Merrie na veulenen erg kreupel, griffelbeentje of iets ander

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

Merrie na veulenen erg kreupel, griffelbeentje of iets ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 07:43

Hallo,

Een van onze merries heeft vanaf dag 2 na het veulenen last en loopt kreupel. In stap zie je er niks van maar in draf is heel erg.
Volgens de dierenarts moesten we het eerst even aanzien, werd alleen niet beter. Nu bute gekregen maar t zit me gewoon niet lekker, dit gaat allemaal veel te lang duren.
De dierenarts zegt dat de merrie bij het griffelbeentje pijn heeft en daardoor kreupel gaat. Zelf denk ik dat het ook best uit de heup kan komen aangezien we een soort tik horen als ze loopt.
Nu wil de dierenarts pas volgende week foto's maken, maar kan ik niet beter direct naar de kliniek rijden met haar?
We hebben keuze uit Roozendaal of Moerbeke, waar zitten de beste artsen? Zit er in 1 van deze klinieken ook een osteopaat??
Nu is deze merrie wel opnieuw gedekt 3 weken geleden en nog niet hengstig geworden...

Iemand eerder zoiets meegemaakt??

Lise81

Re: Merrie na veulenen erg kreupel, griffelbeentje of iets ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:59

Na de bevalling kan het zijn dat de wervelkolom/bekken iets gedraaid is. Misschien is ze nog lang niet aangesterkt na de bevalling.
Zelf zou ik haar niet opnieuw hebben laten dekken, ze is niet fit uit de bevalling gekomen - dus hoe zou dat gaan bij nog een veulen? En bij een natuurlijke dekking komt daar ook nog het gewicht van de hengst op!

Ik zou bellen naar beide klinieken en het hun voorleggen en vragen wat wijsheid is en wat hun voor jou en je paard zouden kunnen betekenen.
Succes!

summerland

Re: Merrie na veulenen erg kreupel, griffelbeentje of iets ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 17:15

Omdat het me helemaal niet lekker zat en ik weinig voelde voor de ontstekingremmers/pijnstillers aangezien ze gedekt is hebben we vandaag besloten om naar de kliniek te gaan. Er zijn foto's gemaakt van het griffelbeentje, er zit geen breuk. Wel is het bandje bij het griffelbeentje geïrriteerd dus waarschijnlijk toch door een trap van het veulen. Met 10 weken zou ze weer 100% regelmatig lopen volgens de kliniek, ze mag ook gewoon lekker op de wei overdag. Ben een heel eind gerustgesteld.
Ze hebben ook maar meteen even gescand...en ze is toch drachtig. Zijn we heel blij mee.