paard zit vast in rug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cindy_lover

paard zit vast in rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 17:57

hoihoi!!

Ik heb mijn paard vorige week een paar daagjes vrij gegeven, daarvoor ging alles goed en gebruikte ze haar rug en achterhand ook goed.
Sinds die paar daagjes vrij zit ze helemaal vast in dr rug, ze gooit haar hoofd zo hoog mogelijk de lucht in en kan zich echt helemaal niet meer ontspannen..
Het zadel past goed en ze heeft verder ook geen pijn in dr rug..
Het liefst laat ik mijn fysio komen natuurlijk maar daar heb ik momenteel even geen geld voor.
Ik wil het eerst proberen met gwn rijden enzo op te lossen, heeft nog iemand daar tips voor?
Ik heb al met lange teugel geprobeert te rijden maar dit maakt geen verschil, ze gooit non stop haar hoofd zo hoog mogelijk..
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes

Cherrypop

Re: paard zit vast in rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:01

Even goed longeren met een elastiek of pessoa?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:04

niet rijden maar longeren? ik zou niet op een pijnlijke rug gaan zitten. dan gaat ze onder de pijn uit proberen te komen door juist raar te gaan lopen en zal de rug alleen maar stijver gaan worden...

en als ze der hoofd omhoog gooit is dat toch een teken van pijn, dat zeg je zelf. wat bedoel e dan met verder heeft ze helemaal geen pijn? je bedoeld buiten de plek waar ze vast zit? is dat niet genoeg? Knipoog

cindy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:12

longeren heeft weinig zin, als ik er een elastiek of slof ofzo aandoe gaat ze enorm staken en zich verzetten..lijkt me alleen maar slechter voor dr rug.
en als ik er niks aan doe loopt ze weer de hele tijd met dat hoofd in de lucht..

met dat ze verder geen pijn heeft bedoel ik dat ze geen pijnlijke plekjes heeft op dr rug. ik heb even overal gevoeld enzo maar ze had nergens last, en als ze wel pijn heeft ergens geeft ze dat altijd meer dan duidelijk aan..

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:14

cindy_lover schreef:
longeren heeft weinig zin, als ik er een elastiek of slof ofzo aandoe gaat ze enorm staken en zich verzetten..lijkt me alleen maar slechter voor dr rug.
en als ik er niks aan doe loopt ze weer de hele tijd met dat hoofd in de lucht..

met dat ze verder geen pijn heeft bedoel ik dat ze geen pijnlijke plekjes heeft op dr rug. ik heb even overal gevoeld enzo maar ze had nergens last, en als ze wel pijn heeft ergens geeft ze dat altijd meer dan duidelijk aan..

Ook geen last van dr tanden?

Mijn merrie wilde het elastiek ook eerst niet accepteren (die ging gewoon op de grond liggen), maar heb het nu toch écht voor elkaar. Zon elastiek is zo heerlijk voor de ontspanning en dan leren ze in een goede houding te lopen zonder dat ze op de hulpteugel kunnen gaan hangen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:18

Je kan ook zelf even voor fysio spelen. Masseer rustig de pijnlijke plekken 5 min. iedere dag, en kijk of ze het fijn vind. Want dan is het niet meer pijnlijk. Rijden zou ik nog niet doen, je zit dan namelijk op een zwakke plek. Kijk het een weekje aan, en als je paard verzekerd is kan je na een week, of 2 weken naar de dierenarts, die kan je ook helpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:24

Het zou zo maar eens kunnen dat je paard zich heeft verstapt of verekt met spelen in het land. Als een paard zo extreem reageerd is er iets mis. Rijden en longeren kan het misschien beter maken, maar ook erger en meer beschadigen als er iets stuk is. Toch maar weer op rust en kijken of je ergens geld vandaan kan halen om, of de dierenarts, of je fysio er naar te laten kijken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:32

cindy_lover schreef:
hoihoi!!

Ik heb mijn paard vorige week een paar daagjes vrij gegeven, daarvoor ging alles goed en gebruikte ze haar rug en achterhand ook goed.
Sinds die paar daagjes vrij zit ze helemaal vast in dr rug, ze gooit haar hoofd zo hoog mogelijk de lucht in en kan zich echt helemaal niet meer ontspannen..
Het zadel past goed en ze heeft verder ook geen pijn in dr rug..
Het liefst laat ik mijn fysio komen natuurlijk maar daar heb ik momenteel even geen geld voor.
Ik wil het eerst proberen met gwn rijden enzo op te lossen, heeft nog iemand daar tips voor?
Ik heb al met lange teugel geprobeert te rijden maar dit maakt geen verschil, ze gooit non stop haar hoofd zo hoog mogelijk..
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes

Het spijt mij heel erg maar dit vind ik echt niet kunnen. Ik zou echt proberen om aan geld te komen.
En als tie nou helemaal open zou liggen? Zou je er zelf een verbandje omheen doen omdat je geen geld heb voor een DA?

Ik heb ook wel eens (zeg maar elke maand) geld te weinig, maar als een levens dier, wat volkomen aan jou is overgeleverd, iets heeft (en dit is echt een teken van flinke pijn) dan maakt het me niet uit hoe ik het zou moeten betalen, die DA of fysio zou gelijk moeten komen.

En vaak krijg je een rekening en je kan met de meeste DA zelfs afspreken dat je in termijnen betaald.

Heb je niks om te verkopen of kan je niet voor iemand wat klusjes doen?

Heel veel sterkte er iig mee en ik hoop voor het paardje dat je ergens geld vandaan kan halen!

cindy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:57

Met dr tanden is niks mis, de tandarts is een maand geleden nog geweest..

Natuurlijk laat ik als het niet snel over is mijn fysio komen.. maar ik wacht het eerst nog even af en probeer haar zelf losser te maken.
paarden zitten wel vaker wat vast in hun rug, dat is geen wereld ramp hoor.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:59

Als je paard zo heftig reageert op bijgezet longeren dan doe je het of niet goed of ze heeft toch meer last van d'r lijf dan jij denkt.

Zou haar gewoon even een paar weken onbelast laten werken en in de tussentijd wat geld opzij zetten om het na te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:03

Ik zou d'r zelf niet mee gaan prutsen en experimenteren.
Toch maar een fysio laten komen.

Het lijkt me sowieso noodzakelijk om wat geld achter de hand te hebben wanneer je een paard hebt. Ze kunnen nu eenmaal onverwachts iets krijgen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:06

Dit klinkt niet als een beetje vast in de rug. Uit je eerste post maak ik op dat het vrij ernstig is en dat ze veel pijn heeft.

Het zou best kunnen zijn dat ze in het land een rare zwieper heeft gemaakt of over de kop is gegaan. Ik zou er in ieder geval niet meer op gaan en toch maar zo snel mogelijk de fysio bellen. Wanneer je dat echt niet wilt zou ik hoogstens longeren zonder hulpteugels, gewoon ontspannen wat rondjes laten lopen. Maar zoals ik al eerder zei: het klinkt alsof ze veel pijn heeft, ik zou dus een da of fysio inschakelen.

_lieffie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:07

longeren laag rond en veel overgangen rlaten lopen aan de longe en vooral niet te veel in 1x willen. verbetert het niet dan inderdaad hulp van een expert in roepen ik zou zelf nooit langer dan 1 hooguit 2 weken wachten

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:08

En als je haar eerst eens longeert zonder bijzet o.i.d., dan zou er toch een moment moeten komen dat ze haar hoofd laat zakken, want het kost veel te veel energie voor een paard die onder normale omstandigheden het hoofd braaf omlaag brengt, om het hoofd omhoog te houden.

Vaak als je eens een paar dagen drie kwartier tot een uurtje rustig longeert zonder bijzet, werkt de rug vanzelf een beetje los. En van daaruit kun je dan ook weer verder werken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:15

Ik vind het ongelofelijk dat je niemand laat komen Scheve mond . Geen geld hebben is absoluut geen excuus. Begin je aan een paard, dan zorg je er voor dat het paard zich goed voelt en zo niet, dan regel je de zorg daarvoor. Ja

Zomaar zelf wat gaan rommelen, moet je zeker niet doen en gaan rijden op een paard met problemen, tja, hoe verzin je het Verward ?
Ik kan me hier echt boos over maken. Kan niet begrijpen dat mensen zo redeneren.

Regel gewoon iemand die jouw paard eens goed kan nakijken. Ze geeft iets aan en jij bent er verantwoordelijk voor dat ze zich beter gaat voelen met de juiste zorg, wat het ook kost!!!

cindy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 17:25

de fysio is inmiddels geweest.
hij zei dat haar spieren behoorlijk stijf waren geworden door de regen en koude wind.
hij heeft haar even gemasseerd en mij geleerd hoe ik haar zelf ook kon masseren, verder zei hij dat gewoon longeren ook wonder had verricht en dat dit vanzelf wel over was gegaan..
die aanvallende reactie's waren dus best wel overbodig.. je hebt zelf ook wel eens spierpijn, dan ren je toch ook niet meteen gillend naar je fysiotherapeut?!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 17:33

fijn dat je het nu zelf ook een beetje kan verhelpen.
hoop dat het snel weer helemaal over is . succes