Bij mij staan de paarden dag en nacht het helle jaar op het land. In de zomer hadden we veel gras dus Zijn we gestopt met hooi voeren, ze hadden aan gras genoeg. Later heb ik ze nog een pluk hooi gedaan toen het hard regende en ze maar stonden te schuilen en niets aan het doen waren. Maar 2 verslikte zich en toen kwam het in de luchtpijp Een mens kan dat ophoesten maar bij een paard gaat dat moeilijker. 1 kwam er zelf weer over heen de andere moetsen we een slang in zijn keel steken zodat het los kwam te zitten en gelukkig hielp dit.
Maar hoe moet ik dat nou doen als ik ze weer hooi bij ga voeren? Wil het niet nog eens mee maken wand het was echt eng er ging er een liggen en kreeg geen lucht meer. Heb eerder een paard gekent die te gulzig ad dus moesten we heel hard over de keel vrijven en dit wou ook nog wel eens helpen.
Tja, aan verslikken is niet zoveel te doen. De een heeft het sneller dan de ander. Het komt meestal omdat je paard dan te snel eet. Misschien een teken dat er te weinig gras voorhanden was? Kies in ieder geval voor grof, stengelig hooi.
mijn paard heeft dat ook snel (inmiddels al 3x slokdarmverstopping gehad), en ook vooral bij de overgang van gras naar hooi. Hij krijgt nu al een aantal jaar nathooi en eigenlijk (klopt het even af) gaat dat prima. Omdat mijn paard het dus al vaker heeft gehad, krijgt hij geen droog hooi meer, maar voor jouw paard is het misschien een optie om langzaam het hooi steeds droger te voeren. De verstopping heeft te maken met de hoeveelheid speeksel die wordt aangemaakt, voor gras hebben ze in verhouding minder speeksel nodig dan voor hooi...