Welk suplement bij bloedarmoede??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

viv77

Welk suplement bij bloedarmoede??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:33

Een paar maanden geleden was mijn 23 jarige fjorden merrie erg lusteloos,zweete erg en gewoon niet haarzelf..
Na bloedonderzoek kwam eruit dat ze bloedarmoede heeft..
Nu heb ik van de Veearts een siroop gehad waar ze enorm op verbeterd is..
De fles is nu bijna op en ik zou graag een suplement willen blijven voeren voor dat beetje extra, zodat de bloedarmoede niet in deze mate terug komt, zeg maar als onderhoud en To be Sure..
Ik heb vroeger een pony Pavo Ferro Max gevoerd en naar mijn idee had dit een goede werking, maar nu is mijn vraag:
Zijn er meer suplementen, en zijn er ook die niet alleen tegen bloedarmoede werken maar waar meer in zit, dus extra vitamines en mineralen..
Ik vraag dus om tips en ervaringen van anders bokkers, zodat ik evetueel weer kies voor de Pavo of verder op zoek ga naar een ander merk..
Wie heeft hier ervaring mee?????

Evelyne79

Re: Welk suplement bij bloedarmoede??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:35

kijk eens op www.gitamo.nl daar staan diverse supplementen, eventueel kun je een mailtje sturen voor advies

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:35

Mijn paard had na een operatie bloedarmoede. Ik gaf hem Red Cell, dit kun je volgens mij ook bij de paardendrogist kopen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:37

Evelyne79 schreef:
kijk eens op http://www.gitamo.nl daar staan diverse supplementen, eventueel kun je een mailtje sturen voor advies

Ik ga meteen even kijken, bedankt alvast..

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:38

Ik heb als tip ooit eens van een da gekregen om Max H bij te gaan voeren ivm bloedarmoede. Hier zit alles in, ook andere vitaminen etc.
Is gewoon bij de ruitersportzaak te halen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:38

Wat voor siroop had je gekregen voor je paard? De mijne heeft Hemopar gekregen tegen bloedarmoede, dat heeft hem goed geholpen.

Ik denk dat, als ik jou was, ik even contact op zou nemen met mijn veearts, vertellen dat je iets als preventie wil geven en vragen wat zij jou aanraden.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:41

Flew schreef:
Wat voor siroop had je gekregen voor je paard? De mijne heeft Hemopar gekregen tegen bloedarmoede, dat heeft hem goed geholpen.

Ik denk dat, als ik jou was, ik even contact op zou nemen met mijn veearts, vertellen dat je iets als preventie wil geven en vragen wat zij jou aanraden.

Heb ik het al over gehad, als het goed was zou na die siroop alles weer in orde moeten zijn maar omdat ze de laatste jaren ook vachtproblemen heeft en gewoon wat ouder wordt wil ik haar graag wat ondersteunends geven..Wat dus eigenlijk het bloed op peil houdt en haar wat extra geeft..

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:42

Kun je niet uitleggen wat je nu aan mij uitlegt? Haha! Ik vind eigenlijk dat een veearts dan toch advies zou moeten geven wat je zou kunnen gebruiken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:43

Had je paard bloedarmoede door een tekort aan rode bloedcellen of was er een ijzertekort?
Bij de 1e variant moet je nl vooral B complex voeren, bij de 2e ijzer...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:08

Waarom grijpen naar supplementen en vul je de tekorten niet aan d.m.v. voeding????

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:14

En hoe zou ze dat dan moeten doen volgens jou bij bloedarmoede?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 07:26

madamX schreef:
Waarom grijpen naar supplementen en vul je de tekorten niet aan d.m.v. voeding????

Tekort aanvoeding is hier niet aan de orde, ik heb deze pony al 18 jaar, heeft nog nooit wat gemankeerd en heeft de laatste tijd gewoon wat kwaaltjes..
Heb goed contact met de VA en heb het met haar hierover gehad,maar wil hier graag ook andere meningen en ervaringen aanhoren aangezien ik de ervaring heb dat anderen wel eens een ervaring hebben gehad met een paard en je daardoor op iets kunnen wijzen waar jezelf nog niet aan gedacht hebt.
Voor het geval meer mensen over voeding beginnen..
Ze krijgt per dag 1/2 kg granen mix zonder haver, 3/4 kg brok, schep slobber om de siroop e.d doorheen te doen, wortels voor de lekker Knipoog ..Dit is een pony die ondanks de leeftijd heel fit is, nog bijna iedere dag aan het werk gaat, waar we afwisselen in dresuur,buitenrijden en longeren..
Ze staat 24-7 in de wei, en als het heel slecht weer wordt staat ze s´nachts binnen..

Ik ga zo even bij de paardendrogist op de site kijken, en zoeken wat ze daar allemaal hebben..
bedankt in ieder geval voor het meedenken.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 07:32

Djilan schreef:
Had je paard bloedarmoede door een tekort aan rode bloedcellen of was er een ijzertekort?
Bij de 1e variant moet je nl vooral B complex voeren, bij de 2e ijzer...

Dat moet ik even nakijken, heb de bloeduitslagen hier ergens liggen..
Maar daar kan ik wel wat mee..
dank je

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 07:47

De meeste gevallen van bloedarmoede worden veroorzaakt door voeding; ook als het dier jaren lang hetzelfde voer/training krijgt. Ligt het niet aan de voeding, dan kan er een probleem zijn met de lever, maar ik ga er vanuit dat de DA dat als eerst controleert middels o.a. bloedonderzoek.
Een gebrek aan koper is vaak de oorzaak (90% van de gevallen - dus niet altijd). Daar maakt men weer onderscheidt in: primair kopergebrek (de grond, dus het gras, is arm aan koper - komt heel erg veel voor) en secundair kopergebrek (zit genoeg koper in de grond en voeding, maar niet in het bloed - dan is er vaak iets mis met de organen/stofwisseling).
Grondsoort speelt ook een zeer belangrijke rol: vaak zijn paardenweides te 'zuur' en juist op zure gronden ontstaat een te hoog gehalte aan molybdeen wat weer een kopergebrek veroorzaakt.
Kopergebrek is een langzaam proces; wordt koper niet aangevuld via voeding, dan zullen eerst de kopervoorraden uit de lever verbruikt worden, hier kan een zeer lange tijd overheen gaan. Tussentijdse symptomen bij het dier kunnen zijn o.a. lusteloosheid, loom, slecht door de vacht komen, verkleuringen in de vacht, kringen rond de ogen, gele kleur tandvlees, etc. Dit 'kwakkelen' kan jaren duren. Wanneer er bloed geprikt wordt constateerd men vaak als eerst bloedarmoede.
Ik zou zeggen, goed overleggen met je DA maar sluit niet uit dat het wel degelijk aan voeding kan liggen (dat is te hopen want een andere optie kan zijn een minder goed functioneren van de organen - en dat heeft dan ook weer een oorzaak).
Kijk iig naar het geheel: training, voeding, weiland, grondsoort, enz. Gebruik van supplementen bestrijden het symptoom, maar als alles bij het oude blijft komt de bloedarmoede terug. Ook bestaat er een gevaar dat men teveel van een element geeft (een teveel aan ijzer blokkeert de koperopname...) waardoor andere problemen kunnen ontstaan.
Bloedarmoede bij paarden komt in Nederland en België geregeld voor. In de meeste gevallen ligt de oorzaak in voeding en bemesting van het land. Slechts in een paar gevallen aan andere ziekten/gebreken waardoor de organen (o.a. lever) niet meer goed functioneren.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:30

kijk daar kan ik wat mee..
Ik heb de bloedonderzoeken even nagekeken en het hemoglobine gehalte in het bloed was te laag, wat volgens mij duidt op te weinig rode bloedlichaampjes( correct me if i am wrong).
De andere waardes,uitgezonderd van de waardes van parasieten(op dat moment had ze dus ook een beetje last van schurft en ontstoken ogen), waren echt netjes binnen de waardes die aangegeven zijn.
Mijn DA stak het daarom op dat die kwaaltjes meer de oorzaak hadden van een verminderde weerstand, dan dat haar organen slecht functioneerden..
De weilanden zijn kleigrond,ik weet niet hoe het met die waardes zit?
Nu moet ik zeggen dat bij de symptomen die je aangeeft bij koper tekort er zeker een paar overeen komen, zoals slecht door de vacht komen, ze was lusteloos wat nu niet meer is,
Zit koper doorgaans in biks of moet ik dat in ander voer zoeken??
Ik zal dan ook eens op de voerzakken kijken wat de waardes zijn die in het voer zitten..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:56

Citaat:
Ik heb de bloedonderzoeken even nagekeken en het hemoglobine gehalte in het bloed was te laag, wat volgens mij duidt op te weinig rode bloedlichaampjes( correct me if i am wrong).

Ja, bloedarmoede is 1 van de symptomen van een gebrek aan o.a. koper.
Citaat:
De andere waardes,uitgezonderd van de waardes van parasieten(op dat moment had ze dus ook een beetje last van schurft en ontstoken ogen), waren echt netjes binnen de waardes die aangegeven zijn.

In België heeft onderzoek bevestigd dat er een verband bestaat tussen kopertekorten en het ontstaan van schurft: je DA kan daarover informeren bij de Belgische overheid en/of Belgische dierenklinieken.
Citaat:
Mijn DA stak het daarom op dat die kwaaltjes meer de oorzaak hadden van een verminderde weerstand, dan dat haar organen slecht functioneerden..

Gelukkig dat de organen goed functioneren! Slechte weerstand is ook een symptoom van o.a. koper tekort.
Citaat:
De weilanden zijn kleigrond,ik weet niet hoe het met die waardes zit?

Kopertekorten komen erg vaak voor op zandgronden en slecht ontwaterde kleigronden. Door hoge ijzergehalten van veengronden (ijzer is een antagonist van koper) hebben de gemiddeld hogere koperwaarden in gras (op veengrond) weinig waarde voor de paarden en kan er dus alsnog een kopertekort ontstaan.
Citaat:
Nu moet ik zeggen dat bij de symptomen die je aangeeft bij koper tekort er zeker een paar overeen komen, zoals slecht door de vacht komen, ze was lusteloos wat nu niet meer is,

Een kopertekort gaat vaak gepaard met een tekort aan ijzer, mangaan en kobalt. Daar horen nog meer symptomen bij: likzucht/zand eten, slechte weerstand, doffe vacht, verkleuring van de vacht, onregelmatige hengstigheid, problemen met gewrichten/botten, vocht achter de longen/kortademigheid.
Citaat:
Zit koper doorgaans in biks of moet ik dat in ander voer zoeken??
[/quote]
Wat er wel of niet in het voer zit moet op de zakken vermeld staan.
Als er sprake is van een tekort van koper (wat 9 van de 10 keer samengaat met gebrek aan ijzer, mangaan en kobalt) dan zie je dat vaak voor het eerst in het najaar, omdat dan de lichaamsreserves afnemen. In de loop van het najaar en de winter zie je vaak een periode van herstel; dit komt omdat de meeste paarden in deze periodes op stal staan en meer krachtvoer krijgen, waar over het algemeen deze mineralen inzitten. Wanneer de paarden in het voorjaar naar buiten gaan, zie je vaak een terugval van algemene conditie zo aan het begin van de zomer: de mineralen tekorten gaan dan weer opspelen....
In de periode van slechte weerstand is het paard vatbaar voor vele andere ziekten, en zo kan het van kwaad tot erger worden.
Het beste is om het weiland goed in orde te hebben: aan de plantengroei kan je vaak al zien of er een tekort is aan bepaalde mineralen. Door middel van een goede bemesting EN de juiste planten/ grassen en kruiden en ontwatering, voorkom je tekorten aan mineralen in de paardenvoeding. Het zou perfect zijn als je van dit soort weiden ook hooi hebt voor de winter.
Deze manier bespaart je een hoop onnodige kosten en werkt makkelijker.
Wanneer je dergelijke problemen probeert op te lossen dmv supplementen en/of krachtvoer, kan het zijn dat je van bepaalde mineralen teveel geeft, wat weer problemen geeft. Daarnaast kent krachtvoer ook andere nadelen, maar dat even terzijde. Als het weiland goed is, en het ruwvoer in de winter ook, dan kan het paard zelf bepalen hoeveel hij eet, dus hoeveel mineralen hij binnenkrijgt.
Wat je nu kan doen: overleg met je DA. Geef het dier evt. een mineralen/vit. injectie: als het tussen 4 en 8 weken positief resultaat geeft, weet je zeker dat er sprake was van een tekort. Verander ondertussen wel iets aan je weiland/voeding, anders is de kans groot dat de problemen terugkomen.