Verticale scheur in hoef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole1995

Verticale scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:52

Mijn paard heeft 2 verticale scheuren in haar beide voor hoeven elke hoef 1 scheur.Dat had ze toen ik haar kocht inmiddels is er na 1 jaar een scheur uitgegroied maar die ander wil nog niet echt dat gaat heel langzaam.Ze staat al op ijzers voor om de scheur bij elkaar te houden.Maar wat kan ik daar zelf nog aan doen,is Vette juist goed of niet.Mijn hoefsmid gelooft niet in allerlei poeders.Heeft iemand misschien nog een suggestie?Ik heb haar nu 1.5 jaar zolang duurt het nu al.

Zammie

Re: Verticale scheur in hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:04

Kijk even op hoofcare.nl daar staat heel veel info op...

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:20

Ik heb al heel veel informatie gelezen.Dank je voor de tip.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:43

Ik schrok wel dat ik op hoofcare.nl keek.Daar stond dat een scheur vaak door de hoefsmid horizontaal werd ingekeept om de druk te verminderen maar dat dat juist niet goed was.Mijn hoefsmid heeft dat de hel tijd gedaan?!?!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:30

Heb je een foto? Hoe groot en diep is de scheur? Zit hij opzij of aan de voorkant?

Vetten is heel slecht. Vet stoot water af, daardoor wordt de hoef droog. En je wil de hoef juist vochtig en soepel hebben zodat die iets elastisch is en daardoor minder druk op de scheur komt te staan.
Die druk is het belangrijkste, de druk moet eraf, die zit er nu duidelijk nog op, aangezien de scheur al een jaar lang verder blijft scheuren.
Voeding kan wel degelijk helpen. Een paard met biotine-tekort heeft zwakkere hoeven. In dat geval kan het helpen om biotine bij te voeren. Zelf voer ik Kerabol bij, zit ook biotine in, samen met nog 3 andere bestandsdelen voor hoef en haar, en wordt snel opgenomen. Het is vrij duur, maar je doet er 4 maanden mee. En na ongeveer een half jaar zou je verbetering moeten beginnen te zien.
Misschien is het slim om een andere hoefsmid te zoeken, als je het nu niet helemaal vertrouwd?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:34

Nicole1995 schreef:
Ik schrok wel dat ik op hoofcare.nl keek.Daar stond dat een scheur vaak door de hoefsmid horizontaal werd ingekeept om de druk te verminderen maar dat dat juist niet goed was.Mijn hoefsmid heeft dat de hel tijd gedaan?!?!

Tja ze hebben dat bij mij ook altijd gedaan en nooit problemen gehad.

Helaas heb ik het een beetje gehad met die hoofcare en ook natuurlijke bekappers. Als ik hun verhalen moet lezen ben ik al jaren een dierenbeul. Terwijl mijn paarden nooit kreupel zo verkeerd liepen op hun voeten. Ik heb een smid die zijn vak ook al meer als 30 jaar doet.

Gebruik alleen biotine en laurier zalf en een goede smid. Doe ik zo al 30 jaar dus waarom veranderen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:39

Nicole1995 schreef:
Mijn paard heeft 2 verticale scheuren in haar beide voor hoeven elke hoef 1 scheur.Dat had ze toen ik haar kocht inmiddels is er na 1 jaar een scheur uitgegroied maar die ander wil nog niet echt dat gaat heel langzaam.Ze staat al op ijzers voor om de scheur bij elkaar te houden.Maar wat kan ik daar zelf nog aan doen,is Vette juist goed of niet.Mijn hoefsmid gelooft niet in allerlei poeders.Heeft iemand misschien nog een suggestie?Ik heb haar nu 1.5 jaar zolang duurt het nu al.

Zo'n scheur heeft die van mij ook gehad en dat werd zo opgelost;
Afbeelding

Het bleek later te komen door een verkeerde stand van de voet. Hij is nu ijzerloos (NB) en de scheur is er helemaal uitgegroeid zonder rare hulpstukken zoals op de foto hierboven!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:45

Die van mij heeft het inderdaad ook op die plek gehad, bij de kwartieren.
Afbeelding
Smid was op vakantie, invalsmid heeft het toen zo opgelost:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... /hoef6.jpg
Gewoon, hap, stuk eruit geknipt..
Toen heb ik t zelf wat bijgevijld, zodat de druk er helemaal af was
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... oeven2.jpg
En toen is het helemaal vanzelf weer goedgekomen gelukkig. Toen de druk eraf was scheurde het niet meer verder, en een paar maanden later was er al bijna niets meer van te zien.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:36

Nee ,heb geen foto.Ze is net bij de smid geweest en ze was al gedaan.Nu was hij niet verde door gescheurd en heeft hij voor het eerst geen horizontale keep gemaakt.Toch goed teken hoop ik.Wel zei hij dat het voor haar beter was om voor op ijzers te blijven staan.Maar die tip van biotine dat ga ik proberen.Wat doet laurierzalf en waar koop je dat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:57

Laurierzalf kun je in de ruitersportzaak kopen.
Bij normale biotine zul je na een jaar ongeveer verbetering gaan zien. Is wel een tijdje geduld dus

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:27

ik zou eens heel goed kijken of er geen bacterie bij zit. Als er een bacterie bij zit dan moet je die eerst bestrijden voordat de scheur weg kan groeien.
Bij mijn pony hebben we de scheur opengelegd en de bacterie aangepakt. Dit heeft een jaar geduurd en nu is het weg.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:10

Je moet er wel wat aan laten doen, zodat het eruit groeit..

Mijn verzorgpony heeft hier ook best wel vaak last van.
Als je het ziet, meteen even langs de hoefsmid gaan.
Die kan het vijlen zodat het niet verder inscheurd.
En zo kan het langzaam uitgroeien.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:15

Mijn pony heeft begin dit jaar ook een scheur door trauma opgelopen.
Later is hier nog een 2e scheur bij gekomen door alle poespas in die hoef.
De ene scheur 'lijkt' nu zo goed als weg ze zijn, maar de 2e scheur zit er nog steeds.

Ik ben dus wel benieuwd naar hoe andere mensen dit hebben 'opgelost'.
En of dit wel of niet goed heeft uitgepakt.