hoefzweer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiwii

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:16

hoi ,

ik heb een vraag,
gisteren is bij ons de veearts geweest want mijn paard liep dus kreupel,
en jah hoor hij had een zweertje in zen hoef,
nou is die opengemaakt en de veearts zei dat ik hem vandaag terug zou kunnen rijden , dus ik haal hem vandaag van stal..
Jah en wat denk je hij loopt nog erger kreupel als gisteren ?
Hoe kan dat en wat moet ik er aandoen ik hem hem al schoon gemaakt en wou hem in de soda zetten maar dat liet hij niet toe..
hoe kan ik dit het beste oplossen ,

Kim

Naranga

Re: hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:21

toch zorgen dat je er soda op krijgt, als met een emmer niet lukt kun je ook een plastic zak vullen met watten en soda en die om zn hoef binden, daar dan lauwwarm water bij gieten en lekker laten weken.
Sowieso vind ik t wat raar dat je gelijk weer mocht rijden, hoefzweer duurt toch meestal enige dagen. Heb je een goede smid? Die kun je er ook even naar laten kijken, of bel je da nog een keer.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:23

Of in de zuurkool en als die het niet toelaat moet je het even proberen met een gewone zak.
Je hebt ook speciale hoefzakken..

kiwii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:26

oke , Jah ik heb rob van nassau ( smid) maar die kan ik maandag avond pas bereiken ,dan zal ik dat vanavond eens proberen met die zak <

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:27

een paar maanden geleden heeft mijn paard ook een hoefzweer gehaad,was de aller eerste keer dat ze dat kreeg.
ineens na het rijden stond ze op 3 benen!!!
veearts gebeld,en die zag gelijk dat het om een zweer ging,ik dacht iets veel ergers.
hij klopte er met zijn hamer op,en ze sprong een gat in de lucht,zo zeer dat het deed.
hij open gemaakt,en het bleek gelukkig maar een heel kleintje te zijn,pas als het helemaal genezen was,mocht ik weer gaan rijden,heeft toch nog bijna twee weken geduurd,voordat ze weer helemaal recht liep,2 tot 3 keer per dag in een emmer met bio tex gezet,ze bleef er gelukkig wel goed in staan.
wat je kan probeeren is dat als je haar been in de emmer wilt zetten dat je dan daarna een ander been optild,moet je denk wel met zijn tweeen voor zijn,anders is ze je te snel af denk.
goed schoon houden,en het liefst de hele dag op de wei houden.
komt allemaal weer goed,maar heeft wel zn tijd nodig.
succes.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:43

Als je je paard ong 2/3 x per dag in de soda zet, is het vaaak na 2/3 dagen weer over, tenminste bij mijn pony altijd, ze heeft dit redelijk vaak.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:06

Toen mijn verzorgpaard hoefzweer had (ze liep tijdens het rijden ineens stokkreupel) moest een paar dagen in een emmer met soda weken (daar was ze allergisch voor Rolleyes )

Uiteindelijk opgelost met een andere oplossing, na een weekje ongeveer kon ik haar rustig longeren en daarna weer rustig rijden.