West-Nile virus: muggenbeet veroorzaakt encefalitis bij paar

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chikiboy

West-Nile virus: muggenbeet veroorzaakt encefalitis bij paar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 12:44

Hallo,

Ik ben erg bezorgd....voor Negro...

Hij is 13 jaar, staat bij me thuis en ik zag dat hij zijn achterpoten vreemd plaatste toen mijn ex, zijn baasje, met hem wandelde.
We hebben hem sedertdien laten rusten terwijl ik mijn paard alleen bereed.

Aanvankelijk dachten we dat het iets te maken had met de laatste beslaging (15/7/2008). De paardenDr. had erop gewezen dat hij vond dat de voeten iets rechter moesten staan en alzo werden de hoeven iets rechter gekapt.

Negro verstapte zich daarna enkele malen tot vorige week toen ik zag dat hij een vreemde gang had.

Eergisteren hebben we hem even los willen laten rondlopen (om hem te bekijken) maar daar had hij echt geen zin is...hij was niet vooruit te krijgen...
Hij stapt als een zatlap op zijn achterhand...

Met de DA gebeld en die is daarstraks gekomen...

We zijn verschoten...ondertussen heeft hij het aan de 4 poten...

Volgens de DA is het probleem neurologisch...hij heeft bloed afgenomen , hem antibiotica toegediend evenals ontstekingsremmers...

We wachten nu op de uitslag...om te beslissen wat er verder moet gebeuren...

Herkent iemand hier iets over die zwalgende gang als een dronken man ?

Het paard heeft geen koorts, eet nog even graag,...

Iemand een suggestie ? HELP mijn maatje gaat niet goed
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 11-09-08 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel gewijzigd op verzoek TS

marielle76

Re: Paard wandelt als zatlap...neurologisch...wie herkent dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:47

Er zijn diverse aandoeningen die dit gedrag bij een paard kunnen veroorzaken wacht even het bloedonderzoek af.
Ik weet uit ervaring dat er paarden zijn die langzaam met een hoop hulp weer opknappen er zijn vele mogelijkheden waarom je paard dit gedrag vertoont. Maar als het probleem echt in de hersenen zit is het natuurlijk moeilijk.

Ik wens je in ieder geval heel erg veel sterkte toe en zal je topic blijven volgen.

marielle

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:54

Ik volg je even, zag net je berichtje op het Alles Amerikaforum.

Groetjes,
Monique

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 15:00

Dank je !

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:02

ataxie?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:06

Klinkt inderdaad als ataxie. Ook bepaalde vormen van Rhinopneumonie kan atactische verschijnselen geven, maar dan zou het paard waarschijnlijk koorts moeten hebben. Is hij gevallen, vast gelegen in de stal, etc. Als je een doek over zijn hoofd/ ogen doet gaat hij dan erger zwalken of als je zijn achterbenen gekruist zet, laat hij ze dan staan. Dat zijn een aantal tests die je kan doen om te zien of het ataxie zou kunnen zijn.
Maar ik neem toch aan dat de DA dit kan concluderen! Succes en sterkte hierbij.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 15:09

Hij heeft geen enkel hoestverschijnsel en eet heel goed. Ook heeft hij geen koorts (en is gevaccineerd )

Bedankt voor het meedenken

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 16:28

Bij het nalezen op google vertoont hij idd. de verschijnselen van ataxie en idd. heeft de DA gevraagd of het paard gevallen is of hevig met de nek geslagen heeft... De paarden staan niet in een stal maar zijn 8 u per dag vrij en lopen vrij rond...wat er dan gebeurd zie ik niet natuurlijk... En tja, af en toe spelen ze samen...

Ik hoop dat de bloedwaarden uitsluitsel kunnen geven...We wachten ...

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:32

idd mijn paard heeft dit ook gehad en was idd ataxtisch pas 4 jaar en heb hem af moeten laten maken omdat mijn paard geen kraakbeen meer tussen zijn ruggen wervels had en zijn achterhand dus niet meer kon bewegen.

zie dit topic:

[PP] Vervellend bericht....:-(

Heel veel succes en ik duim voor je dat het dit niet is.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:34

Mijn vorige paard vertoonde dezelfde symptomen. Hij was te slecht om te vervoeren, dus een echte diagnose stellen was niet mogelijk. De veearts vermoedde een hersenbloeding of tumor aangezien het heel plotseling was gekomen.
Mijn paard heeft een aantal dagen prednison gekregen, totdat de bloeduitslagen binnen waren. Hieruit bleek geen ontsteking en na 5 dagen hebben we hem laten inslapen.

Mijn paard kon nauwelijks een paar stappen rechtuit lopen en kon niet meer zelfstandig gaan liggen en opstaan. Hij werd een gevaar voor zichzelf en we hebben hem laten gaan...

Maar stuur anders Yoda hier op Bokt eens een berichtje. Haar haflinger had dezelfde symptomen, maar is er wel weer aan de beterende hand.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:38

Het klinkt idd als ataxie, de beschrijving die jij omschrijft.
Mijn vorige paard heeft ook ataxie, hier kwamen we ook achter doordat hij raar zwalkte met zijn achterhand en een bezoek aan de kliniek hebben gebracht.
Al moet ik zeggen dat het bij hem niet zo extreem was als jij het omschrijft.
Mijn vorige paard had het blijkbaar al toen ik hem kocht ( wij wisten niks van de ataxie af, en de da die hem gekeurd heeft, daar laat ik me nu maar niet over uit).
Maar goed 8 maand later of zoiets kwamen we er achter, op de kliniek hebben ze me gezegd, dat hij het al langer had als dat ik hem had en ze konden me ook niet vertellen wanneer het slechter zou worden, maar wel dat het bij oudere paarden ( hij was 16 toen ik hem kocht en 17 toen er ataxie werd vastgesteld) het proces vaak langzamer gaat ( met proces bedoel ik, het slechter worden).

Ik hoop voor je dat je snel de uitslag terug hebt van de da en dat ze weten wat het paard heeft.

Bij mijn vorige paard zijn ze er overigens niet achter gekomen door de bloeduitslagen, maar ze zag het al direct toen we hem uit de trailer haalde, en nadat ze de onderzoeken had afgerond heeft ze het ''echt'' bevestigd''

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:41

Het kan een herseninfarct zijn. Klinkt als een van mijn pony's die precies hetzelfde had. Lopen... net of hij dronken was. Met medicatie is het helemaal over gegaan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:57

Heb je toevallig ander hooi of een nieuw ingezaaide weide ? Reden waarom ik h et vraag: sommige grasmengsels bevatten teveel B Lolitrem, geeft ook deze verschijnselen, hooi kun je laten onderzoeken bij TNO. Mocht je net een nieuwe levering hebben gehad- > direct iets anders gaan voeren, desnoods zakken lucerne halen.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:03

De uitslag is er...

Negro heeft het West-Nile virus, chronische infectieziekte, een encefalitische virus overgebracht door muggen.
Mijn ex, zijn baasje, is nu naar de DA...er bestaat geen andere behandeling dan een symptomatische behandeling...dus de ziekte kan niet behandeld worden (omdat ze er gewoon nog niet genoeg over weten) enkel de symptomen kunnen ze aanpakken.
Negro krijgt de komende week antibiotica en ontstekingsremmers en dan kijken we naar de evolutie;
Volgens de DA heeft Negro geen pijn

Nu ga ik even googlen op west¡nile virus ... Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:13

Dit artikel zegt genoeg...

http://www.asg.wur.nl/NL/nieuwsagenda/a ... e_loer.htm

Volgens de bloedwaarden is Negro er slecht aan toe...want de waarden zijn heel hoog en dus heeft hij de ziekte al een tijd...Spijtig dat hij niet sneller verschijnselen had...

Maar hij krijgt alle kansen op beterschap...

Naast de behandeling was ik al op zoek naar een paardenostheopaat die hier....niet te vinden is...bestaat niet.
Gisteren heb ik een mail gestuurd naar de bazen van icreo in de hoop dat één van de paardenosteopaten naar spanje wil komen.
Nu verneem ik (na even gebeld te hebben) dat ze beiden op vakantie zijn...Even nog een andere topic plaatsen dus...

Wat de ataxie aangaat...ja het zijn dezelfde verschijnselen maar onze DA heeft bevestigd dat onze paarden elke 6 maanden gevaccineerd worden tegen het rhinovirus zodat ataxie uitgesloten is.

Ik hou jullie op de hoogte en als jullie een paardenosteopaat kennen die graag vliegt...
Laatst bijgewerkt door Chikiboy op 14-08-08 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:16

Heel veel sterkte, als ik jou was zou ik ook even googlen op amerikaanse paardensites, daar komt het vaker voor, volgens mij bestaat er in amerika ook een enting voor.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:29

Ja daar was ik ott al mee bezig Ach gut

http://www.michigan.gov/documents/MDA_W ... 8938_7.pdf

dit verklaart veel...doordat hij alle tekenen vertoont en de ziekte bij hem volledig doorgebroken is...is het vrijwel zeker dat, zelfs al komt hij erdoor, hij blijvende CNS schade zal hebben...

Ik lees verder Huilen

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:24

T Baasje is net terug van bij de DA....met antibiotica en corticoiden en ontstekingsremmers.

Prognose tot herstel: slecht
Overlevingsprognose: slecht

Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:35

Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijd, zou willen dat ik iets meer kon doen, wij allemaal denk ik.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:53

sterkte.. No Cheer

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:56

Wat een slecht bericht zeg!

Ik hoop dat hij er ondanks alles toch bovenop komt!

Chikiboy schreef:
Wat de ataxie aangaat...ja het zijn dezelfde verschijnselen maar onze DA heeft bevestigd dat onze paarden elke 6 maanden gevaccineerd worden tegen het rhinovirus zodat ataxie uitgesloten is.

Even offtopic, Ataxie hoeft niet alleen van het rhinovirus te komen, en rhino is in meerdere groepen te verdelen, waarvan je zeker tegen 1 niet kan enten.
Maar goed dat is wel heel offtopic.

In ieder geval veel sterkte met het beter maken van Negro, ik zal duimen op een goede afloop! Ach gut

marielle76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:40

Heel erg veel sterkte met het slechte nieuws.

Ik leef met je mee en zal voor je duimen!!!

mariel

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:52

Heel veel sterkte met je paardje. Ik vind het West-Nijl virus een enge ziekte, ik had er eerder wat over gelezen en ik hoop dat je paardje er ondanks de slechte prognose weer boven op komt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:50

Chikiboy schreef:
T Baasje is net terug van bij de DA....met antibiotica en corticoiden en ontstekingsremmers.

Prognose tot herstel: slecht
Overlevingsprognose: slecht

Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Ach gut Wat afschuwelijk

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:59

jeetje wat afschuwelijk! veel sterkte!