In m'n syllabus staat geen paard, maar misschien heb je er toch wat aan.
Let wel, ik pik er enkele dingen uit en dit geldt voor de hond:
Deze infectie komt mer voor in het zuidelijke europa, maar is sinds 2004 ook meer voorkomend in Nederland. Veroorzaakt door de teken: Dermacentor reticulatus.
Er treedt destructie van de rode bloedcellen op die gepaard gaat met verschijnselen van hemolytische anemie (bloedarmoede met scheiding van de kleurstof). Acuut verlopende infectie, verschijnselen ontstaan 1 tot 3 weken na de infectie.
Verschijnselen komen met die van het paard, alleen staat hier als extra ook nog bij dat de milt vergroot kan zijn. Wat ik eerder zij over de lever hoef je niet echt mee te rekenen, want ook hier staat dat de gele verkleuring van de slijmvliezen erbij hoort.
Diagnose door bloeduitstrijkje waardoor de parasiet te zien is in de rodebloedcellen.
Er bestaat echter ook Babesiosis bij het rund door Babesia divergens. Komt in de zomermaanden voor op de wadddeneilanden, drenthe, de achterhoek en de eluwe. Verschijnselen komen ook weer overeen met die van de hond en in dit geval het paard.
Welke vorm het paard heeft opgelopen is me niet duidelijk. Wel knap dat ze het hebben gevonden, want gezien het niet zo veel voorkomend is en er laatst nog een internationaal dressuurpaard jaren verkeerd gediagnosticeerd is. Dan wens ik je nog veel succes, want de behandeling zal ook nog wel problemen op kunnen leveren. Hoop dat je iets aan de tekst hebt, ookal krijgt je hond het eens
Hoop het niet trouwens.
Succes!