Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

) fjordnina schreef:Dat kunnen wij van hieruit natuurlijk nooit bepalen. Ik zou gewoon zorgen dat ik er eens bij ben als de smid komt. Is de eigenaar daar altijd bij? Zo nee, dan kun je het verhaal gewoon vertellen en het aan de smid over laten wat hij ermee doet. Zo ja, dan wil een losse opmerking á la "het is goed dat ze op ijzers loopt met die kreupelheid". Bij een goede hoefsmid gaat een lampje branden. Een goede smid zal n.a.v. die opmerking het verhaal erachter willen weten.
rakni schreef:daar kan ik niets over zeggen. Vraag gewoon wat meer uitleg aan de hoefsmit.
Ik ben ook niet zo van de ijzers. Maar het is onduidelijk in je verhaal wat er dan mis is met de merrie haar voorbenen.
Loopt het paard nu niet goed??
En willen ze wel dat je je er zo mee bemoeit?

Arabesk schreef:Als je het idee hebt dat ze zonder ijzers beter loopt, laat de ijzers dan weg en laat een natuurlijk bekapper komen.
Arabesk schreef:een gewone smid bekapt de hoef niet vanuit het oogpunt om blootsvoets optimaal te kunnen functioneren. Hun manier van bekappen is afgeleid van het ijzers onder slaan en NIET gebaseerd op optimaal blootsvoets gaan.
Zwerte schreef:Arabesk schreef:een gewone smid bekapt de hoef niet vanuit het oogpunt om blootsvoets optimaal te kunnen functioneren. Hun manier van bekappen is afgeleid van het ijzers onder slaan en NIET gebaseerd op optimaal blootsvoets gaan.
lekker generaliserend! Ik heb toch echt een TB'er die een paard alleen op ijzers zet indien dit echt nodig is, de rest wil hij optimaal blootvoets! We hadden er eentje op ijzers die hij eraf heeft gehaald want hij vond het totaal niet nodig.

Zwerte schreef:Arabesk schreef:een gewone smid bekapt de hoef niet vanuit het oogpunt om blootsvoets optimaal te kunnen functioneren. Hun manier van bekappen is afgeleid van het ijzers onder slaan en NIET gebaseerd op optimaal blootsvoets gaan.
lekker generaliserend! Ik heb toch echt een TB'er die een paard alleen op ijzers zet indien dit echt nodig is, de rest wil hij optimaal blootvoets! We hadden er eentje op ijzers die hij eraf heeft gehaald want hij vond het totaal niet nodig.

Arabesk schreef:GOED LEZEN
ik zeg niet: alle smeden willen alle paarden op ijzers zetten.
ik zeg: smeden zijn zelf ook vaak voorstander van ijzerloos
Maar de manier van bekappen is niet echt gericht op optimaal blootsvoets gaan, het is een afgeleide van bekappen voordat er een ijzer opkomt.
verschillen tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen
Zwerte schreef:Ik lees prima hoor. Je zegt namelijk toch echt dat ze niet vanuit het oogpunt bekappen om optimaal blootsvoets te functioneren. Dat is gewoon niet waar. Ze zien het niet vanuit jouw oogpunt omdat dat volgens hen niet optimaal functioneren is. Ze zien het op een andere manier want volgens hen optimaal is en bij mijn paarden werkt dat perfect.
die link schiet je niks mee op hoor, ik heb vaak genoeg op paardnatuurlijk gekeken en ik vind het vreselijk subjectief. Daar hou ik niet van, ik heb graag FEITEN voor mn neus. Verdere discussie ga ik niet aan, dit is niet de plaats ervoor en we schieten er toch niks mee op.
Nanne schreef:Arabesk schreef:GOED LEZEN
ik zeg niet: alle smeden willen alle paarden op ijzers zetten.
ik zeg: smeden zijn zelf ook vaak voorstander van ijzerloos
Maar de manier van bekappen is niet echt gericht op optimaal blootsvoets gaan, het is een afgeleide van bekappen voordat er een ijzer opkomt.
verschillen tussen traditioneel bekappen en natuurlijk bekappen
Ik vind jouw reactie wel een beetje agressief overkomen hoor. Door de caps.
But correct me if i am wrong.