pus in oog.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

pus in oog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:45

ik zag gister dat de frieze enter bij ons op stal, 'pus' in haar oog had, dus ik heb een doekje gehaald, en afgekoeld gekookt water, oog helemaal schoon gemaakt, alle troep er uit, een kwartiertje laten gaan, toen heb ik het weer helemaal schoon gemaakt, en heb ik er oogzalf ingedaan, deze merrie had hier vorig jaar ook even last van, en nu begint het dus weer..
hij zou het oog vanmorgen weer schoonmaken, met afgekoeld gekookt water, en er weer zalf in doen. is er nog niets anders wat we hier aan kunnen doen? het is best veel, het is er makkelijk weg te krijgen aangezien de merrie goed stil blijft staan.
heeft iemand verder nog tips? het oog is niet heel rood, en er is verder niets aan te zien, heel ontstoken is het dus niet.

Midasje

Re: pus in oog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:49

Vaak hebben ze dit als ze op de tocht staan, tenminste als mijn merrie op de tocht staat heeft ze ook een pus oog.

Wat je doet is prima, zou eigenlijk verder niet weten wat je kunt doen.
Ja misschien even kijken waar het vandaan komt dus waarom heeft hij/zij een pus oog.
iig succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:52

ze staan buiten, dus het zou best kunnen dat het door de wind komt, ik heb idd al gekeken of het oog ook rood was, of dat er iets anders aan de hand was in of rond haar oog, maar ik kon niets vreemd ontdekken.
bedankt voor je reactie, we houden het goed in de gaten, vind het toch een beetje eng omdat het haar oog is..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:55

Ja kan me zeker voorstellen dat je het eng vind, misschien kan je een fotootje maken, hebben we een duidelijker beeld wat er aan de hand is.En als je het echt niet vertrouwd ff de DA bellen natuurlijk.
Maar als ik het zo hoor zal het wel meevallen.

Jasmijn159

Als ze buiten stat komt het bijna zeker weten door de vliegen. Die gaan in/rond het oog zitten en brengen een hoop bacterien mee die het ontstoken oog veroorzaken.
Vliegennetje zou eventueel kunnen helpen en misschien anti-vliegenspray, hoewel dat vaak niet zo heel veel zin heeft.
Verder, uitspoelen met afgekoeld gekookt water en zalf erin is het enige wat je kunt doen en daarmee moet het met een week zéker over zijn.

Joto

Hier hebben ze het ook, komt vaak door de wind en vliegen, Ik maak het ergste schoon en meer niet, lost zichzelf vaak wel op

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:58

mijn pony heeft dat ook als ik geen vliegennetje omdoe! mss helpt dat ook bij de jouwe Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:21

ik kan idd wel even om vliegenkappen kijken, de 2 jonge merrie's lopen alleen zonder halster buiten, dus dat is wel een beetje een probleem.. iig bedankt voor de reacties/tips. het valt dus een beetje mee, zolang we het goed schoon houden.