Heb jij je paard bij aankoop laten keuren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fake

Heb jij je paard bij aankoop laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:25

Zoals de titel al aangeeft: heb jij je paard bij aankoop laten keuren?
Waarom wel/niet?
En heb je het paard alleen klinisch laten keuren of ook röntgenologisch?

Smart

Re: Heb jij je paard bij aankoop laten keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:26

Ja.. Haha!
Ik heb het klinisch laten doen en ben er blij mee geweest, het paard bleek ondanks ik het kende toch iets te hebben, naar aanleiding van die diagnose zijn er foto's gemaakt en er bleek niet veel te zijn behalve een gevoelige zool. Nou heeft het paard ijzers en word het over een paar weken weer gekeurd en dan zien we verder...

Ik zou het gewoon altijd doen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:28

Nee.. paardje was 2 en had net voor het eerst in zijn leven een halster om.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:29

ja, klinisch gekeurd, om zeker te weten dat ik een gezond paard aankocht, zonder onderliggende problemen (gebit gechecked, buigproefje, etc.)

Ik zou het toch willen adviseren, omdat die investering zijn geld dubbel en dwars waard is. Een ziek paard aankopen en vervolgens moeten opdraaien voor allerlei kosten doet je ook geen goed.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 12-08-08 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:30

Ik heb mijn ijslander bij aankoop klinisch laten keuren. Dat zou ik altijd doen. echter is het niet altijd een garantie, want ik heb best veel problemen met haar qua luchtwegen enzo.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:30

Ja, paard was 1 en had net voor het eerste van zijn leven een halster om Haha!
Geen volledige keuring, maar wel algemene indruk, hart en longen beluisterd, stand van de benen bekeken etc.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:31

ja,klinische keuring.

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:32

ja röntgenologish (staat fout geschreven inderdaad haha) en klinisch laten keuren, helemaal in orden

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:32

femmefatale1 schreef:

wil dat dan zeggen dat het paard niet iets kan mankeren? Verward

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:33

nee.. ze kwam van de paardenmarkt, en is op de gok gekocht Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:34

@Amandaa:Nee, maar er zijn genoeg veeartsen die zeggen: kom nog maar eens terug als ik er wat mee kan. Bij een paard wat nog niks gewend is ( helaas voedt niet elke fokker zijn veulens op ), kan je ook weinig keuren. Persoonlijk heb ik de da dus wel laten komen, voor de dingen die zij wel kon controleren.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:34

Ja altijd. Heb in mei een paardje gehad wat ik zou kopen en die werd afgekeurd op zware ocd (was pas 3 en nog onbeleerd) deze is klinisch en röntgonologisch gekeurd.. Ook nu bij me nieuwe paard heb ik hem klinisch laten keuren. Was ook de bedoeling dat ik hem röntgonologisch zou gaan keuren maar dat was net gedaan dus vond dat niet nodig. Maar bij de volgende aanschaf van een nieuw paard zou ik hem weer klinisch en röntgonologisch laten keuren. Vind het toch fijner dat je zeker weet of je een ook een gezond paard van binnen koopt want een paard kan er nog zo gezond uitzien maar er kan van binnen genoeg aan de hand zijn om hem te laten staan.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:41

mijn paard heb ik eerst drie jaar voor andere mensen gereden.
toen kon ze voor best veel geld verkocht worden.
vond dat heel erg want was aardig aan haar gehecht geraakt.
ze werd gekeurd,en de foto s waren prima,geen aanmerkingen er op.
maar de buig proef was niet goed,verschillende keren gedaan,zelfs ingespoten en was og niet goed.
dus de koop ging niet door,en dat vond ik helemaal niet erg.
ze zou anders aan een meisje verkocht worden die er met een stoel er op moest klimen,omdat ze er anders niet op kon komen,ze was echt veel te zwaar,ben zelf ook niet slank,maar zei was echt heel erg zwaar.
maar goed.eigenaar was er natuurlijk niet erg blij mee en wilde er van af!!!
toen vroeg hij aan mij of ik haar niet wilde kopen,tuurlijk wilde ik dat wel,maar niet voor dat bedrag!
het bedrag wat hij er toen voor vraagde kon ik geen nee tegen zeggen en heb haar gekocht,k reed er al drie jaar mee,en had nog nooit een pas kreupel gelopen. dus ik durfde het wel aan.
nu zeven jaar later heb ik haar nog steeds en heb nog geen dag spijt gehad.
in al die jaren nog steeds geen pas kreupel gelopen en ze is nu inmiddels al weer 15 jaar geworden.
als de fotos niet oed waren geweest had ik het natuurlijk niet gedaan,maar een buig proef zegt ook niet alles zie je wel.
ik ben nog steeds erg gelukkig met mijn paard en geniet iedere dag van haar. Go jij! Go jij!

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:48

Ik heb lang gezocht naar een braaf en betrouwbaar paard wat al moeilijk is. Vaak zijn de verhalen mooier dan de werkelijkheid. Uiteindelijk tot 3 paarden voor aankoop klinische en rontgenologisch laten keuren. 3 keer afgekeurd! Meer dan 1000 euro lichter omdat de regel bij afkeuring kosten verkoper niet meer op gaat in veel gevallen.
Dit zou ik overigens niet meer doen, eerst telefonisch afspreken en willen ze bij afkeuring niet betalen dan ga ik niet eens meer kijken. Een tijd later tegen een jaarling merrie aangelopen en die hebben we helemaal niet laten keuren! Ze is nu ruim 3 en ik geniet met volle teugen van haar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:55

Nee. Ik schatte hem zelf als heel gezond in Knipoog . Hij was net 2 jaar en is nu inmiddels ruim 4 jaar en heb er een superpaard aan!!! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:57

Amanda__ schreef:
femmefatale1 schreef:

wil dat dan zeggen dat het paard niet iets kan mankeren? Verward

Nee, dat wil dat niet zeggen..
Maar je kon em niet eens aanraken, of hij sloeg het licht uit je ogen..
Hoe had de DA hem dan willen keuren???
Ik heb em zelf bekeken en beoordeeld, en zo gekocht.

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:26

Nee, ik heb mijn pony niet laten keuren... waarom weet ik eigenlijk niet... Bij een volgende zou ik dit trouwens wel laten doen!

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:28

Ja, op allebei de mogelijkheden.. Ja Ze was goed.(Goh anders hadikder niet)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:32

nee nog nooit gedaan en ben nog nooit voor verassingen komen te staan... Haha!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:34

Nee geen van allen! Heb er nu 3 die zijn ook allemaal op jonge leeftijd gekocht dus volkomen groen!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:54

Mijne is twee, in de verdere groei kan er nog van alles gebeuren. Daarbij was zijn vraagprijs bij lange na niet de hoofdprijs. Heb gewoon een dierenarts van daar ernaar laten kijken en die heeft 'm goedgekeurd (klinische keuring dus toch bedaan). Buigproef ging alleen niet vanzelf omdat ie z'n benen niet goed wilde/kon optillen. Heb de betreffende dierenarts later mij laten opbellen (was op vakantie dus kon er niet bij zijn).
Bij een duurder paard had ik het denk ik wel gedaan, gewoon voor eigen gemoedsrust.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:08

Vroeger nooit gedaan en nog nooit voor verassingen komen te staan. Alle paarden die ik heb gehad hebben, behalve wat ongelukjes door domme pech, nog nooit iets gemankeerd. Lexie heb ik wel laten keuren (klinisch want die was ook nog zo groen als gras Tong uitsteken ) en die werd netjes goedgekeurd.
Heb ook wel eens een volledig gekeurd paard gezien dat toch van alles bleek te mankeren waar ze op een keuring niet naar kijken. En heb bij kennissen ook wel eens meegemaakt dat een paard de ene week op de foto's afgekeurd werd en de andere week hetzelfde paard op de foto's goedgekeurd Clown (en dat heb ik echt al van meerdere mensen gehoord). Ik vind het het belangrijkst dat ze klinisch goed zijn. Er kunnen op foto's best wat dingen zijn waar ze echt nooit last van krijgen, heb ik al zo vaak meegemaakt, en ook andersom trouwens. Paarden die op de foto super waren en die altijd van alles mankeerden. Jumper was op de foto's ook helemaal niet goed maar die heeft heel zijn leven nog nooit kreupel gelopen (behalve dan toen ie zwaar hoefbevangen was, maar zelfs dat was na 3 weken weg en liep hij weer rad...) Paarden paard laten zijn en veel buiten laten lopen wil ook nog wel eens heel veel beenproblemen voorkomen .... Haha! Clown

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:14

femmefatale1 schreef:
Nee, dat wil dat niet zeggen..
Maar je kon em niet eens aanraken, of hij sloeg het licht uit je ogen..
Hoe had de DA hem dan willen keuren???
Ik heb em zelf bekeken en beoordeeld, en zo gekocht.

dat zei je er niet bij Knipoog
**niet aangevallen voelen**

Majax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:18

Ja, ik heb hem nog niet, maar donderdag wordt 'ie klinisch gekeurd en als alles goed is, is hij dan van mij.
Hij is dan nog jong (4 jaar) en nog nooit kreupel oid geweest, maar we doen het gewoon voor dat beetje extra zekerheid.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:18

Heb mijn pony (toendertijd) niet laten keuren. Heb mijn paard wel laten keuren. Rontgonologisch en klinisch gekeurd. Hebben haar meteen voor het PROK predikaat aan geboden. Die ze uiteraard ook heeft gehad.
De prijs van de pony was er toen ook niet naar om te keuren hoor. Maar zou zeker een klinische keuring aanraden.