bloed aftappen / aderlating

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quito

bloed aftappen / aderlating

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 17:40

Ik ben in het bezit van een renpaard. Helaas laat ze het, als het op finish rijden aankomt, helemaal zitten. Ze is overigens in een puike conditie.
Nu heeft de veearts een paar liter bloed afgetapt omdat dit de verzuring tegen zou gaan en dat zo het probleem wel eens opgelost zou kunnen zijn.
Ik moet zeggen dat ze nu veel beter hengstig is en veel minder zweet en minder gestrest is.
Ik had er echter nog nooit van gehoord. Wie heeft er info over of ervaring mee ?

Casarell

Re: bloed aftappen / aderlating

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:42

Even een stipje..

Ik heb het ook vaker gehoord, zo ook met bevangen paarden, maar ben ook benieuwd naar ervaringen en informatie..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:45

Tja...bij mensen deden ze dat vroeger ook d.m.v bloedzuigers o.a.Ik heb het zelf nooit bij een van de paarden meegemaakt dat het gedaan werd en heb er ook een beetje raar gevoel bij trouwens.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 23:03

Heb wel ervaring bij het aderlaten bij hoefbevangen paarden....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:33

Ja, heb er zelf ook ervaring mee. In enkele gevallen werkt het perfect, maar betreffende DA moet er echt verstand van hebben (lang niet alle DA's zijn er bekend mee) omdat het niet risicoloos is. Wordt het perfect uitgevoerd dan is het een snelle, effectieve methode, waarvan het resultaat dus erg snel zichtbaar is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:52

Klinkt als een middeleeuwse methode en achterhaald.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:58

Heb er nog nooit van gehoord, wat is het idee erachter? (hoe voorkomt het de verzuring?)

opala schreef:
Klinkt als een middeleeuwse methode en achterhaald.

Wat zijn er dan voor nieuwere methodes voor het probleem???

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:05

kamsel schreef:
Wat zijn er dan voor nieuwere methodes voor het probleem???

Niet dat ik weet, ik had het over aderlaten in het algemeen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:34

Hoezo middeleeuws? Heb hier een paard gehad die ernstig hoefbevangen was door geboorte problemen. Die was zo slecht dat ze het echt opgaf. Wij hebben toen voor aderlating gekozen en hebben er 12 liter af laten lopen. Een uur later keek de merrie weer wakker uit de ogen en liep al lang zo stijf niet meer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:40

Wilawander schreef:
Hoezo middeleeuws? Heb hier een paard gehad die ernstig hoefbevangen was door geboorte problemen. Die was zo slecht dat ze het echt opgaf. Wij hebben toen voor aderlating gekozen en hebben er 12 liter af laten lopen. Een uur later keek de merrie weer wakker uit de ogen en liep al lang zo stijf niet meer.

Even ter verheldering.
Een paard wat bevangen is, heeft teveel afvalstoffen in het bloed wat hij niet kwijt kan.
Hierdoor vergiftigd hij zichzelf steeds meer.
Door een aantal liter bloed af te tappen daalt de waarde van giftige stoffen in het lijf, waardoor het lichaam beter in staat is om te herstellen, er zijn immers al een hoop afvalstoffen weg uit het lichaam (samen met het bloed wat afgetapt is).

Maar om zoiets te 'voorkomen' door aderlating??
Nooit van gehoord..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:48

interresant.......12 liter.....das ook best veel zeg.....

heb er wel eens van aderlaten gehoord maar bij paarden er nog niet van gehoord...

volg het even ben benieuwd naar de ervaringen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:49

Aderlatingen gebeurd ook nog steeds bij mensen hoor. Mijn moeder heeft een te hoog HB gehalte (wat in houdt dat ze te weinig witte bloedlichaampjes aanmaakt en daardoor dus te weinig zuurstof in haar bloed kan vervoeren) en krijgt ook elke 3 maanden een aderlating.
Dus zelfs in de mensen medice wereld is deze middeleeuwse gewoonte nog gebruikelijk!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:01

ponyparadijs schreef:
Aderlatingen gebeurd ook nog steeds bij mensen hoor. Mijn moeder heeft een te hoog HB gehalte (wat in houdt dat ze te weinig witte bloedlichaampjes aanmaakt en daardoor dus te weinig zuurstof in haar bloed kan vervoeren) en krijgt ook elke 3 maanden een aderlating.
Dus zelfs in de mensen medice wereld is deze middeleeuwse gewoonte nog gebruikelijk!

Sorry, maar hemoglobine zorgt voor het zuurstoftransport dus ergens klopt je verhaal niet.....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 06:39

Dat is mij door de dokter verteld hoor. Dus als ik lieg dan lieg ik in commisie.
Haar HB klopte niet. Doordat er te weinig wotte bloedlichaampjes aangemaakt worden. En de witte bloedlichaampjes zijn nodig voor de zuurstoftransport. Volgens mij zei de dokter dat haar HB te hoog was.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:07

Zo uit mijn hoofd heeft hemoglobine alles te maken met de rode bloedlichaampjes. De witte bloedlichaampjes hebben met je afweer te maken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:30

Ja inderdaad de hb is rode bloedlichaampjes.
Aderlaten gebeurt ook bij mensen met ijzerstapeling in de lever. Dan moet je ook eens in de zoveel tijd bloed aftappen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:22

InekeH87 schreef:
Ja inderdaad de hb is rode bloedlichaampjes.
Aderlaten gebeurt ook bij mensen met ijzerstapeling in de lever. Dan moet je ook eens in de zoveel tijd bloed aftappen.

Dit is idd een reden voor aderlating bij mensen, een andere is bij overproductie van erytrocyten waarbij het plasmavolume gelijk blijft en de viscositeit van het bloed verhoogd is. Bij deze mensen is er verhoogde kans op trombose.

Ponyparadijs het HB te hoog klopt in beide gevallen. Maar de witte bloedcellen hebben te maken met de afweer zoals Opala al zei.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:38

bijzonder, ik had het nooit gehoord bij hoefbevangenheid. Misschien wel iets om te onthouden Knipoog

quito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:49

Dank voor jullie reacties. De DA geniet overigens internationale bekendheid en voert ook aderlating uit bij hoefbevangenheid. Helpt goed, zegt ie. Ik blijf benieuwd naar reacties want je bent nooit te oud om te leren. groeten.