Hallo,
Ongeveer 3 maanden geleden "storte" mijn pony, Ashra, in. Ik had wedstrijd, singelde aan ( 3 gaatjes tegelijk, terwijl ik dit normaal gaatje voor gaatje doe), steeg op waarnaar Ashra door haar achterhand zakte en achterover klapte. Ik lag er toen nog onder, en ze sprong meteen weer op, maar een paar meter verder viel ze op haar zijkant en bleef zo gedurende ongeveer een halve minuut roerloos liggen met gestrekte benen. Vervolgens sprong ze weer op en was eigenlijk alles normaal.
We hebben er toen een fysio bij gehaalt en die vertelde dag het goed zou kunnen dat ze door het plotselinge aansingelen en gewicht op haar rug, een mogelijk zuurstoftekort was ontstaan. Hierdoor zou ze dus ingezakt kunnen zijn. Na 3 weken ben ik weer gewoon begonnen met rijden, en dit ging eigenlijk gewoon goed.
Nu 3 maanden later, leek mijn zadel wat te klemmen op haar schouderbladen, dus heb ik een poosje met een ander zadel gereden waardoor ze duidelijk lekkerder en ontspannen ging lopen. Omdat dit niet mijn eigen zadel was, hebben we vorige week dinsdag een nieuw zadel aangeschaft. Hiermee heb ik toen gereden ( ze bleef lekker lopen, en het zadel ligt/past goed). Maar afgelopen zaterdag was ik aan het opzadelen. Eerst zadel op, singel op gaatje 1, peesbeschermers aan--> singel op gaatje 2, hoofdstel aan --> singel op gaatje 3, toen ik mijn cap op wilde zetten begon ze opeens op haar voorbenen te wankelen. Daarna zakte ze weer door haar achterbenen en klapte achterover tegen de muur aan. Ik had haar nog vast aan haar hoofdstel, dus stond ze dit keer meteen weer op, maar viel toch weer terug, om daarna weer opnieuw op te staan. Omdat ze toen nog steeds hartstikke gespannen was heb ik zo snel mogelijk de singel los gemaakt. Op dat moment wilde ze ineens naar voren lopen, maar bleef staan toen ik haar gewoon tegen hield.
Daarna is haar zadel eraf gehaalt en zijn we een poos met haar in de bak gaan stappen. Toen het zadel erop gelegt en weer poos gestapt. Toen ben ik er nog op gegaan, dit ging op zich goed ( ze bleef gewoon staan ). Maar liep wel extra stijf.
Die dag erna(zondag) hebben we het zadel er weer even opgelegt maar toen de singel nog maar op het eerste gaatje zat begon ze alweer een beetje te zakken. Dus hebben we die er meteen weer afgehaalt. Toen maandagochtend de DA gebelt, en die kon vandaag komen en is vandaag langs geweest.
Ze heeft haar onderzocht, en kwam met de conclusie dat ze overal heel overgevoelig op reageerde (alle aanrakingen van spieren, ruggengraad, hele middenhand). Daarom is er bloed afgenomen om de bloedwaarde te controleren. Als hier niets abnormaals uitkomt, moet ze naar een kliniek om helemaal doorgelicht te worden.
Het is een lang verhaal dus ik hoop dat mensen het willen lezen, maar mijn vraag is of mensen hier ervaring mee hebben, en wat uiteindelijk de oorzaak was.
Alvast bedankt!
Groetjes Sophie