Kreupele jaarling.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Kreupele jaarling.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 18:24

Ik heb mijn 2 jaarlingen in de wei staan. Nu kwam ik er vanmiddag en toen bleef mijn Fries staan. Toen ik er naar toe liep zag ik dat 'ie zijn achterbeen optilde en niet wilde lopen. Zijn linker achterbeen was boven de hoef een beetje dikker, ik heb hem toen naar de was plaats mee genomen. Waar een waterslang ligt. Zijn been was niet warm. Ik heb de DA gebeld die vertelde me dat ik het moest koelen. Ik heb toen zijn been een poos af gespoten met koud water, daarna ging het wel beter. Hij liep erg voorzichtig (mank) weg, en begon weer te grazen.
Toen denderde mijn andere jaarling op hem af en begon hem te bijten en te ouwehoeren, de fries was aan het kauwen. Echt heel erg zielig.
Nu heb ik 2 vragen is het verstandig om de wei in 2-en te delen, zodat ze elkaar wel zien maar niet meer kunnen bijten op elkaar?
En is het niet zo dat je een warm been moet af spuiten? Of kan dit ook met alleen een dik been?

geerke

Re: Kreupele jaarling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:29

het lijkt mij beter ze even appart te zetten,zo heb je kans dat hij het niet forceerd..afspuiten is goed,als het met een paar dagen niet beter is even de da laten komen en misschien een kuurtje but geven,het nadeel van but is wel dat het ook een pijnstiller is,dus de "natuurlijke"waarschuwer pijn,is dan even weg,dus kans op forceren is dan weer aanwezig..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:36

Ik zou ze zeker even uit elkaar halen. Die ene begrijpt echt niet dat hij zijn maatje even met rust moet laten.Op deze manier overbelast hij het zeker en dat komt de genezing niet ten goede.
Afspuiten kan geen kwaad maar heb je zijn temperatuur al opgenomen het kan ook een ontsteking worden(hoewel de plek dan eigenlijk warm zou moeten zijn).
Als het met een paar dagen niet verbeterd (of zelfs verslechterd) zou ik zeker de veearts even laten komen.
Succes.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 20:16

Dank je wel, morgen dan ga ik ze apart zetten( ik moet hogere paaltjes en dtevig draad halen!). Hopelijk worden ze niet helemaal dol en breken ze uit.
Vandaag was zijn been wel minder dik, maar hij liep er nog niet van harte op.