Paard kan niet opstaan..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

S_haron

Paard kan niet opstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 20:42

Hallo,

Mijn ruin van 27 heeft de laatste tijd heel veel moeite met opstaan, z'n grootste hobby is om lekker in het zand te rollen.
Hij rolt dan ook alle kanten uit.. Maar als hij op wil staan dan gaat hij zitten als een soort van hond en kan dan zelf heel moeilijk opstaan..hij zit ook steeds te kreunen en je ziet aan hem dat hij het echt niet prettig vind. Als ik naar hem toe loop en even in m'n handen klap dan kan hij met veel moeite uit eindelijk wel opstaan.

Iedereen vind het altijd heel schattig,
maar ik heb meer het gevoel dat er iets mis is.. Kan iemand mij zeggen wat dit kan betekenen of ervaringen delen?

_00_0

Re: Paard kan niet opstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:44

Heeft hij misschien moeite met ademen? Mijn ruin kon niet meer opstaan toen hij ademhalingsproblemen had Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:45

Zou hem even laten nakijken door een Dierenarts. Kan zijn dat hij last heeft van zijn gewrichten of dat er andere lichamelijke klachten zijn. Het is natuurlijk niet normaal dat hij moeilijk opstaat.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:47

Ouderdom???
Lijkt mij het meest logische, maar ken je paard verder niet..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:49

Waarschijnlijk is het gewoon de leeftijd...paardje is echt al oud Knipoog
Wij hebben een manegepony gehad die in de 50 was en kon ook niet meer zelfstandig opstaan, die hielp ik altijd een handje door het halster vast te pakken en mee omhoog te hijsen.
Dit arme beestje hebben we op een ochtend in de stal gevonden, ze lag en kon niet meer staan en hebben haar terplekke in moeten laten slapen...

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 11:37

Jaa ik denk zelf ook ouderdom, maar dat is verder nergens in terug te zien, we rijden nog gewoon op niveau, hij heeft er nog zin in! Het lijkt zelfs of hij in z'n 2e pubertijd zit.. Zo levendig en nergens last van! Ik ga hem idd even laten nakijken door de dierenarts, hij gaat de laatste dagen ook steeds in plashouding staatn, hij schopt naar z'n buik en loopt te flemen, zat misschien te denken aan koliek!?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:40

Als je echt koliek vermoed, dan kan je het beste nu gelijk de dierenarts bellen en zijn klachten voorleggen en laten komen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:43

Ik zou ook inderdaad de dierenarts laten kijken.
Straks staat hij helemaal niet meer op.

Zo vond ik een paar maanden geleden het paard van mijn stalgenoot in de wei, ze kon zitten, maar niet meer opstaan, ook niet met hulp. Het leek wel of ze verlamd was, maar 100% was dat niet. Constant draaide ze om haar eigen as en viel weer naar, dat was echt een heel naar gezicht.
Snel de dierenarts gebeld, maar omdat ze op die plek helemaal niets konden doen, is er besloten het paard in te laten slapen.
Niet dat ik je bang wil maken, maar wees wel alert!

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:44

Valt vast wel mee, ouderdom komt met gebreken. Menig paard zal jaloers zijn om op 27 jarige leeftijd er nog te zijn.