peesblessure tussenpees achterbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joby

peesblessure tussenpees achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:24

Mijn 14 jarige Fjord kwam 8 weken geleden met een dik achterbeen van de wei. Hij had een klein akkefietje gehad met zijn buurman (door de draad gegaan en zijn dominantie laten gelden), maar kwam vrolijk stappend en niet kreupel binnen. Paar kleine wondjes op zijn achterbeen en zwelling, dus koelen en stappen. Dag twee weer aan de wandel (stappen harde weg) en hij verstapt zich in de berm: accuut stokkreupel op zijn achterbeen. Schrikken natuurlijk! Na een paar mintuten stapte hij weer normaal weg, niet meer kreupel. Omdat ik het niet vertrouwde, DA gebeld, die mijn pijnstilling en boxrust adviseerde. Dit laatste is met mijn paardje geen optie ivm luchtwegproblemen, bovendien draait hij rondjes in zijn stal als hij niet net als de rest lekker naar de wei mag. Tocht maar op een klein stukje wei gezet, wat gelukkig goed gaat. Na 5 dagen pijnstilling DA opnieuw gebeld, been bleef te dik en paard wilde niet achterwaarts en draaide moeilijk. Na veel gedoe, onduidelijkheid op de echo, drie kliniekbezoekjes en drie vermoedelijke diagnoses kreeg ik twee weken geleden dan eindelijk duidelijkheid: beschadiging van de tussenpees (Interosseus) rechts achter. Advies: rustige weidegang (vanwege zijn longen is eerste optie stalrust niet mogelijk), stappen aan de hand met opbouw naar 20 min in week tien van de blessure. Vanaf dan mag hij weer ook weer onder het zadel worden gestapt. Nieuwe echo volgt dan na 4 weken.

Vragen:
- zijn er meer mensen die een paard hebben met deze blessure en wat zijn jullie ervaringen mbt herstel en prognose?
- zijn er nog behandelingen die ik kan proberen?
- heeft iemand nog adviezen?

dank alvast

dolor

Re: peesblessure tussenpees achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 06:59

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:09

Mijn paard heeft vorig jaar een peesblessure gekregen van de tussenpees (laterale schenkel), rechts achter. Dit is gediagnostiseerd in Emmeloord. Begonnen met 2 maanden 2 keer per dag 10 minuten stappen. In maand 3 en 4 opgevoerd naar 2 keer een half uur. Daarna zag het er op de echo heel goed uit. Heel langzaam begonnen met wat stappen onder de man, en later ook wat draven. Ging allemaal erg goed. Na een half jaar echt weer begonnen met het werk op te bouwen. Dit leek heel goed te gaan. Ook een paar wedstrijden gestart. Toen van de ene op de andere dag weer kreupel, dus terug naar Emmeloord. Bleek hij toch weer dezelfde blessure te hebben. Toch waren ze daar nog steeds erg positief, en gaven toch wel hoop dat het weer helemaal goed komt. Ikzelf heb twijfels. Op dit moment dus weer bezig met stappen. Wordt vervolgd.......

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:19

Hoi,

Een peesblessures is echt heel vervelend. Mijn paard heeft hetzelfde gehad maar dan aan het voorbeen (met name bij de aanhechting). Hij heeft geen dag kreupel gelopen maar toch merk je dat er wat is.
Je bent lang bezig de kans op herstel is wel goed al zul je er toch altijd rekening mee houden. Veel rust en liever een maand langer stappen dan 1 week te vroeg. Het is verleidelijk want als je 8 maanden verder bent en het paard lijkt zich goed te voelen (bij mij iig) om echt alleen te blijven stappen.
Geef het veel tijd en vooral rust.
Succes

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:29

Is Shockwave therapie bij de Lingehoeve geen optie? De Haflinger van een stalgenote heeft hierop heel goed gereageerd (3x behandeld in 3 maanden). Bij hem zat de blessure aan het linkerachterbeen net onder de sprong aan de achterkant (volgens mij de aanhechting van de pees). De behandelingen werder gedeeltelijk vergoed door haar verzekering. Sterkte!