Mijn 14 jarige Fjord kwam 8 weken geleden met een dik achterbeen van de wei. Hij had een klein akkefietje gehad met zijn buurman (door de draad gegaan en zijn dominantie laten gelden), maar kwam vrolijk stappend en niet kreupel binnen. Paar kleine wondjes op zijn achterbeen en zwelling, dus koelen en stappen. Dag twee weer aan de wandel (stappen harde weg) en hij verstapt zich in de berm: accuut stokkreupel op zijn achterbeen. Schrikken natuurlijk! Na een paar mintuten stapte hij weer normaal weg, niet meer kreupel. Omdat ik het niet vertrouwde, DA gebeld, die mijn pijnstilling en boxrust adviseerde. Dit laatste is met mijn paardje geen optie ivm luchtwegproblemen, bovendien draait hij rondjes in zijn stal als hij niet net als de rest lekker naar de wei mag. Tocht maar op een klein stukje wei gezet, wat gelukkig goed gaat. Na 5 dagen pijnstilling DA opnieuw gebeld, been bleef te dik en paard wilde niet achterwaarts en draaide moeilijk. Na veel gedoe, onduidelijkheid op de echo, drie kliniekbezoekjes en drie vermoedelijke diagnoses kreeg ik twee weken geleden dan eindelijk duidelijkheid: beschadiging van de tussenpees (Interosseus) rechts achter. Advies: rustige weidegang (vanwege zijn longen is eerste optie stalrust niet mogelijk), stappen aan de hand met opbouw naar 20 min in week tien van de blessure. Vanaf dan mag hij weer ook weer onder het zadel worden gestapt. Nieuwe echo volgt dan na 4 weken.
Vragen:
- zijn er meer mensen die een paard hebben met deze blessure en wat zijn jullie ervaringen mbt herstel en prognose?
- zijn er nog behandelingen die ik kan proberen?
- heeft iemand nog adviezen?
dank alvast