Fenegriek bij gierende adem/hoest?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Fenegriek bij gierende adem/hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 12:00

Mijn paard heeft de laatste 1,5 week dat ze in galop "gierend" ademd als ze werkt.
De laatste paar keren dat ik reed ging het gierende over in een hoest/bries. Er zit haar dus duidelijk wat slijm? dwars. Het gierende ademen en hoesten doet ze alleen in de galop, ze trekt me helemaal uit m'n zadel, als we weer draven hoest ze nog een keer en dan is het over, Als ze blijft galopperen blijft ze ook lang door hoesten.
Ze heeft rond de tijd dat het gierende ademen begon ook wat dikke klieren gehad, dus ga ik er vanuit dat ze een virusje heeft ofzo.. Ik heb haar toen ook getempt en dat was normaal, haar gedrag is verder ook normaal.

Moet ik dit nog even aan kijken, (Ik ga donderdag een week weg, ze heeft dan even vakantie)
dat ze misschien wat kan "uitzieken" of zal ik gewoon een pot Fenegriek halen?

twinducklin

Re: Fenegriek bij gierende adem/hoest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:02

Ik zou eerder even de dierenarts laten luisteren. Met de longen moet je voorzichtig zijn, voor je het weet zit je met iets chronisch..

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 12:04

hmm daar zit ook wat in! daar had ik nog niet aan gedacht..

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:10

Meteen de dierenarts bellen.. in ieder geval voor advies..

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:56

Zoals al gezegd zou even de DA bellen. Verder is fenegriek een middel van baat het niet schaadt het niet, maar verwacht er geen wonderen van.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:04

Als mijn paard die verschijnselen vertoonde had ik na èèn dag de dierenarts al gebeld en zeker niet doorgereden. In jouw situatie zou ik nu zeker de dierenarts bellen en niet meer gaan aanmodderen met fenegriek, daarvoor heb je (vlgs mij) al te lang gewacht. Hoesten is bij een paard is een serieuze en ernstig te nemen klacht. Voor je er erg in hebt zijn ze dampig. Niet meer rijden en de dierenarts bellen dus.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:09

Ik zou denk even de dierenarts bellen. Dan weet je in iedergeval wat ze heeft.
Bedoel je eigenlijk foenegriek dat gebruiken wij ook weleens maar dat is bij een paard waarvan we weten dat ze gevoelige luchtwegen heeft en die krijgt het gewoon al door der eten heen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 20:24

Ja, fenegriek, waarom dat ineens foenegriek moest gaan heten weet ik ook niet, maar het is in ieder geval hetzelfde spul.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:02

Foenegriek verhoogd de weerstand van de luchtwegen maar geneest het absoluut niet. Zou er even naar laten kijken en niet meer belasten.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 23:45

Ze hoest alleen na een tijdje galopperen, en dan bedoel ik niet in een basis galopje, maar echt in het werken, ze staat zeker niet de hele dag te hoesten of zwaar te ademen. Heb haar vandaag even aan de longe gehad en vandaag hoorde ik niets en hoestte ze ook niet. Vrijdag hoestte ze wel, en daarvoor ook een paar dagen niet...
Morgen bel ik even met de DA.. Hoorde vanmiddag ook een ander paard op stal hoesten..

Ze heeft namelijk eerder fenegriek gehad tegen hoesten en dat werkte erg goed, maar dat was een andere hoest.
Laatst bijgewerkt door Stacy S op 17-08-08 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 23:51

Merlijn schreef:
Als mijn paard die verschijnselen vertoonde had ik na èèn dag de dierenarts al gebeld en zeker niet doorgereden. In jouw situatie zou ik nu zeker de dierenarts bellen en niet meer gaan aanmodderen met fenegriek, daarvoor heb je (vlgs mij) al te lang gewacht. Hoesten is bij een paard is een serieuze en ernstig te nemen klacht. Voor je er erg in hebt zijn ze dampig. Niet meer rijden en de dierenarts bellen dus.

Als ik mijn paard aan het werk zet maakt ze allemaal soorten geluiden, dan bel ik niet meteen een DA..

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 09:38

De DA komt dinsdagmiddag.. even afwachten dus..

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:29

Stacy S schreef:
Merlijn schreef:

Als ik mijn paard aan het werk zet maakt ze allemaal soorten geluiden, dan bel ik niet meteen een DA..

Je had het toch over hoesten? Zelfs over gierend adem halen. Dat valt toch niet onder allemaal soorten geluiden?
Wat ik alleen maar wilde zeggen is dat hoesten vaak te licht wordt opgevat en je dan blijft zitten met een (meer of minder) dampig paard. Daarom kun je het beste, als ze hoesten ze niet meer (hard) laten werken en de dierenarts de longen laten beluisteren. Dan pas weet je zeker of het verstandig is om gewoon door te gaan.

Stacy S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 11:10

Nou de dierenarts is geweest, en het zijn gelukkig niet haar longen, die waren helemaal goed!
Haar klieren bij de keel waren ook weer wat opgezet en het hoesten komt dus uit de keel. Waarschijnlijk heeft ze een ontsteking oid in haar keel. De klieren waren ook wat pijnlijk, de DA kon de hoest alleen niet opwekken...
Ze heeft een antibiotica-poeder gekregen, ze kon ook injecties krijgen maar we hebben voor een poeder gekozen vanwege haar karakter.. Tong uitsteken Knipoog
Ik ga zometeen nog een weekje weg, Dilayla heeft dan lekker vakantie en dan kan ze lekker bijkomen en uitzieken... Ja