Jeuk over het gehele Paardenlichaam

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meisje333

Jeuk over het gehele Paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:49

Hallo Allemaal,

Ik heb een 3-jarige ruin die over zijn gehele lichaam jeuk heeft.
Hij schuurt aan zijn manen en staart maar ook met zijn gehele lijf staat hij tegen de wand te schuren en met zijn tanden krabt hij helemaal kale plekken op zijn kont.
Een paar weken geleden is de dierenarts langs geweest en heb ik op advies een eczeem deken omgedaan bij hem, hij is gewassen met anti-eczeem schampoo, ingesmeerd met anti-eczeem lotion en voor de zekerheid ook nog gewassen met Imaverol.
Het ging na een spuit cortisol wel beter met hem, maar na een paar dagen is hij toch weer gaan schuren.
Vandaag heb ik weer contact gehad met mijn dierenarts en we denken toch meer aan een allergie dan aan staart- en maneneczeem.

Hij heeft hiervoor gestaan op de wei met een schuilstal waar vlas in lag en hij kreeg gewoon droog hooi en pavo podo grow biks. Sinds Mei staat hij op stal, daar ligt stro op de bodem en krijgt hij voordroogkuil en pavo condition plus biks.

Heeft iemand enig idee waar zijn jeuk vandaan zou kunnen komen??????????
Heeft iemand een paard met een soortgelijk probleem, en zo ja hoe hebben jullie het opgelost?????

Inoterry

Re: Jeuk over het gehele Paardenlichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:22

Mijn vorige paard had in de zomer ook jeuk over haar hele lichaam, vooral als de zon scheen. Het eerste jaar dat ze het had dachten we nog aan een schimmelinfectie, het tweede jaar was het wel duidelijk dat dat het probleem niet was. Ze had soms zulke erge jeukaanvallen dat ze zich spontaan tegen de wand van haar box en op de grond liet vallen. Het vermoeden van de DA was dat het paard allergies was voor UV, omdat het op zonnige dagen duidelijk erger was.
Verder dan regelmatig een spuit tegen de jeuk geven ben ik alleen niet gekomen. Het was het tweede jaar al duidelijk dat ze ook hele zware voorbeenartrose had en daar waren we van alles voor aan het uitproberen, helaas zonder resultaat.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:59

Negro had het ook...

Hier hebben we na 4 zomers de truuk gevonden...

Paard wordt niet meer gedouched (enkel nog de onderbenen) en voorts krijgt hij TRI TEC 13 over zich gespoten 1x/week...en het gaat voor 90% beter...

Succes bij jouw paard !

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 21:28

Chikiboy schreef:
Negro had het ook...

Hier hebben we na 4 zomers de truuk gevonden...

Paard wordt niet meer gedouched (enkel nog de onderbenen) en voorts krijgt hij TRI TEC 13 over zich gespoten 1x/week...en het gaat voor 90% beter...

Succes bij jouw paard !

Wat is TRI TEC 13 voor spul?

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 06:55

Sorry is tri tec 14...google google google... Haha! http://www.kyhorse.com/store/pest/tritech.htm

Wij kopen het bij Jordens in Nederland die het naar Belgie verzenden vanwaar wij het laten overbrengen naar Spanje.

Een spray dus zoals wij voor onzelf ook gebruiken (andere samenstelling dan wel).

het komt er ook op aan om tijdig te beginnen...eens dat je paard zich begint te krabben wordt dan ook snel een gewoonte en routine...

Volgende lente spray je hem elke 10-14 dagen in voor het muggen-vliegenseizoen begint...

Nu kan je nog enkel beschermen voor de komende muggen-vliegen...maar zal je minder effectiviteit zien door de schade die hij zich al zelf heeft aangebracht door de jeuk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 06:59

een drainage kuur is mss ook wel wat om te proberen? indi reageert ook heftiger op alles als ze zooi in haar lichaam heeft wat ze niet afgevoerd krijgt...

ik geef daarom nu ook geen gewone wormenkuren meer zonder dat t echt nodig is. wel verm-x en regelmatig worm-ei-tellig door de da...

verder zou ik daarom dus juist niet constant spuiten geven tegen de jeuk. is toch weer allemaal zooi wat je in zo`n paardenlichaam spuit...

Nickysplace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:36

Mijn paard moest noodgedwongen vorig jaar verhuizen (vervelend persoon op een pension) naar een andere stalling en daar zijn de problemen begonnen. Eerst kreeg ze wat donkere schilfers op haar hoofd, zag daar toen niet zoveel kwaad in, dacht dat kwam van het halster, toen kreeg ze een vage aanval van koliek, wat wel wat vreemd was want in al die jaren had ze dat nooit gehad, maar daarna ging het los:

In 1 nacht een heel groot deel van de manen eraf geschuurd, de staart behoorlijk aangetast. Veearts erbij, oordeel: maneneczeem. Dus vliegendeken gehaald, tussen 10:00 en 16:00 uur allleen naar buiten, spulletjes gehaald om de jeuk te verlichten. Maar dit was uiteindelijk nog maar het begin van alle ellende, ze ging als een gek haar hele lichaam jeuken, tot bloedens toe, de plekken waren groter dan een A4. Heb staan janken naast mijn paard, ik wist niet wat ik moest doen. Veearts er weer bij, conclusie ze had naast het ME ook nog schimmel, wat heel vervelend was want als je schimmel hebt moet je in de zon zonder deken en met ME juist met deken. De DA heeft voor het jeuken een prik gegeven, want anders bleef van het beest niks meer over, dat hielp gelukkig wel wat, vervolgens heb ik alle dagen op het heetst van de dag haar even laten lopen zonder deken, 2 x in de week gewassen met imaverol, beslist niet vaker en alleen de plekken die besmet waren. Daarnaast heb ik ook een drainage kuur en een kuur tegen stress gebruikt. Een dikke week later heeft ze ook nog een prik gehad tegen ME dit omdat de prikken elkaar ook weer tegenwerken. Langzaam aan ging het steeds beter en uiteindelijk hebben we alle jeuk de kop in gedrukt.
Maar nu:
We zijn weer terug bij onze oude adres, het vervelende mens was weg en wij konden weer terug komen. Dit was in april, ik had mijn vliegenkleed klaar liggen voor als het weer zover was, want ja ME is blijvend. Ik kan je op dit moment vertellen dat het kleed nog helemaal niet gebruikt is en dat mijn paard ook nog geen moment geschuurd heeft. Ik heb alleen dit jaar de drainage gebruikt en verder gebruik ik helemaal niks meer. Ik was haar trouwens alleen met schoon water en gebruik ook geen middeltjes voor haar huid. Zelf persoonlijk denk ik dat het een soort stress is geweest, want waar we heen gingen is nog dichter bij zee dan waar ik nu zit. Of misschien een mesthoop die daar dicht bij het weiland ligt, heb wel eens gehoord dat ook aanleiding kan geven voor vervelende muggen waar ze dan weer allergisch voor kunnen zijn, maar wat het nu bij mijn paard is geweest? Ik hoop alleen niet dat ik dit ooit weer mee hoef te maken.

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 07:45

Ik weet van de drainage kur bij de paarden drogist vandaan en dat je bij de natuurwinkel thee kan kopen waar je zelf een drainage kur van kan maken.
Welke drainage kuren hebben jullie gegeven aan jullie paarden?

Toevallig heeft de DA ook net een wormtelling gedaan, dit om een wormbesmetting ook uit te sluiten. Ze konden geen enkel eitje vinden dus dat was ook goed.

Nickysplace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:49

Ik heb het besteld bij een bokker met de naam Josefien.
Ze kan ook d.m.v. haar onderzoek kijken wat er verder aan de hand is.
En van haar heb ik die stress kuur ook gehad.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:05

Misschien eikenbomen met rupsen in de buurt. Dit kan ook bij mens en dier verschrikkelijke jeuk veroorzaken!

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:07

Pony van me nichtje heeft ook last van jeuk, nu heb ik bij supermarkt zeezout gehaald.
kwart zak los ik op in een anderhalf literfles met water als zou opgelost is gooi ik over de pony masseer het een beetje in sinds ik dit doe heeft ze geen jeuk en groeit haar haren weer mooi aan