Ijzers of geen ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stunning

Ijzers of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:12

Heey!

Ik zit te twijfelen of ik mijn paard nou op ijzers zal zetten of niet.
Ik rij sowieso elke week naar de manege, ik rijd hier ongeveer 3 kwartier over.
Ik stap dan wel alleen maar. En ik maak bijna elke week wel een buitenrit of ga een stukje met haar lopen.
Mijn paard loopt blijkbaar ook liever op de tegels dan in de berm, want telkens als ik haar in de berm laat gaan,
loopt ze daar een paar stapjes en gaat ze weer terug op de tegels.
Wat zouden jullie doen?

Liefs

bananios

Re: Ijzers of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:14

Ik ben geen voorstander van ijzers, maar slijten de hoeven van je paard af?

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:17

Hoe zien haar hoeven eruit?

Overleg anders met de hoefsmid....

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:23

Als de hoeven sterk genoeg zijn...niet doen. Zonder is natuurlijker voor elk paard, de hoeven zelf zijn beter in staat de schokken op te vangen dan ijzers.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:24

Nou haar hoeven zijn wel een stukje gesleten, maar ik weet niet of de hoeven nou teveel gesleten zijn..

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:31

kijk anders eens hiernaar:http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/index.htm

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:33

Thanx Haha!

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:34

graag gedaan Knipoog

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:38

Of een paard wel of geen hoefijzers nodig heeft verschilt per paard. Mijn shetlanders hebben geen ijzers en hoeven zelfs nooit naatr de hoefsmit omdat ze hun hoeven zelf onderhouden met het lopen op te stenen. Onze haflinger heeft wel ijzers, die kan niet zonder. En loopt zonder loopt hij zeer slecht op de stenen op de stenen zonder ijzers.

Ik zou dus even goed overleggen met je hoefsmit hoe en wat. Als het niet nodig is, is het niet alleen beter voor je paard/pony, maar ook voor je portomonnee.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:49

Ik ben zowieso geen voorstander van ijzers. Mijn beide menpony's lopen dan ook ijzerloos.
Goede sterke hoeven zijn het belangrijkste. Daarbij hoort een goede voeding en huisvesting. Dus niet 24/7 op stal, maar op de wei met zowel harde als zachte ondergrond. (hoeven passen zijn aan aan de ondergrond waarop ze voornamelijk lopen)
Verder moet je het lopen op de weg opbouwen, veel stukken stappen, stukken draf.

Mijn menpony's hebben keiharde hoeven, ze lopen echt vaak op de weg, en zijn zo hard dat de smid zelfs nog regelmatig langs komt omdat ze niet genoeg slijten van het mennen op de weg. En zo hoort het.

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:52

Ik zit nou ook met dat probleem.
Ik heb nu dus besloten om zomers ijzers te nemen en s'winters niet want dan glijd je paard ook sneller uit.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 15:10

@ Jelleee: Mijn paard staat nu 24/7 in het land, maar er worden straks stallen gebouwd
bij de boer waar ik mijn paard heb staan, en was van plan om haar 's nachts op stal te zetten
en over dag gewoon buiten.
Maarja niet elk paard heeft nou eenmaal sterke hoeven Knipoog .

@ Lovetrees: Dat is ook een idee.. Maak in de winter sowieso niet elke week een buitenrit Tong uitsteken .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:03

Lous schreef:
Of een paard wel of geen hoefijzers nodig heeft verschilt per paard. Mijn shetlanders hebben geen ijzers en hoeven zelfs nooit naatr de hoefsmit omdat ze hun hoeven zelf onderhouden met het lopen op te stenen. Onze haflinger heeft wel ijzers, die kan niet zonder. En loopt zonder loopt hij zeer slecht op de stenen op de stenen zonder ijzers.

Mét hoefschoenen en zónder ijzers kan hij ook over die stenen. Hoefschoenen zijn wel duurder dan rondom beslaan, maar gaan veel langer mee én het is beter voor de gezondheid van hoeven en paard.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:20

Voor hoefschoenen kan ik Smitjes erg aanraden. Worden op maat gemaakt en gaan ongeveer 1000 km mee (ongeveer)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:32

[PP] > [BEH]

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:52

Arabesk schreef:
Lous schreef:

Mét hoefschoenen en zónder ijzers kan hij ook over die stenen. Hoefschoenen zijn wel duurder dan rondom beslaan, maar gaan veel langer mee én het is beter voor de gezondheid van hoeven en paard.

Daar kun je toch niet mee over de ruiterpaden en in de bak????

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:02

Mijn paard is heel erg blij geworden toen ik hem op ijzers zette nadat we ruim een jaar bezig waren met NB bekappen. Hij struikelde over zijn veel te lange tenen, liep te kreunen als hij over onregelmatige ondergrond liep. Toen hij eenmaal op ijzers stond huppelde hij letterlijk over straat en maakte af en toe een veulensprong. Voor mij was het toen duidelijk, dit paard voelt zich lekkerder met ijzers. Hoeft niet voor elk paard te gelden. Dus het is de kunst om je paard te 'zien' en je niet blind te staren op NB of traditioneel. Is goed om in je achterhoofd te houden als je zo'n topic start op bokt met alle 'hokjes-denkers'
Gewoon wat dingen uitproberen dus en kijken waar hij zich lekker bij voelt Knipoog
Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:04

'lange tenen' klinkt eerder als strasser

bij NB is het zeker níet de bedoeling om de tenen lang te laten. Een mustangroll en evt. een opzet zijn mogelijk om de teen zo kort mogelijk te houden en het afrollen te bevorderen.

Als je paard (nog) moeite heeft met harde ondergronden zijn hoefschoenen altijd een betere optie dan ijzers.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-08-08 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:06

mijn paard staat 4kant op ijzers zonder ijzer loopt hij echt heel onregelmatig .

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:07

Arabesk schreef:

bij NB is het zeker níet de bedoeling om de tenen lang te laten. Een mustangroll en evt. een opzet zijn mogelijk om de teen zo kort mogelijk te houden en het afrollen te bevorderen.

Verkeerde topic misschien?? Verward

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:33

Arabesk schreef:

Als je paard (nog) moeite heeft met harde ondergronden zijn hoefschoenen altijd een betere optie dan ijzers.

Nee het was geen strasser, in dit geval was het AANHCP. Prima methode maar niet voor mijn paard. Dat wilde ik hiermee zeggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:04

ik zou gewoon advies vragen aan je hoefsmid en niet afgaan op de mensen van bokt(no offence)want de smid kan de hoeven van je paard het beste beoordelen,en niet wij die naar ons scherm staren Tong uitsteken

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 12:15

Veel mensen zeggen toch dat ik maar moet gaan overleggen met de hoefsmid, dus ga dat eerst maar
even doen.
Bedankt allemaal! Haha!

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:44

toen m'n paard kwam stond ze vierkant op ijzers
ik heb ze achter eraf laten halen
en voor zitten ze der nog steeds op.
ik vind het zelf erg fijn.
achter slijten de hoeven minder snel dan voor
en ik ga ook regelmatig naar buiten.
als je best vaak naar buiten gaat
zou ik ze der voor op laten zetten.
maar ik weet ook niet hoe de hoeven van je paard zijn,
dus zou het zoiezo ook aan je smid vragen! ..