Afvallen hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Afvallen hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 15:30

Paard van 5 staat nu ongeveer een jaar op voorijzers. Vroeger ging alles goed (hij stond in een trainingsstal, halve dag buiten, rest op stal). Nu hij weer terug is staat hij heel de tijd door op de weide (waar hij natuurlijk blij om is ). MAAR: hij verliest constant zn voorijzers. Vorige maand viel er na 4weken eentje af. Hij is dan herbeslaan, WARM beslag, aangezien dit beter zou houden. Kwam vandaag weer op de weide, weer een ijzer kwijt. Hij had het zo'n 3.5weken op...
Zijn hoeven brokkelen niet echt, ze vallen er gewoon af.

Nu wat wij doen: voornamelijk in de piste rijden, 1x per week wandelen. Maar om naar die piste te gaan moeten we wel altijd 10min (x2 heen en terug) over straat, nu niet dat dit zo erg is.
Ook wil ik binnekort springwedstrijden starten, eerst nog op laag niveau, maar zijn vijzen dan niet wenselijk? Met mijn ander paard gebruikte ik deze nooit maar hij was dit gewoon en erg stabiel..

Dus, eraf halen of nogmaals proberen?

Ik ben nog niet van plan om natuurlijk te bekappen (iemand die ik ken heeft er veel problemen mee gehad). Maar dus gewoon, ijzers eraf.

Mijn vragen waren voornamelijk
-afhalen of niet?
-hoe gaat hij hierop reageren? Gevoelig?
-glijdt hij later dan meer? Bv op wedstrijden?
-Is er kans dat zijn hoeven gaan brokkelen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Afvallen hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:31

vraag het aan de hoefsmid. Wel raar dat het eraf blijft vallen. Lijkt dan eerder dat ie slecht is beslaan

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:34

Dat denk ik ook. Probeer eens een andere hoefsmid?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:34

heel raar, ben het eens met carola, slecht beslaan. heb het zelf meegemaakt, hoefsmid zei ligt aan je paard, andere hoefsmid genomen, nooooit meer een ijzer verloren....

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:36

vallen ze er vanzelf onder uit, of trapt hij ze er onderuit?
die van mij deed dit ook in 't begin die hebben we op afgeronde ijzers gezet voor.. (deed de hoefsmid eigenlijk liever niet ivm beetje belemmering van de verzenen na 'n tijdje maar gaat nog goed *LOL* en vanaf dat ze op die ijzers staat geen problemen meer gehad Knipoog

Edit:
heb je ook al 's geprobeerd springklokken om te doen bij hem? heeft de eerste tijd bij die van mij goed geholpen.. misschien dat eens proberen..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:38

Je ijzers vallen er waarschijnlijk snel af omdat hij nu de hele dag buiten loopt. Hierdoor heeft hij meer hoefmechanisme dan voorheen, waardoor er speling komt op de nagels..

Waarschijnlijk door te licht nagelen (te zwaar nagelen is funest, maar te licht is ook niet handig) omdat de smid de wand heel wilt houden. Overleg eens met em of iets grotere nagels een optie is..

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:22

Het is dus zo dat ik eerst een hoefsmid had , die koud beslaat. Toen ging ik enkele dagen naar zee met mn paard maar vlak voor vertrek viel zn ijzer af (na ongeveer 4weken).
Toen is er een andere hoefsmid gekomen, die warm beslaat. Deze zei dat zijn wand redelijk kapot was door het koud beslaan en doorscheuren van de wand, je ziet de plaats waar de vorige nagels zaten redelijk goed.
Hij zei dat via het warme beslag de ijzers veel langer gingen houden, niet dus Lachen !

Ik denk ook dat dit komt door het feit dat hij de hele dag op de weide loopt, en er meer spelling op de nagels komt.
Maar is het wel een goed idee om dan grotere nagels te gebruiken?
De hoefsmid(warm beslag) heeft op het einde nog een nagels 'verzet' omdat hij anders te dicht bij een plaats kwam waar vorige nagels zaten en het dan misschien te snel ging lossen.

Het is niet dat zijn hoeven brokkelen, maar misschien wel dat de 'hoefnagelsgaatjes' wat breder worden?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:25

mijn paard liep dag en nacht buiten, maar met de nieuwe hoefsmid verloor ze geen ijzers meer....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:46

Idd, er ontstaat waarschijnlijk speling op de nagelgaten evt icm het slijten van het ijzer..
Ik snap ook wel dat je smid em dus licht nagelt om de wand te behouden.
Kan je van te voren voelen wanneer ze los gaan zitten?
Je zou dan evt kunnen proberen om de nagels die los zitten eruit te halen, en nieuwe nagels erin te slaan.
Wel in de bestaande gaten!!
Overleg dit wel met je hoefsmid, er is nl een bepaalde manier voor! Dat kan hij je goed uitleggen..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:23

-afhalen of niet?Ja zou ik wel doen Ja
-hoe gaat hij hierop reageren? Gevoelig?Op het begin iets, is natuurlijk weer wennen, maar als je steeds een klein stukje op de weg stapt worden de hoeven alleen maar harder en heb je geen ijzers meer over om over de weg te gaan (natuurlijk niet overdrijven en wel zoveel mogelijk in de berm).
-glijdt hij later dan meer? Bv op wedstrijden?Daar heb ik geen last van, als het heel glad is dan zou dat eens kunnen.
Maar ik rijdt met een paard zonder ijzers heel vaak op een vochtige wei en hij glijdt nooit uit als je de bochten niet overdreven scherp maakt, maar dit voel je vanzelf aan
-Is er kans dat zijn hoeven gaan brokkelen?Op het begin iets want die gaten van de nagels moeten er natuurlijk uigroeien, als die eruit zijn niet meer

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:25

Bedankt voor alle antwoorden!