Dit is ons pas van de week opgevallen.
Het paard staat nu ongeveer 3 maanden hier op stal.
Wie kan ons vertellen wat het is etc?
voor

achter

alle 4 de benen
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Downhill schreef:Hoef en kan je niets aan doen. Vooral jonge paarden hebben dat omdat de hoef ook nog in de breedte groeit. Er zijn uitzonderingen. Hoe oud is je paardje?
Groeit er vanzelf weer uit. Bij twijfel over kreupelheid zou ik je smid even bellen.
marleen_usar schreef:Kan een kneuzing zijn.
Nu is de oude hoef weer plaats aan t maken voor een nieuwe, gezonde hoef
MysticTinker schreef:Een hoef groeit ongeveer 1 cm per maand, dus dan kun je ongeveer uitrekenen wanneer die rode streep is ontstaan. Zal rond die stalwisseling zijn geweest. En zo'n strepen komen meestal door verkeerd voer, ziekte, of andere grote veranderingen. Het is goed mogelijk dat je paard op die nieuwe stal ineens ander voer kreeg, of ineens op een volle wei kwam.
Maar als je paard verder niet kreupel of gevoelig loopt is het niet zo'n probleem. En dat had je dan 3 maanden geleden moeten merkenNu is de oude hoef weer plaats aan t maken voor een nieuwe, gezonde hoef
crossmonster schreef:Hou het goed in de gaten, ik denk niet dat het hoefbevangenheid is, maar het kan wel. En eenmaal hoefbevangen komen ze er nooit meer helemaal van af. Dat wil dus zeggen dat je erg moet opletten met voeding.
Splash_ schreef:marleen_usar schreef:Kan een kneuzing zijn.
Wel een oude waarschijnlijk.
Lenneke_ schreef:Ergens een verstoring in de hoefgroei. Kan komen door overbelasting, stoten, hoefbevangen, ziekte, te lange hoeven, grote verandering in voer en/of huisvesting...
Anouar heeft het altijd na een endurance wedstrijd, er komt dan teveel kracht op de hoeven wat ze eigelijk niet aankunnen.
Lenneke_ schreef:Waarschijnlijk hebben alle vier de hoeven het, maar de andere twee zijn zwart, dus zie je het niet.
Kneuzing door 'geweld' van buitenaf is dan niet waarschijnlijk. Hoefbevangen lijkt me ook niet, dus het meest waarschijnlijke is dan door de verandering van leefomgeving/leefgewoontes. En dat kan wel kloppen.
Downhill schreef:Engelina is weer gerustgesteld![]()
![]()
Mocht ze toch kreupel lopen in de draf, dan maar gewoon de smid bellen.
Maar ik denk dat het niets ernstigs is.
Lenneke_ schreef:Ergens een verstoring in de hoefgroei. Kan komen door overbelasting, stoten, hoefbevangen, ziekte, te lange hoeven, grote verandering in voer en/of huisvesting...
Anouar heeft het altijd na een endurance wedstrijd, er komt dan teveel kracht op de hoeven wat ze eigelijk niet aankunnen.
Arabesk schreef:Lenneke_ schreef:Ergens een verstoring in de hoefgroei. Kan komen door overbelasting, stoten, hoefbevangen, ziekte, te lange hoeven, grote verandering in voer en/of huisvesting...
dat zou toch te denken moeten geven....