Hooivraagje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

giotto

Hooivraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 19:33

Ik heb een vraagje...

Kan er iemand mij vertellen hoeveel kilo hooi een paard van 1.68m ongeveer moet krijgen per dag?
En hoeveel voeren jullie van een groot pak hooi per dag?Hoeveel schijven?

Heb een beetje discusie gehad met staleigenaar dat volgens mij mijn paard van hem genoeg hooi krijgt om een gemiddeld konijn mee te onderhouden... Boos!
Hij vind dat m'n paard genoeg krijgt omdat hij volgens hem niet te mager is.
Hij is ook niet te mager maar hij staat eigenlijk zo juist kantje boordje...niet te mager en zeker ook niet te dik...

Maar ik heb liever dat hij veel meer hooi krijgt en dat hij iets te dik de winter ingaat...het is al niet simpel om hem op gewicht te houden...

Als ik ongeveer weet hoeveel kilo hooi hij zou moeten krijgen kan ik dat tegen staleigenaar zeggen en eens wegen wat hij hem nu geeft...

Nicole85

Re: Hooivraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:36

Ik vind dat een paard onbeperkt hooi moet krijgen. Van een groot pak hooi is dat zeker 3 kwart plak tot hele plak per dag.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 19:49

Ik vind ook dat een paard onbeperkt hooi moet krijgen.
Normaalgezien krijgen ze 2x per dag hooi in de pensionstal waar ik sta maar vanaf volgende maand krijgt die van mij elke keer als z'n hooi op is nieuw hooi bij...moet er wel voor bijbetalen maar dat heb ik er voor over.

Maar ik zou graag weten hoeveel kilo het ongeveer is dat je zeker moet voederen...

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:22

Ik weet van kleine pakjes, dat 1 plak een kilo of 2 is.
Daar voer ik in de winter 5 plakken van bij (=10 kilo) en in de zomer zal dat 3-4 (6-8 kilo) plakken zijn ( + gras).

Ik heb een "arabier" (87,5%)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:25

Een paard heeft mínimaal 1 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Maar beter nog (zeker bij magere paardjes) 2 kg hooi per 100 kg..
Dan zit je aan 5 tot 10 kg voor een paard van 500 kg.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:00

Vertel je staleigenaar maar eens dat paarden aangepast zijn om continu ruwvoer op te nemen en dat een paard maagzweren krijgt wanneer er te weinig/ niet continu ruwvoer gegeven wordt. Oftewel: gewoon onbeperkt ruwvoer geven!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:35

Mijn Haflingers en KWPNer krijgen geen brokken bijgevoerd en staan overdag in de paddock. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en als ik dit omreken in wat ze opeten eten ze met z'n 3en ongeveer 1 1/2 baal per dag op.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 19:46

Hmm...wij hebben een ruif en hooinetten...voor een groot paard wordt dat in de winter minimaal 3x daags volgepropt en bij magere paarden wordt er tussendoor ook nog wat ingekiepert.
Het volume staat ongeveer gelijk aan 1,5 tot 2 goedgevulde kruiwagens per keer.
In de zomer 2x daags maar dan wordt er ook nog 1 á 2 x p/d een arm hooi in het land gemikt,het is een knabbelwei dus grote paarden krijgen ook daar nog wat.

De kwaliteit van het hooi is ook erg belangrijk,graszaad hooi van uitmuntende kwaliteit kun je bij zo'n groot paard bijna onbeperkt voeren.
Gewoon hooi zoveel als ik eerder noemde.

Mijn stalhouder houd niet van scharminkels en vind goed hooi en genoeg hooi erg belangrijk,en dat krijgen ze dan ook.Ze moeten voldoende ruwvoer binnen krijgen anders komen er problemen,een paard is er immers op gebouwd om de gehele dag te knabbelen en af en toe een tukje tussendoor Knipoog