Tikkend geluid in kruis rechts achter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Tikkend geluid in kruis rechts achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 12:08

Ik heb de wiki en zoekfunctie gebruikt, maar niets over dit onderwerp kunnen vinden.

Sinds kort hoor ik (vooral in stap) een tikkend geluid in het kruis rechts achter. Dit op het moment dat het achterbeen op het laatste punt van de pas is, voordat het weer naar voren gaat voor een nieuwe pas. Het tikken treedt meestal halverwege de arbeid (onbelast, a/d hand) op. Het geluid is kort, voor mijn gevoel vanuit de heup.
Ik heb dit al eens eerder gehoord bij een ander paard en meende dat er een naam voor is, maar welke?

Het gaat om een shetmerrie van ong. 21 jaar oud, dus artrose is niet ondenkbaar.
Qua bewegen is er verder niets veranderd. Niet kreupel, geen tekenen van pijn.

Als de DA weer in de buurt is ga ik er zeker naar laten kijken, maar omdat de pony verder nog steeds met veel plezier beweegt lijkt het mij geen acuut probleem.

Weet iemand wat het tikkende geluid veroorzaakt?

Aukelizzy

Re: Tikkend geluid in kruis rechts achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:04

Het kan geen kwaad hoor.
Het is lucht dat in een gewricht zit, in het gewrichtsvloeistof( de synova). klink beetje naar maar is niet erg.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 20:12

Ok, dank je!

Weet je ook hoe dit is ontstaan? Waardoor komt die lucht daar?
En is het blijvend of trekt het nog weg?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:14

Sommige paarden hebben het altijd.
Mijn jonge merrie heeft het alleen in de periode dat ze groeit.
Dan zit er schijnbaar iets meer speling in de gewrichten door de groei.
En die lucht, ja dat zit daar gewoon,het zijn hele kleine luchtbelletjes.Anders moet je even zoeken op bokt naar tikkende gewrichten of knakkende gewrichten dan vind je vast wel wat.