleek toch niet goed genoeg te liggen), daarna liep ze echt beter.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:25

Laus, wat vind je "duur"? Lachen Zo rond de 30 Euro per sessie zit je al snel, bij een fysio althans, weet ik uit ervaring.
Je zou aan Simone (weer Haha! ) haar gegevens van een osteopaat kunnen vragen, en anders weet ik nog wel een goede fysio voor je.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:45