revalidatie na spierbevangen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spiritoes

revalidatie na spierbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 08:05

Graag zou ik van jullie de ervaringen weten wat jullie hebben gedaan in opbouw na spierbevangenheid?

Zal een kleine up-date geven van mijn verhaal :

Vorige week zaterdag was ik mijn hengst aan het rijden en trainen. Hij voelde al een paar dagen super aan, lekker los in zijn lijf en lekker werkwillig. Na het rijden heb ik hem afgezadeld en wilde hem aan de hand lekker uitstappen. Na een paar passen genomen te hebben bleef hij ineens staan en wilde geen stap meer verzetten. Hij was wel nat van het werk ( het was ook warm) maar verder eigenlijk geen bijzondere dingen. Hij wilde niets meer Huilen Alleen nog achteruit en rondjes draaien om zijn achterhand, stond te schrapen met zijn voorbenen en ondertussen met zijn oortjes op stokjes om zich heen te kijken en te hinneken.

Heb dus gelijk de dierenarts gebeld en die zou komen Boos! Boos! Na 2,5 uur was ze er en op het moment dat zij aankwam ging hij net weer een eerste stap zetten. Ze heeft hem helemaal nagekeken en dacht toch aan een verzuring Huilen Er werd bloed afgenomen en hij kreeg een pijnstiller en neutradex. Sávonds belde ze mij op om te vertellen dat hij behoorlijk hoge waardes had en dat hij erg spierbevangen was Huilen Huilen

Nu kwam ik de Maandag erna tot de ontdekking dat hij een verdikking op zijn Hamstring had zitten en Dinsdag's heeft de dierenarts hier een echo van gemaakt. Hij was het dus met mij eens dat zijn hamstring onzuiverheden vertoonde en kleine bloeduitstortingen had. Gelijk weer bloed afgenomen, want dit zou inhouden dat zijn waardes nu extreem weer gezakt zouden moeten zijn als het om een acute spierbevangenheid zou gaan! Nu gaan we over 4 weken weer bloed afnemen om te kijken hoe de waardes nu zijn.

Mijn vraag: Hoe hebben jullie het werk weer opgebouwd na spierbevangen geweest te zijn en in wat voor tijdsbestek? Ik weet dat de warming-up en cooling-down erg belangrijk zijn. Maar hoe deden jullie dit verder?

spiritoes

Re: revalidatie na spierbevangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 07:14

Niemand ???

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:57

mijn paard is ook eens spierbevangen geweest. Hij heeft toen een dag of 3 a 4 op stal gestaan en mocht er niet uit. Ook kreeg hij heel weinig voer. De dagen erna, heel rustig een rondje om de stal wandelen en zo langzaam uitgebreid. Ik weet niet meer na hoeveel dagen ik er weer op ging, maar dat ging op dezelfde manier; een rondje in de bak stappen en weer op stal. Zo ook dit werk rustig uitgebreid met een paar rondjes extra per keer. Ik deed het rustig aan, liever een dag teveel stappen dan weer spierbevangen.
Kan je dierenarts niet helpen met een opbouwschema?

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:01

Zo heb ik het ook gedaan zoals diegene hierboven.
Eerst paar dagen op stal met niet veel eten idd en daarna rustig stappen. En zo steeds opbouwen met een paar minuten langer stappen, toen die het stappen goed deed aan de longe en daar het draven opbouwen en zo ook verder in de galop. Dat zo een tijdje gedaan en toen pas erop. En dat ook eerst een kwartiertje en zo dat ook weer opbouwen met 10 minuten elke keer. Ik weet wel dat ik zeker een maand of zelfs wel meer *is 2 jaar geleden dus weet het niet echt meer* om hem weer helemaal de oude te hebben.
Iig succes en sterkte!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:50

Ik heb mijn paard destijds gewoon helemaal op rust gezet. Lekkere warme deken op en de paddock in zodat ze zelf kon bepalen of ze wou lopen.
Verder moet je de suikers in het voer laag houden, liefst koolhydraten (suiker en zetmeel) onder de 10%. Dan kom je dus automatisch in voeders voor hoefbevangen/insuline resistente paarden. Bijv. Dodson and Horrel Safe and Sound, of Marstall Vito. Voor de energie kun je dan extra olie toevoegen.