Hunterijzer, nieuwe mode?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Hunterijzer, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 09:58

Ik zie de laatste tijd steeds meer paarden waar een hunterijzer onder geslagen is.

Wat zijn de voor- en nadelen van dit beslag?
Wat zijn de beweegredenen van een hoefsmid om er zo'n ijzer onder slaat tov normaal beslag?
Zijn er onder de bokkers ook mensen die hun paard een hunterijzer onder hebben laten leggen en hoe bevalt dat?

Ben benieuwd naar de ervaringen van andere bokkers met dit beslag.

Reacties over blootsvoets en hoefschoenen zijn niet nodig en niet gewenst, daar vraag ik niet om.

giotto

Re: Hunterijzer, nieuwe mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:27

Wat bedoel je met hunterijzers?Ben niet echt mee...

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:02

Dat zijn aluminium ijzers. Het doel is de knieactie te verminderen.
Het wordt veel gebruikt bij Hunters in Amerika.

De nadelen: Ijzers slijten sneller, dus elke vier weken opnieuw beslaan - De ijzers zijn duurder- De hoef slijt harder van een aluminium ijzer.

Zo heel af en toe laten wij paarden/hunter op lichte ijzers zetten. De enige reden is dat er (hunter) klanten komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 11:31

Toch vind ik het dan apart dat ik ook paarden mee in de dressuurring zie. Daar is dat knietje juist wel gewenst.

D'r moet dus nog wel een ander voordeel zijn denk ik.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:27

Ahhh,aluminium ijzers...die ken ik ook... Lachen
Inderdaad om de knieactie te verminderen en de paarden lager over de grond te laten draven en het voorbeen sneller weg te krijgen...

Ik weet ook dat ze veel bij dressuurpaarden gebruikt worden.Dat zal dan ook wel zijn om de draf er op één of andere manier beter uit te krijgen...

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:03

Anne_GTI schreef:
Toch vind ik het dan apart dat ik ook paarden mee in de dressuurring zie. Daar is dat knietje juist wel gewenst.

D'r moet dus nog wel een ander voordeel zijn denk ik.

Wat daar de reden van is weet ik niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 07:13

Ik heb een dressuurpaard op een hunterijzer gehad en dat was een jaar of 10 geleden dus van mode was toen geen sprake.
Heb er zelf voor gekozen omdat dit paard van zichzelf al heel veel knie had en eigenlijk zonder ijzer makkelijker en beter bewoog dan met maar op een gegeven moment wilde ik toch de mogelijkheid hebben om schroeven in te draaien.
Later hebben we hem alleen achter op ijzers gezet en voor zonder laten lopen dat was voor hem toch makkelijker.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:45

Lachen Ze schoppen ze d'r niet zo gauw af, dat was de belangrijkste reden...