Schimmel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole1995

Schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:15

Mijn paard is gevoelig voor schimmel en het keert steeds terug.Ik heb er steeds Imavarol op gedaan en dat helpt dan wel maar het komt steeds weer terug.Heeft iemand een andere tip?Alvast bedankt.

pluklief

Re: Schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:17

Misschien even de veearts inschakelen, schimmel is namelijk vaak een weerstands probleem als het iedere keer weer terug komt lijkt me dat niet zo best.
Was je ook alle spullen? En je eigen kleren en de andere paarden op stal?

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:24

Bedoel je dat ze niet goed in haar vel zit,of iets qua voeding te kort komt?Bepaalde vitamines?Mijn poetsspullen heb ik inderdaad nog niet gewassen dat ga ik morgen meteen doen.Mijn kleren was ik wel iedere dag als ik thuis kom.Ze staat momenteel niet naast een ander paard ze heeft wel op het land gestaan met andere paarden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:27

Gewoon tegen schimmel laten enten.
Heeft idd met weerstand te maken, schimmel is niet alleen uitwendig maar ook inwendig aanwezig en door die enting pak je het inwendig aan. Daarnaast nog enkele keren met imaverol wassen voor de buitenkant.. dan ben je er het snelst van af..

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:32

Dank je wel.Ik wist niet dat er een enting voor was,ga meteen morgen bellen.

dreetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:00

By mij in de buurt hebben ook een paar paarden schimmel. Mijn buurvrouw heeft shampoo tegen schimmel maar weet iemand misschien hoe dat heet? Is dat imaverol?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:05

een paar keertjes insmeren met imaverol is echt niet genoeg, schimmels zijn erg hardnekkig. Enting is wel handig eventueel maar belangrijker is dat je ALLE spullen wast die met het paard in aanraking zijn geweest, het liefst nog wat imaverol eroverheen (of dettol). Dus borstels, dekjes, dekens, alles! Anders raakt ze gewoon elke keer opnieuw besmet, dat hoeft nog niet eens aan de weerstand te liggen. En met imaverol behandelen totdat de plekken over zijn en dan het liefst nog 1 of 2 keer doen voor de zekerheid.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:31

Ja,klopt die shampoo heet Imavarol volgens mij dat gebruik ik nu ook.Is nu alleen te krijgen via recept bij je veearts.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:32

Ga haar laten enten en spullen wassen.En dan hopen dat het weg blijft.

Sophie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:40

Inderdaad alles ontsmetten. Ook als de pony het niet meer heeft alles goed schoonhouden. Mijn pony heeft het ook een keer gehad, dit werd veroorzaakt door stres. Ik weet niet of dat in dit geval ook een rol speelt?

Groetjes!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:44

Mijn paard is kort geleden ook geënt, toen ze schimmel had.
Letterlijk alles moest inderdaad gewassen worden en zijzelf natuurlijk ook.
De enting moest wel na twee weken nog een keer herhaald worden, maar daarna was ze er wel vanaf!

Het enige vervelende was, dat ze een hevige reactie op die tweede prik kreeg.
Ze kreeg een hele dikke bult in haar nek (formaat tennisbal), haar hele nek en linkerschouder werd helemaal stijf en ze had ook flink koorts.
Vooral die stijfheid bleef zeker een week duren.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:46

Ik heb ze ook net laten enten, die van mij waren er zo beroerd aan toe dat ik het met wassen niet af kon. Ik gebruik de imaverol nu voor alle spullen.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:48

ohh,dat is niet zo mooi.wel allemaal weer goed?Heb je haar met Imavarol gewassen?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:44

Ja, ik moest haar wassen met Imaverol.

Ze is een paar dagen goed beroerd geweest, op een gegeven moment stond ze zelfs helemaal te bibberen.
De DA is er ook voor teruggekomen.
Maar met een injectie met antistoffen, pijnstillers en ontstekingsremmers kwam het allemaal weer goed.

Wel een gedoe hoor, denk je er met een injectie vanaf te zijn!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:50

Dat is idd heel vervelend, maar denk dat dat echt een incident is geweest.
Of misschien heeft je DA een foutje gemaakt, dat zou ook nog kunnen..

Hoe dan ook, normaliter geeft een schimmel injectie geen bijwerkingen, en als je je paard nog enkele keren wast met imaverol, moeten ze er met een paar weken vanaf zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:05

is het geen rainrot? Dat is geen schimmel maar een bacterie.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:17

femmefatale1 schreef:
Dat is idd heel vervelend, maar denk dat dat echt een incident is geweest.
Of misschien heeft je DA een foutje gemaakt, dat zou ook nog kunnen..

Hoe dan ook, normaliter geeft een schimmel injectie geen bijwerkingen, en als je je paard nog enkele keren wast met imaverol, moeten ze er met een paar weken vanaf zijn.

Achteraf zei de DA dat sommige paarden erg gevoelig zijn voor de entstof.
Maar ja, dat weet je ook niet van tevoren

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 06:50

noname123 schreef:
Bedoel je dat ze niet goed in haar vel zit,of iets qua voeding te kort komt?Bepaalde vitamines?Mijn poetsspullen heb ik inderdaad nog niet gewassen dat ga ik morgen meteen doen.Mijn kleren was ik wel iedere dag als ik thuis kom.Ze staat momenteel niet naast een ander paard ze heeft wel op het land gestaan met andere paarden.

Als het echt om een schimmel gaat dan is er meestal sprake van een gebrek aan mineralen; een kwestie van voeding dus.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:08

Ok,dat kan ik dan oplossen met een mineralen steen toch?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:12

Wat is dit allemaal voor boerenwijsheid? Sorry dat ik het zo grof stel maar iedereen komt hier met zinnen aan als: "daar en daar ligt het aan" De een zegt mineralen, de ander vitamines etc
Een schimmel is niks meer of minder dan een parasiet die zn kans grijpt als de gastheer hem aan staat. Soms bij helemaal gezonde dieren maar over het algemeen als de weerstand is verminderd, om wat voor reden dan ook! Dier kan al ziek zijn met alle mogelijke ziektes, krijgt geen goed voer, staat onder stress en ga zo maar door. Het is lastig aan te tonen waarom het dier op dat moment gevoelig is voor de schimmel, je kan alleen maar aannames maken. Dus maak de TS nou niet in de war met allerlei mogelijke oorzaken, als het diertje schimmel heeft (weet je het zeker? is de DA geweest?) moet ze gewoon paard + spullen wassen met imaverol en het diertje de beste zorg geven (en evt enten). Niks meer, niks minder!

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:25

Ik ga de dierenarts bellen om het een en ander uit te sluiten maar iedereen bedankt voor de tips.En me spullen zeker ontsmetten.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:32

Nicole1995 schreef:
Ja,klopt die shampoo heet Imavarol volgens mij dat gebruik ik nu ook.Is nu alleen te krijgen via recept bij je veearts.

Is NOG te verkrijgen in diverse zaken, sommige ruitersportzaken, Welkoop etc.

Nicole1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 12:03

Dierenarts is geweest ,het was geem schimmel gelukkig maar een bacterie die vooral op plekken waar ze zweet naar binnen gaat na het rijden en waardoor de haarzakjes ontstoken raken en hat haar uitvalt.Daar komen ook die schilfertjes dan vandaan die ik zag.Na het rijden met betadineshampoo wassen met een spons kreeg ik als advies.Het klopte ook dat ze dus minder weerstand had. Allemaal nog bedankt voor jullie tips. Knipoog