Mijn paard heeft ruim 3 weken terug ernstige zandkoliek en gaskoliek gehad.
Te lezen in dit topic: [MD] Mijn arme paardje heel erg zandverstopping / zandkoliek
De dierenarts is meerdere keren langsgeweest en uiteindelijk is het goed gekomen.
Ze was na 3 dagen ernstig ziek zijn (lees: heleboel koliekaanvallen) heel erg afgevallen en erg mager geworden.
De dag na haar laatste aanval liep ze achter wat onregelmatig, vanuit de heup/rug.
Volgens de dierenarts was dit logisch omdat ze gewoon 3 dagen lang verkrampt heeft gelegen, ontzettend afkoelde (ze had zelfs een 0 grams winterdeken op 's nachts buiten omdat ze zich niet warm kon houden), haar spieren aangespannen heeft in de aanvallen etc.
De week erna kwam de hoefsmid voor de paarden en heeft haar ook bij gewerkt. Voorzichtig natuurlijk achter, niet te hoog voetje opgetild en op een makkelijkere manier, maar ging eigenlijk prima want heel veel last had ze er niet van.
Nu vind ik haar de laatste dagen wel heel erg stijf lopen.... In de paddock en weide loopt ze redelijk goed, maar op de stenen loopt ze harstikke kort en stijf op alle vier de benen.
Heb het even aangezien want dacht dat het nog nasleep zou zijn van haar ziekte. Volgens de dierenarts zou ze er nog wel een tijdje last van houden.
Ze is verder fit, vrolijk, speelt ook wel (galopje en een bokje), eet goed.
Medicijnen die ze van de dierenarts heeft gehad: Buscopan + pijnstiller + kuur psyllium
Voeding per dag:
Zo veel mogelijk ruwvoer in de vorm van hooi
2x daags muesli (subli zonder) halve biksschep denk ik? (wij werken met kleine maatschepjes)
Grote scheut lijnzaadolie
Mix van allerlei kruiden, o.a. paardebloem, brandnetel, kleefkruid, kamille 30 gram
Knoflookgranulaat 10 gram
Ijslands zeewier 2 theelepels
Probiotica 1 maatschepje
2x in de week grote schep gekookte lijnzaad + geweekte zemelen
Ze staat 24 uur buiten in een groepje van 4.
Hebben een ruime paddock + groot deel op stenen (vlakke ondergrond).
Wanneer het weer het toelaat gaan ze op de weide.
Hoefsmid is inmiddels gebeld en die komt kijken. Met hem beslis ik dan of we de dierenarts moeten laten komen of niet, ik laat hem eerst de hoeven bekijken.
Toch ben ik benieuwd of mensen wat in dit verhaal herkennen met hun eigen koliekpaard of dat iemand weet waar de oorzaak anders zou liggen.
Ze is ruim 4 jaar, 3/4 maanden terug 2 x onder het zadel geweest waarvan gewoon zitten, ben haar nog onder het zadel aan het opleren. De laatste tijd niks gedaan vanwege de koliek dus.