Babesiose bacterie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lique1909

Babesiose bacterie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 18:13

De haflinger van mijn vriendin is waarschijnlijk besmet met de Babesiose bacterie door een tekenbeet.
Nu komt dit echter bijna nooit voor bij paarden en uitsluitend bij honden.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Babesiose bacterie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:24

is dit wel getest? Ik heb nog nooit van babesiose bij paarden gehoord...

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 18:32

Het komt sporadisch voor bij paarden, echt zeldzaam is het, maar hij heeft alle symptomen ervan. Er is nu 2 x bloedgeprikt en opgestuurd naar Utrecht. Volgens de DA is het even afwachten en kijken hoe hij dan behandelt moet gaan worden.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:33

Wat zijn z'n symptomen?Koorts,lusteloos e.d?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:39

oh apart zeg! Dan zullen ze kijken of het idd babesia canis is en voor welk antibioticum deze gevoelig is om gericht te behandelen. Ben benieuwd wat eruit komt! Hopen dat het paardje snel weer beter is!

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 18:44

Hij heeft koorts met golven, heel schommeld, lusteloos, oogwit en tandvlees is geel.

Ik hoop ook dat hij snel weer beter is, ze heeft al zoveel tegenslagen gehad met haar paardjes..

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:49

Ben benieuwd wat inderdaad de symtomen zijn, onlangs was Utrecht bij mij om te enten, en me paard had op dat momet ook een teek, ze vroegen of ze de teek mee mochten nemen voor onderzoek maar er moest dan ook bloed mee.
Zij of een ander bedrijf deed onderzoek naar ziektes die teken gaven.
na 6 weken zouden ze weer komen om weer een bloedje mee te nemen ( nu dus weer deze week ).

Verder hoop ik dat het paard weer gauw beter is

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 18:55

[quote="lique1909"]Hij heeft koorts met golven, heel schommeld, lusteloos, oogwit en tandvlees is geel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:57

Hmm, gele ogen en geel tandvlees moet je leverproblemen (desnoods door de bacterie) niet uitsluiten.

Ik zal even opzoeken wat er in mijn syllabus staat, misschien heb je er wat aan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 19:10

gele ogen en tandvlees = leverproblemen. Niet uitsluiten vind ik voorzichtig gebracht Haha!
Had het zelf ook al nagezocht, kon het zo snel (ziekteleer 3) alleen vinden bij rund en hond/kat. Zorgt inderdaad voor anemie, leverproblemen en koorts. Het bloeduitstrijkje zal het antwoord geven!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 19:39

In m'n syllabus staat geen paard, maar misschien heb je er toch wat aan.

Let wel, ik pik er enkele dingen uit en dit geldt voor de hond:
Deze infectie komt mer voor in het zuidelijke europa, maar is sinds 2004 ook meer voorkomend in Nederland. Veroorzaakt door de teken: Dermacentor reticulatus.
Er treedt destructie van de rode bloedcellen op die gepaard gaat met verschijnselen van hemolytische anemie (bloedarmoede met scheiding van de kleurstof). Acuut verlopende infectie, verschijnselen ontstaan 1 tot 3 weken na de infectie.

Verschijnselen komen met die van het paard, alleen staat hier als extra ook nog bij dat de milt vergroot kan zijn. Wat ik eerder zij over de lever hoef je niet echt mee te rekenen, want ook hier staat dat de gele verkleuring van de slijmvliezen erbij hoort.
Diagnose door bloeduitstrijkje waardoor de parasiet te zien is in de rodebloedcellen.

Er bestaat echter ook Babesiosis bij het rund door Babesia divergens. Komt in de zomermaanden voor op de wadddeneilanden, drenthe, de achterhoek en de eluwe. Verschijnselen komen ook weer overeen met die van de hond en in dit geval het paard.

Welke vorm het paard heeft opgelopen is me niet duidelijk. Wel knap dat ze het hebben gevonden, want gezien het niet zo veel voorkomend is en er laatst nog een internationaal dressuurpaard jaren verkeerd gediagnosticeerd is. Dan wens ik je nog veel succes, want de behandeling zal ook nog wel problemen op kunnen leveren. Hoop dat je iets aan de tekst hebt, ookal krijgt je hond het eens Tong uitsteken Hoop het niet trouwens.

Succes!

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 19:45

Ze gaan ook wel naar zijn lever kijken, DA heeft bloed afgenomen op het moment van een koortspiek, waardoor het waarschijnlijk goed zichtbaar is als zijn bloed is besmet met babesiose. Hoop echt voor haar dat het snel duidelijk is en er een goede behandeling plaats kan vinden

Bedankt in ieder geval alvast voor jullie reacties en met het meedenken!!

RianneH, bedankt voor je stukje, ik ga het doorgeven aan mijn vriendin. Het is ook nog niet zeker of hij het heeft, bloedonderzoek moet het uit gaan wijzen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar de DA dacht er dus wel aan en heeft bloed opgestuurd naar Utrecht.

Zo snel ik iets hoor, laat ik het weten via deze topic!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 21:12

Babbesiose komt steeds meer voor bij paarden. Hier in Duitsland is er veel meer over bekent. Weet niet hoe je Duits is?

lique1909

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 11:30

Mijn Duits is niet zo goed, heb het 16 jaar geleden op de mavo gehad... heb je een site waar ik het op kan vinden, misschien dat mijn vriendin het beter beheerst...