Help, mijn paard heeft 15 kilo biks op!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyLady

Help, mijn paard heeft 15 kilo biks op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:50

Mijn paard, merrie 15 jaar, is vannacht ontsnapt. Vanochtend vonden ze haar en ze heeft alle bakjes en ton biks van andere paarden op. In totaal komen we dan op ongeveer 15 kilo (sport en gewoon) biks. Ook heeft ze nog een ton lucerne op...
Ik heb de DA al gebeld en die zegt dat er kans is op hoefbevangenheid en gaskoliek. Ik moet haar nu dus goed in de gaten houden. Op het moment is er nog niks aan haar te merken, ik hoop dat dit zo blijft! Heeft iemand anders dit ook al eens meegemaakt?

marleen_usar

Re: Help, mijn paard heeft 15 kilo biks op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:51

Wat je kan doen is een flinke scheut zonnebloemolie geven dat scheelt al iets.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:53

jeemig,wat lijkt me dat erg.Ik heb het gelukkig niet mee gemaakt.
Sterkte voor je paard.
Misschien moet je hem veel beweging geven?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:54

Ik weet niet, maar wat in mij opkwam is laxeermiddel?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:55

Zonnebloemolie werkt laxerend.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:56

Mijn pony is vroeger ook regelmatig ontsnapt uit de stal en mijn Shet ook.... Beiden vreetten zich dan helemaal rond met biks.. De Shet heeft het zelfs gepresteerd om een hele ton merriebrok op te vreten, godzijdank nooit iets aan over gehouden, dus ik heb goede hoop voor je paard Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:56

Op mijn vorige stal is er ook regelmatig een pony ontsnapt die dan aanviel op alles wat eetbaar was. Geef haar vandaag in elk geval wel beweging in een paddock ofzo, maar iets waar ze niet meer kan eten en je haar goed in de gaten kan houden. Wel op letten dat ze blijft drinken!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:57

En dan niet een flinke scheut, maar geef maar gerust 1/4 tot 1/2 fles olie. Verder afwachten, stappen om die darmen in beweging te houden. Als ze nu nog niet koliekerig is, zal ze het waarschijnlijk niet meer worden ook.

Het klinkt als een hele hoop, en dat is het ook, maar het is nog te behappen. Paarden kunnen wel iets hebben.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 12-08-08 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:57

Maar niet teveel water in een keer, kleine beetjes....

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:58

Dat is niet best. Om die reden staat mijn voer ook in tonnen in een afgesloten ruimte. Mochten ze wel ontsnappen kunnen ze daar niet bij.
OMdat het vannacht al gebeurd is, verwacht ik geen koliek meer. Ik heb het ook wel mee gemaakt en dat liep met een sisser af.
Ik zou haar even geen voer geven, alleen wat oud hooi vanavond en in beweging houden.

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:59

zo die merrie heeft de nacht van haar leven gehad! Lekker smullen van al die tonnen brok en luzerne.
Ik zou haar zo ie zo beweging geven vandaag, en idd zonnebloem olie of lijnzaad geven. ( een flinke scheut ) dat verminderd de kans op koliek. Succes ermee!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:01

Hmmm, dit zijn geen leuke dingen, nee.... Scheve mond

Een kennisje van me heeft dit meegemaakt met haar Fjord en die heeft er niets aan overgehouden, hoor. Die had ook een hele ton biks op, de veelvraat. Clown

Ik hoop dat het goed komt met jouw paard. In de gaten blijven houden, laten bewegen en drinken.... Die zonnebloemolie is wel goed, ja, denk ik. Tegen verstoppingen..... Sterkte!!!! Ach gut

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:19

Ja, ik ga zo weer naar stal en zal haar dan even een flinke scheut olie geven? Kan dit met een beetje zemelen? Anders denk ik dat ze het niet wilt..
Ik weet ook niet hoe laat ze het heeft gegeten, kan ook 's morgens geweest zijn. Tis wel echt een vreetzak ja haha! Alles zat ik bakjes en tonnen, maar die heeft ze gewoon omgegooid en de bakjes heeft ze kapot getrapt.. Schandalig Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:21

flinke kop met zonnebloemolie, en wandelen met dat peerd Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:23

Wandelen met haar!!

Pony die ik ken had es 25kg tarwe op, die werd wat koliekerig maar door te stappen kwam het allemaal goed op gang.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:24

Zou geen eten meer erbij geven.. gewoon olie geven op dezelfde manier als een wormenspuit Knipoog het oplikken zal niet 1 paard doen Knipoog!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:28

Mijn vroegere Shet was op een nacht uitgebroken en had midden april een hele nacht op het grote land gestaan met heel hoog vers gras. Dat ging helaas minder goed. Rond de middag lag ze plat in de stal met een buik als een ballon. Gaskoliek en hoefbevangen. Daar waren al wel een paar uur overheen gegaan, dus het kan best wel wat langer duren.

Wij kregen toen ook de tip zonnebloemolie en stappen. Als ik jou was zou ik ook een flinke wandeling gaan maken. Baat het niet, dan schaadt het niet. Het is in ieder geval belangrijk dat ze goed gaat mesten.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:30

hebben wij pas met een jaarling gehad...pin uit het slot gehaald ..deur open en een nacht de lol van dr leven..alle borstels uit poetskist lagen overal...afzekzeil van voordroog hooi compleet gesloopt... halve ton slobber op...ze had wat buikpijn maar de heledag met een tweejarige en een welsh pony buiten gezet die haar lekker achterna zaten en in beweging hielden

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:32

Ik ga nu maar weer naar stal en met haar lopen. Zonnebloemolie neem ik ook mee. Ik laat wel weten hoe het afloopt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:39

Succes, Lesleylady!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:43

hopelijk kun je door veel stappen en olie voorkomen dat ze koliek krijgt. Heel veel succes!

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:24

Ben nu net terug van stal. Ze was nog steeds alert en vrolijk gelukkig. Wel is haar buik aardig opgeblazen, maar dat is niet zo gek.
DA zegt dat er vandaag een kans is op gaskoliek en morgen moeten we uitkijken dat ze niet hoefbevangen raakt. Daar ben ik eigenlijk best wel bang voor.. Hij heeft preventief metacam gegeven, dat moet ik 3 dagen geven en ook nog asparinespul (bloeverdunner preventief voor hoefbevangen) dat ik een week moet geven. Verder moet ze veel stappen. Ik ga er vannacht ook maar heen om te kijken hoe ze erbij staat..

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:48

waarom wordt een paard dan ook hoefbevangen als ze teveel hebben gegeten? (of is dat nu een hele domme vraag?)

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:50

Ik vond dit op bokt wiki:

Te veel en te vet (voorjaars)gras, dit is de meest voorkomende oorzaak van hoefbevangenheid. De vele suikers die hier in zitten zorgen voor het vrijkomen van endotoxinen. Deze endotoxinen komen in het bloed terecht en zorgen ervoor dat bloedvaten in de hoeven contraheren (samentrekken) waardoor er minder bloed door kan.

Volgens mij zit er in voer ook suikers en de dierenarts had het ook over eiwitten, ik weet het eerlijk gezegd ook niet precies.

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:13

okeuj, bedankt! vandaar dat je paard dus ook bloedverdunners kreeg/krijgt, zo kan er dus meer bloed door.

Hoe is het trouwens met haar? (of hem? Tong uitsteken )