Moet mijn verzorgpony speciale ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninalotje

Moet mijn verzorgpony speciale ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:35

Ik heb een verzorgpony en die loopt alleen voor op ijzers.
Ze is lang geleden manege paard geweest, en er werd al op haar gereden toen ze 2,5 was. Voordat ik haar nog verzorgde heeft de eigennaar verteld dat toen ze 15 was veel kreupel liep , en dat de hoefsmit toen tegen d'r had gezegt dat ze daarom voor op ijzers moest gaan lopen omdat haar benen verkeert zijn gaan staan doordat ze zo vroeg al reed en daarom vaak kreupel liep.

Alleen ze loopt op normale ijzers, en dat helpt toch helemaal niet? Want dat zet haar benen toch niet recht? Ik bedoel ik heb haar verteld dat het beter is om speciale ijzers te nemen die alles beetje recht zetten.. Maar zei beweert dat sinds ze ijzers heeft dat ze stukken beter loopt, alleen ik vind het onzin want die pony loopt nu heel raar met haar voorbenen en omdat ze dat gewicht mee moet nemen en ze lijkt wel uit evenwicht te zijn. En we hebben nu een nieuwe hoefsmit en die weet dat hele verhaal niet van dat speciaal hoefijzers nodig heeft. Dus die bekapt en beslaat haar gewoon. En volgens mij loopt ze stukken beter zonder ijzers want tijdje geleden was ze in de wei haar ijzers verloren en toen liep ze stukken beter vond ik. En het word vaak tegen me gezegt dat die normale ijzers toch niet helpen.

Maar mijn vraag is dus kan ze niet gewoon zonder ijzers en/of is beter dat ze speciale ijzers krijgt?

rakni

Re: Moet mijn verzorgpony speciale ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:38

daar kan ik niets over zeggen. Vraag gewoon wat meer uitleg aan de hoefsmit.
Ik ben ook niet zo van de ijzers. Maar het is onduidelijk in je verhaal wat er dan mis is met de merrie haar voorbenen.
Loopt het paard nu niet goed??
En willen ze wel dat je je er zo mee bemoeit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:39

Dat is zo via een vaag verhaaltje echt niet te zeggen. Ook met normaal beslag valt er heel wat te manipuleren aan de beweging van een paard. En vergis je niet; als je teveel of te snel corrigeert breng je enorme schade aan aan pezen en gewrichten, dus dat kan ook niet.
"Speciaal beslag" is echt niet altijd beter dan normaal beslag.
Vertrouw nu maar op het oordeel van de smid, dat is een vakman Knipoog
Persoonlijk zou ik trouwens een beetje flauw worden van een verzorgster die zó liep te drammen...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:40

Dat kunnen wij van hieruit natuurlijk nooit bepalen. Ik zou gewoon zorgen dat ik er eens bij ben als de smid komt. Is de eigenaar daar altijd bij? Zo nee, dan kun je het verhaal gewoon vertellen en het aan de smid over laten wat hij ermee doet. Zo ja, dan wil een losse opmerking á la "het is goed dat ze op ijzers loopt met die kreupelheid". Bij een goede hoefsmid gaat een lampje branden. Een goede smid zal n.a.v. die opmerking het verhaal erachter willen weten.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:40

Vanaf hier is niet te bepalen of ze wel of niet ijzers nodig heeft. Ik zou zeggen, stel deze vragen gewoon even aan je hoefsmiD (geen smit, geen idee wat een hoefsmit is Tong uitsteken )
Als je vind dat ze zonder ijzers lekkerder loopt is het wel aan te raden om dit ook te zeggen, kunnen jullie samen overleggen wat de oplossing word!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:41

zolang het niet je eigen paard is,kan je zeggen en denken wat je wil,als de eigenaar perse wil dat ze op ijzers blijft staan,dan zal dat zo blijven.

Ninalotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:57

fjordnina schreef:
Dat kunnen wij van hieruit natuurlijk nooit bepalen. Ik zou gewoon zorgen dat ik er eens bij ben als de smid komt. Is de eigenaar daar altijd bij? Zo nee, dan kun je het verhaal gewoon vertellen en het aan de smid over laten wat hij ermee doet. Zo ja, dan wil een losse opmerking á la "het is goed dat ze op ijzers loopt met die kreupelheid". Bij een goede hoefsmid gaat een lampje branden. Een goede smid zal n.a.v. die opmerking het verhaal erachter willen weten.

Zei kent de hoefsmit niet eens, ik zorg er altijd voor dat ze naar de hoefsmit gaat.

rakni schreef:
daar kan ik niets over zeggen. Vraag gewoon wat meer uitleg aan de hoefsmit.
Ik ben ook niet zo van de ijzers. Maar het is onduidelijk in je verhaal wat er dan mis is met de merrie haar voorbenen.
Loopt het paard nu niet goed??
En willen ze wel dat je je er zo mee bemoeit?

Ja het is moeilijk om het zo uit te leggen.
En ze loopt niet goed nee...
En de eigennaar is er nooit, dus ik ben de enige die voor haar zorgt. Een andere hoefsmit heeft me gewoon een keer verteld dat die ijzers niet nodig zijn omdat dat gewoon normale ijzers zijn daarom had ik het een keer met haar over gehad en verteld.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:01

Waarom ben je zelf geen hoefsmid als je het zo goed weet?

Een paard van 15 (of is ze nog ouder?) moet je helemaal niet recht willen zetten. Dat is vragen om problemen met de gewrichten, pezen en spieren. En met een gewoon ijzer kun je ook corrigeren.
Dus laat het gewoon lekker aan de hoefsmid over.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:53

Als je het idee hebt dat ze zonder ijzers beter loopt, laat de ijzers dan weg en laat een natuurlijk bekapper komen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:17

Elk beslag is speciaal, het wordt op maat gemaakt naar de hoef. Met een balkje, zooltje of iets anders wordt het beslag niet specialer.

Even met de smid overleggen wat de mogelijkheden zijn, misschien vind hij blote voeten ook een goed optie. Misschien ook niet, hij zal je altijd uitleggen over het waarom.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:28

Arabesk schreef:
Als je het idee hebt dat ze zonder ijzers beter loopt, laat de ijzers dan weg en laat een natuurlijk bekapper komen.

Uhm waarom dan gelijk een natuurlijk bekapper? Verward

Een `normale` hoefsmid kan volgens mij ook gewoon prima bekappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:38

een gewone smid bekapt de hoef niet vanuit het oogpunt om blootsvoets optimaal te kunnen functioneren. Hun manier van bekappen is afgeleid van het ijzers onder slaan en NIET gebaseerd op optimaal blootsvoets gaan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:01

Arabesk schreef:
een gewone smid bekapt de hoef niet vanuit het oogpunt om blootsvoets optimaal te kunnen functioneren. Hun manier van bekappen is afgeleid van het ijzers onder slaan en NIET gebaseerd op optimaal blootsvoets gaan.

lekker generaliserend! Ik heb toch echt een TB'er die een paard alleen op ijzers zet indien dit echt nodig is, de rest wil hij optimaal blootvoets! We hadden er eentje op ijzers die hij eraf heeft gehaald want hij vond het totaal niet nodig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:04

Zwerte schreef:
Arabesk schreef:

lekker generaliserend! Ik heb toch echt een TB'er die een paard alleen op ijzers zet indien dit echt nodig is, de rest wil hij optimaal blootvoets! We hadden er eentje op ijzers die hij eraf heeft gehaald want hij vond het totaal niet nodig.

maar de MANIER waarop ze bekappen is afgeleid van ijzers onder slaan

vaak wordt de hoefwand te lang gelaten, geen mustangroll aangebracht, in de zool gesneden, de steunsels worden niet bijgewerkt en de straal wordt wel bijgesneden.

dat draagt níet bij aan optimaal blootsvoets functioneren, daarvoor moet je een mustangroll aanbrengen, de straal en zool met rust laten en de steunsels tot zoolhoogte terugbrengen.

Veel traditioneel bekapte paarden lopen slecht op blote voeten, omdat te lange steunsels in de hoef knijpen, of omdat de hoefwand brokkelt omdat die te lang wordt gelaten.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:29

Zwerte schreef:
Arabesk schreef:

Hier sluit ik me bij aan.

Mijn `gewone smid` bekapt heel goed, en doet idd ook alleen aan ijzers als dit echt noodzakelijk is..

Ik vind jouw reactie een beetje alles over een kam scherend over komen..

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:30

Mijn advies: eerst eens goed overleggen met de eigenaar. Als hij/zij het ermee eens is dat je je er mee bemoeit, dan kun je wat doen. Laat dat desnoods effe op papier vastleggen om gezeur achteraf te voorkomen en leg ook vast wie die hoefsmidkosten dan betaalt! Anders moet je je er verder NIET mee bemoeien en desnoods een andere verzorgpony/paard zoeken. Jammer voor het paardje, maar het is niet anders.

Alleen als de eigenaar het er mee eens is, kun je met de hoefsmid praten en zaken afspreken over de hoefbehandeling. Verifieer van te voren (o.a. bij andere paardenmensen in de buurt) of de huidige hoefsmid een goede en betrouwbare smid is, bijvoorbeeld met een goede opleiding en heel veel ervaring.

Vertel de hoefsmid dan wat je weet van de historie van het paard in kwestie en vertel ook over het huidig "gebruik" van het paard en vraag zijn/haar advies. Vraag desnoods advies aan een tweede smid. Als een paard door een afwijkende hoefstand (of verkeerd bekapte hoefstand!!) snel kreupel loopt kan een hoefsmid proberen in een aantal keren (lees diverse bekapbeurten) de zaak misschien te corrigeren. Het hoeft niet per sé aan de stand van de hoef te liggen, het kan ook een gevoelige zool zijn of heel andere zaken. Een goede ervaren hoefsmid kan hierin raad geven. Een deel van die raad kan zijn het al dan niet gebruiken van ijzers die eventueel iets corrigeren. Dat hoeft niet meteen speciaal beslag te zijn, een "opzetje" aan een gewoon ijzer kan heel veel effect hebben.

In ieder geval: nadat je de toestemming hebt van de eigenaar kan het een kwestie van lange adem en geduld zijn en misschien wel helemaal nooit echt worden. Houd ook daar rekening bij.

@andere posters: laten we proberen hier nu niet weeeer een TB versus NB discussie van te maken. Er zijn nu éénmaal meerder wegen om naar Rome te komen en we kennen geen van allen het dier in kwestie

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:31

arabesk, ik ga hier niet deze discussie met jou aan, ik weet nu al hoe dat gaat aflopen en dit is hier niet de plaats voor. Ik ken mn paarden en ook echt de anatomie van een hoef wel en ze lopen super blootsvoets op de TB manier. NB en TB zijn 2 verschillende visies over wat er beter is voor de paardenhoef en het paard en beide hebben voor- en nadelen. Dat is mijn visie en ik zoek de gouden middenweg samen met mijn smid. Verder wil ik hier niet op in gaan, ik wilde alleen jouw bericht nuanceren (aangezien je soms erg kort door de bocht redeneert wat betreft TB) want er zijn echt genoeg TB'ers die WEL een paard optimaal blootvoets willen hebben lopen. Dat de methode jou dan niet aanstaat is een heel ander verhaal maar om te zeggen dat ze niet zo redeneren is dus echt bullshit! De mijne iig wel en hij is heus niet de enige. In beide richtingen heb je goede en slechte smeden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:31

GOED LEZEN

ik zeg niet: alle smeden willen alle paarden op ijzers zetten.
ik zeg: smeden zijn zelf ook vaak voorstander van ijzerloos

Maar de manier van bekappen is niet echt gericht op optimaal blootsvoets gaan, het is een afgeleide van bekappen voordat er een ijzer opkomt.

verschillen tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:37

Ik lees prima hoor. Je zegt namelijk toch echt dat ze niet vanuit het oogpunt bekappen om optimaal blootsvoets te functioneren. Dat is gewoon niet waar. Ze zien het niet vanuit jouw oogpunt omdat dat volgens hen niet optimaal functioneren is. Ze zien het op een andere manier want volgens hen optimaal is en bij mijn paarden werkt dat perfect.
die link schiet je niks mee op hoor, ik heb vaak genoeg op paardnatuurlijk gekeken en ik vind het vreselijk subjectief. Daar hou ik niet van, ik heb graag FEITEN voor mn neus. Verdere discussie ga ik niet aan, dit is niet de plaats ervoor en we schieten er toch niks mee op.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:39

Arabesk schreef:
GOED LEZEN

Maar de manier van bekappen is niet echt gericht op optimaal blootsvoets gaan, het is een afgeleide van bekappen voordat er een ijzer opkomt.

Ik vind jouw reactie wel een beetje agressief overkomen hoor. Door de caps.

Jij bent van natuurlijk bekappen, ik vind mijn paarden perfect staan op de manier dat mijn smid dat doet.

Heb nooit beenproblemen of hoefproblemen oid gehad, dus ik ben zeer tevreden.

Ik heb ook altijd een beetje het gevoel dat jij het natuurlijk bekappen een beetje opdringt.

But correct me if i am wrong. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:41

Zwerte schreef:
Ik lees prima hoor. Je zegt namelijk toch echt dat ze niet vanuit het oogpunt bekappen om optimaal blootsvoets te functioneren. Dat is gewoon niet waar. Ze zien het niet vanuit jouw oogpunt omdat dat volgens hen niet optimaal functioneren is. Ze zien het op een andere manier want volgens hen optimaal is en bij mijn paarden werkt dat perfect.
die link schiet je niks mee op hoor, ik heb vaak genoeg op paardnatuurlijk gekeken en ik vind het vreselijk subjectief. Daar hou ik niet van, ik heb graag FEITEN voor mn neus. Verdere discussie ga ik niet aan, dit is niet de plaats ervoor en we schieten er toch niks mee op.

wat daar staan zijn feiten

Ik zie genoeg traditioneel bekapte hoeven: stralen bijgewerkt, zool bewerkt, steunsels lang en hoefwand lang.

Die dingen dragen niet bij aan optimaal blootsvoets functioneren, de mogelijkheden van het gebruik van je paard zijn daardoor toch beperkter en komen problemen zoals brokkelende wand en overgevoeligheid snel voor bij traditioneel bekapte hoeven.

hoefwand
Er is lang gedacht dat paarden op de hoefwand horen te lopen en men laat daarom de hoefwand doorgaans ook altijd wat uitsteken. In de meeste gevallen blijkt al snel dat de hoefwand daar niet op gemaakt is en begint hij te brokkelen en te scheuren.

Omdat hoeven bij een traditionele bekapping aan de onderkant vlak worden gemaakt maar de zool vaak een wat holle vorm heeft betekent dit dat in de kwartieren de hoefwand nog wat verder uitsteekt. Dit is dan ook de plaats waar de hoefwand vaak het dunste wordt en het eerste gaat brokkelen.

Wanneer de witte lijn wat verzwakt is (wat vaak het geval is bij een traditionele bekapping en verzorging) dan zit de hoefwand niet erg stevig vast en wordt tijdens het afwikkelen iedere keer een beetje opgelicht. Dit is voor een paard net zo vervelend als wanneer je een loszittende vingernagel hebt die een beetje wordt opgetild. Het veroorzaakt dus overgevoeligheid.

Door de te lange hoefwand wordt de afwikkeling vertraagd en kan het paard op de toon landen. Los daarvan nemen de krachten op pezen en gewrichten door te te lange toon sowieso toe.

zool
De zool heeft bij de traditionele bekapping geen functie. Vaak wordt de zool zelfs uitgedund. De gevoeligheid van de zool neemt dan toe, evenals de kans op zoolkneuzingen. De zool krijgt door de te lange hoefwand te weinig contact met de grond en zal dus niet uitharden maar verandert in een poederachtige brij. Omdat de zool geen contact heeft met de grond groeit de zool heel langzaam en produceert daarbij extreem snel slijtend weefsel.

straal
Bij de traditionele bekapping wordt de straal 'bijgesneden' en voor zover er nog straal over blijft heeft deze geen contact met de grond omdat het paard te hoge hielen heeft en of op hoefijzers moet lopen, daardoor blijft de schokdempende functie van de straal onbenut. Het paard heeft nauwelijks gevoel met de ondergrond, kan onder andere niet voelen hoe glad het is en zal gemakkelijker uitglijden. De straal heeft geen contact met de grond, de hoef 'denkt' dus voortdurend dat de hoef veel te lang is en zet de hoefgroei op een laag pitje.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-08-08 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:47

Nanne schreef:
Arabesk schreef:
GOED LEZEN

Ik vind jouw reactie wel een beetje agressief overkomen hoor. Door de caps.

But correct me if i am wrong. Knipoog

De caps waren nodig om aan te geven dat het om de MANIER van bekappen gaat.

Anders blijven mensen herhalen 'Arabesk zegt dat alle hoefsmeden onder élk paard ijzers wil hebben', of iets in die trant.

En ik wil aangeven dat de methode van bekappen verschilt, tussen NB en TB
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-08-08 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:48

nu kan ik tegen jou zeggen: GOED LEZEN!
Ik ga de verdere discussie NIET aan, dit is de plek niet. Als jij het topic van de TS wil verzieken moet je het zelf weten, ik werk daar niet aan mee.

TS: ik denk dat pjotrg je goed advies geeft, overleg alles en dan in overleg met de smid de beste oplossing voor dit paard zoeken. Succes!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:52

Ts: Het is jouw pony niet en daarom kunnen mensen hier niet beweren dat de pony beter af is zonder ijzers.
Je kan het beste aan de eigenaar vragen hoe het zit.
Blijkbaar heeft de pony ijzers nodig voor anders had de hoefsmid er achter ook wel ijzers onder geramd om centen te verdienen...
De mijne heeft ook alleen voorijzers omdat het MOET!
Laatst bijgewerkt door mariekie op 18-08-08 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:52

Arabesk, ik vind het heel jammer dat jij altijd zo graag je gelijk wilt halen.

Mensen denken niet allemaal hetzelfde. Gelukkig.

En stop dan ook gewoon met het opdringen van jouw MENING.

Verder sluit ik mij bij Zwerte aan.